Jawa 660 Sportard | od L6745 | 48.8 bhp při 6500 ot./min | 42lb-ft (pozn. liber na stopu) při 6000 ot./min |
4 ventilový jednoválec 2x OHC o zdvihovém objemu 660 cm3
Vyráběný italským výrobcem Minarelli (v současnosti vlastněný Yamahou) je to stejný pětirychlostní agregát, jaký užívá tento japonský výrobce v modelu XT 660. Přívod paliva a elektroniku mají oba stroje společné (takže v případě potřeby je možné získat náhradní součástky od kteréhokoliv dealera Yamahy), avšak konstruktéři v Jawě z něj dostali navíc 1.2 bhp díky lépe zpracovaným výfukům. Výkon tedy vrcholí o 500 ot./min. výše než je tomu u XT a vrchol točivého momentu je posunut o 750 ot./min. výše, avšak je o 2lb-ft nižší. Tyto odchylky ve vrcholech způsobují na silnici malé odlišnosti, nicméně motor má hladký zátah od 3000 ot./min. až do zásahu omezovače okolo 7500 ot./min. Bohužel pro Jawu toto navýšení posunuje motorku mimo řidičskou kategorii A2, avšak jednoduché omezení výkonu je volně dostupné.
Rám z ocelových trubek s kvalitní hliníkovou kyvnou vidlicí je dobře zkonstruovaný. Pomocný rám držící přední světla, kapotáž a přístroje
je chytře navržen, aby poskytoval ochranu v případě pádu motocyklu do stran.
Sedlo vysoké 860 mm poskytuje dobrý pohled na silnici a navzdory jeho výšce jsem se svými 180 cm dosáhl oběma nohama na zem. Řídítka nejsou
příliš široká a dobře zvolená poloha rukou umožňuje velmi komfortní jízdu. Moje jediná kritika směřuje snad až k příliš měkkému sedlu, kdy mě
jeho vyztužení v přední části tlačilo do stehen. Ostatní jezdci si však nestěžovali, takže vše závisí na vlastním posezu každého jezdce.
Přední brzda je dvojitá s dvoupístkovými třmeny zakusujícími se do kotoučů o solidním průměru 320 mm, které jsou zavěšené do nenastavitelné
vidlice Paioli. Zadní tlumič tvoří jednotka Bitubo s nastavitelným tlumením a předpětím. Zadní brzda je neobvykle radiální čtyřpístková
– největší jakou jsem kdy na motocyklu viděl. Standardní zadní čtyřpístek má jemný nástup a s tím, jaké vlastní brzdy Jawa staví, by docela
dobře mohlo jít předzvěst očekávaných motocyklů s dvou a víceválcovými motory o objemu 1000 a 1200 cm3.
Cenou Jawa sice bojuje s velkými výrobci, avšak tenhle stroj nabízí ještě něco jiného. Kombinací ověřeného motoru s jawáckým rámem
a kapotáží se jedná o exkluzivní motocykl, který by měl oslovit jak fanoušky českého odkazu, tak jezdce toužící po něčem méně tuctovém.
F2 Motorcycles, který je importérem do Velké Británie přes deset let, se může pochlubit velice dobrými vztahy s továrnou, z čehož plyne
v případě potřeby možnost dodání jakýchkoli náhradních dílů. S běžnými součástkami okamžitě dostupnými v showroomu v Cambridgeshire a rychlým
přístupem k dalším náhradním dílům se jedná o poměrně levnou a spolehlivou cestu ke koupi skutečně neobvyklého motocyklu.
Cena zahrnuje veškeré poplatky spojené s provozem, stejně jako plnou nádrž, na rok zaplacenou silniční daň a doživotní členství v systému
ochrany Alpha Dot. Motorka přichází se zárukou dva roky, příp. 12.000 mil, a co je neuvěřitelné, s podporou vlastního servisování.
Při vyzvednutí motorky, jste-li manuálně zruční, vám bude předvedeno jak provádět údržbu, přičemž třeba na tímto způsobem vyměněný olejový
filtr budete mít od F2 záruku. Mnoho kupujících za provedení servisu raději zaplatí, avšak videa, fotografie a poznámky Davidova (šéf F2)
pracovního postupu jsou volně dostupné. Pro další podporu stačí pouze vytočit telefonní číslo. Na každý pád se jedná o vynikající nápad
pro zkušené jezdce, kteří chtějí mít spolu s jistotou záruky radost z údržby své vlastní motorky.
Naše motorka měla namontovaný cestovní kit, který zahrnuje odnímatelné kufry Givi Trekker s objemem 33 litrů, držák horního kufru, chrániče
rukou a krátké chrániče vidlice. Namontované pneumatiky Continental TKC 80 jsou sice určené pro dvojí povrch, avšak lépe se cítí v terénu než
na silnici. Terénní vzorek pneumatik – perfektní pro hrabání v kyprém blátě – způsobuje, že motorka na asfaltu padá celkem rychle do zatáček
a ve vyšších rychlostech na silnici nenabízí očekávanou stabilitu. Nicméně díky rámu máte vše pod kontrolou. Také máte možnost zvolit více
silniční pneumatiky Continental Trail Attack, pokud koketujete s jízdou po suchých polních cestách, nebo Continental Road Attack pokud nemáte
v úmyslu pouštět se mimo asfalt. Osobně bych se rozhodl pro Continental Trail Attack, nicméně senzační drátěné ráfky mohou být obuty podle
vašeho jezdeckého stylu a aspirací.
Velký jednoválcový motor se chová podle očekávání a nabízí jak spoustu síly pro předjíždění, tak slušné chování při proplétání se hustým
provozem. Při nízké rychlosti je sice poněkud váhavý, ale to se u těchto motorů očekává. Vibrace obecně nijak neruší, avšak začnete je pociťovat
při dlouhých jízdách na dálnici v rychlostech mezi 70 – 80 mph.
Jestliže toužíte po něčem trošku odlišném, stojí za to se poohlédnout po Sportardu – je to dobře zpracovaná motorka, která možná postrádá
něco z kultivovanosti masově produkovaných strojů z Japonska, Německa, Itálie nebo Británie, nicméně nenabízí pouze odlišný vzhled, ale také
zcela odlišný přístup k vlastnictví nového motocyklu.
Test: John Milbank Foto: Joe Dick Překlad: Cyril Varadínek |
MoreBikes, 19.8.2014 |
MOTOR | |
Typ | čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec |
Rozvod, ventilů na válec | 2x OHC, 4 |
Vrtání x zdvih | 100 x 84,0 mm |
Zdvihový objem | 659,7 cm3 |
Výkon | 48 k (35,3 kW)/6000 1/min |
Točivý moment | 57,5 Nm/5250 1/min |
Palivová nádrž | 17 l |
Pohotovostní hmotnost | 207 kg |
Cena | 7.595 liber (6.745 liber - bez cestovního kitu) |