logo Jawa Jawa 660 už na jaře

   Týnecká Jawa začátkem příštího roku uvede na trh nový model Jawa 660 Sportard. Půjde o následovníka "šestsetpadesátek", které ve výrobě končí.

   V roce 2009 se na pražském veletrhu Motocykl objevila velkoobjemová Jawa, která sice na první pohled hodně připomínala Dakar 650, ale ve skutečnosti se jednalo o nový model. Jenže pak se téměř dva roky nic a tato novinka se pomalu z povědomí motorkářské komunity vytratila. Nyní nám v Jawě potvrdili, že nový model se začne prodávat na jaře příštího roku. A nejen to, řada se možná rozšíří i o další model.
   Na počátku byla Jawa 650 Classic (která je nyní za historicky nejnižší cenu - cca 133 tis. Kč), jakožto první čtyřdobý velkoobjemový motocykl porevolučního období, který vznikl na počátku nového tisíciletí (na začátku roku 2004 jsme ho jako první otestovali). Kapalinou chlazený jednoválec o objemu 650 cm3 pracoval v podvozku klasické konstrukce (ocelové trubky, dva zadní tlumiče, drátěná kola), kde kontroverzní byla akorát koncovka výfuku navrnutá designérem Václavem Králem. V dalších letech přibyly modely Style (naháč) a Dakar (cestovní enduro), všechno se stejným motorem. Poslední Dakar již měl upravený podvozek, kde dvojici zadních tlumičů nahradila centrála a změnou prošla i kyvka. A právě Dakar se stal výchozím bodem pro nový Sportard 660.

Jawa 660

   Hlavním důvodem pro vznik nové modelové řady byly emisní normy, které karburátorem plněný Rotax vyřazují ze hry. Jawa radši než složitě získávat tyto motory se stříkačkou se rozhodla pro jednodušší krok - pořízení koncepčně modernějších motorů Minarelli 660 již se vstřikováním. Ty samé motory běhají v Aprilii Pegaso nebo Yamaze XT a Ténéré. Při této příležitosti Jawa modernizovala také podvozek a design.
   Od prvního setkání na veletrhu Motocykl 2009, kdy byl prototyp představen, to budou tedy dva roky. Mezi tím se na první pohled sice nedělo nic, ale ve skutečnosti v Jawě dál pracovali na vývoji a také sondovali trh. Například účastí na některých evropských veletrzích a také přihlášením do výběrového řízení pro motocykly ruských ozbrojených a záchranných složek.


  Podvozek třetí generace

   Jawa 660 Milice Důležitými změnami prošel podvozek. Třetí generace trubkového ocelového rámu by měla nabídnout dostatek tuhosti, stejně jako masivní hliníková kyvka vyráběná na zakázku v Itálii. Zadní centrála je od firmy Bitubo (zdvih 170 mm), přední teleskopy o průměru 43 mm nesou jméno Paioli (zdvih 155 mm).
   Zajímavostí Sportardu jsou kola. Motocykl je totiž zhomologován pro dva rozměry kol. Standardně dostanete kola drátěná s hliníkovými sedmnáctipalcovými ráfky a pneumatikami 120/70 vpředu a 150/70 vzadu. Vyznavači sportovnější jízdy ale budou moct zvolit širší kola (130/70 a 170/60).
   Motor Minarelli sice není žádný bijec, ale zato je známý svou nízkou spotřebou. A to v dnešní době také není k zahození. Výrobce uvádí 48 koní při 6000 otáčkách, což by mělo stačit na maximální rychlost 170 km/h. Kombinovaná spotřeba by se měla podle Jawy pohybovat někda kolem 4 až 4,5 litru na sto kilometrů. Plechová nádrž pojme 15 litrů, takže akční rádius rozhodně není zanedbatelný. Ostatně Sportard při testování absolvoval několik dálkových cest po Evropě.
   Jak již bylo řečeno, za vzor stál Dakar. Malá kapotka je sice upravená, ale stále v ní naleznete tři čočky. Uvnitř pak bude mít zákazník na výběr dvě možné přístrojovky - digitální a analogovou. Obě se liší jak vzhledem, tak i počtem funkcí. Jawu také půjde celkem snadno vyzbrojit zavazadlovými kufry. Nový Sportard má tudíž ambice být dobrým společníkem jak při každodenníchjízdách, tak i dálkových cestách.


  Časem bude i retro

   Jawa 660 Ambulance Záměrem Jawy je vytvořit kvalitního nástupce řady 650, který využije řadu dílů špičkovývh výrobců. Tak jak je běžné i u jiných značek. Cena ani přesný termín začátku prodeje nejsou známy. Jisté je, že se tak stane někdy v období českých motocyklových veletrhů (začátek března).
   Zákulisní informace navíc hovoří o přípravě dalšího modelu s motorem Minarelli 660, který by měl být jakýmsi retrem vycházejícím z reálného modelu let minulých. Nepůjde však o stavbu, jakou byl Bizon přestavěný z Classica 650, který se svému vzoru nepodobal vůbec. Vzhledem k desigmu motoru také nepadají v úbahu modely jako 500 OHC nebo Kývačka.


Petr Pour, petr.pour@cmn.cz, foto: Jawa ČMN 50/2010