Český podvozek Jawa s postranním vozíkem Velorex a rakouským jednoválcem Rotax – to je cenový trhák
mezi 27 koňovými sidecary.
Vše začíná startovací procedurou, při které se pěkně zpotíte. Rada Reinera Wendela, který Jawy Rotax přestavuje na Sidecary, nebyla zprvu
přijata dostatečně vážně. „Nakopávačku nejdříve několikrát prošlápnout bez zapnutého zapalování“, říká prodejce z Berlína. „Se sytičem, ale
bez plynu naskakuje studený jednoválec okamžitě.“
Jako trest může napoprvé přijít uklouznutí. Ale pak se vám rakouský jednoválec odmění nepřeslechnutelným zvukem. Později, po několika stech
najetých kilometrech a mnoha stresujích pokusech o nastartování, tomu nicméně přijdete na kloub.
Původně je dvojitý rám osazen dvoudobou 350-kou od Jawy. Tento žíznivý a nestabilní agregát byl pro berlínského prodejce trnem v oku, stejně
jako britskému dovozci Jawy. Ten také první dostal nápad, jednoválcovou pětistovku Rotax zastavět do dvojitého rámu. Angličané nechtěli čekat,
až češi samo vyvinou čtyřtaktní motor. Sice to bylo slíbeno již před několika lety, ale zatím se nic neděje.
autor: Alex Westphal, překlad: Bert a Google | Motorrad 4/1988 |
Wendel-Rotax 500 R Sidecar | |
---|---|
motor | |
Vzducham chlazený čtyřtaktní jednoválec, nahoře uložená vačková hřídel poháněná ozubeným řemenem, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříní, přímo řazená pětistupňová převodovka, vícelamelová spojka v olejové lázni, sekundární převod řetězem. | |
zvihový objem | 481 cm3 |
vrtání x zdvih | 89,0 x 77,4 mm |
kompresní poměr | 9,7:1 |
výkon | 20 kW (27 k) při 6000/min |
točivý moment | 36 Nm při 5000/min |
pístová rychlost | 15,5 m/s při 6000/min |
plnění motoru | 1 karburátor Amal, prům. 34 mm |
zapalování | magnetické, bezkontaktní |
výkon alternátoru | 200 W |
baterie | 12 V/5 Ah |
podvozek | |
Dvojitý páteřový rám Jawa z ocelových trubek, postranní vozík Velorex 562 se čtyřbodovým uchycením, vlečená kyvná vidlice, bubnová brzda, přední kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, jednokotoučová přední brzda, zadní kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, zadní bubnová brzda | |
úhel hlavy řízení | 65° |
závlek | 25/50 mm |
rozvor | 1400 mm |
rozchod | 1060 mm |
celková délka | 2100 mm |
celková šířka | 1480 mm |
šířka řidítek | 710 mm |
průměr brzdy přední/zadní/postranní | 280 mm/160 mm/160 mm |
zdvih průžení přední/zadní/postranní | 110 mm/110 mm/100 mm |
rozměr ráfku přední/zadní/postranní | 2,15x16/3,00x15/1,85x16 |
obutí přední/zadní/postranní | 3,50-16 MT 33 Pirelli 125 SR 15 radial Uniroyal 3,25-16 M 11 Barum |
světlomet | 40/45 W/průměr 178 mm |
rozměry a hmotnosti | |
výška sedla | 800 mm |
využitelná délka sedla | 600 mm |
průměr otáčení | 4760 mm |
hmotnost plně natankovaného vozidla | 245 kg |
hmotnost suchá | 234 kg |
nosnost | 245 kg |
objem nádrže | 15,5 litru |
servisní údaje | |
servisní interval | každých 6000 km |
výměna oleje | každých 3000 km |
výměna olejového filtru | každých 6000 km |
objem motorového oleje | 2,5 litru |
svíčky | NGK D8E8 |
vůle ventilů sací/výfukový | 0,05 mm/0,05 mm |
tlak v pneumatikách přední/zadní/postranní | 2,2 bar/2,5 bar/2,2 bar |
zkušební hodnoty | |
nejvyšší rychlost | 108 km/h |
zrychlení | sólo(se spolujezdcem) |
- 0-60 km/h | 4,8 (5,5) s |
- 0-100 km/h | 15,3 (18,7) s |
- 0-400 m | 19,0 (19,9) s |
- 0-1000 m | 39,9 (40,3) s |
zrychlení na 5. převodový stupeň | 19,7 (28,6) s |
brzdná dráha (zpomalení) 100-0 km/h | 53,1 m (7,26 m/s2) |
přesnost tachometru - ukazuje/změřeno | 50/50, 80/85, 100/104 km/h |
síla na páčce spojky | 60 N |
průměrná spotřeba v testu | 7,4 l/100 km |
teoretický dojez na jednu nádrž | 210 km |
spotřeba oleje | v testu neměřitelná |