na motoru se objevovala žlutá barva v místech oděru černé barvy botami
(zřejmě neduh pouze testovaného stroje)
Jawa 650 Classic |
Motor |
čtyřdobý vodou chlazený jednoválec Rotax |
Rozvod |
DOHC/ 4V |
Vrtání x zdvih |
100 x 83 mm |
Objem |
651,9 ccm |
Výkon |
34,5 kW (46,92k) při 6500ot/min |
Kroutící moment |
57 Nm při 5000 ot/min |
Počet rychlostí |
5 |
Sekundární převod |
řetěz |
Pneu přední |
90/90-18 |
Pneu zadní |
130/90-16 |
Přední vidlice / zdvih |
teleskopická vidlice/150mm |
Zavěšení zadního kola / zdvih |
hydraulické dvě pružící jednotky/80 mm |
Průměrná spotřeba v testu |
6,9 l /100 km |
Výška sedla |
712 mm |
Rozvor kol |
1525 mm |
Objem palivové nádrže |
14,2 l (1,5 l rezerva) |
Max. rychlost |
160 km/h |
Suchá hmotnost |
180 kg |
Cena: (ke dni 19.9.2004) |
163 630 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 1. září 2004 |
Text a foto: Lukáš Růžička |
Motrkáři 11/2004 |
Další názory
Dave
Klady:
Historicky první nový velký čtyřtaktní motocykl značky JAWA po dlouhé době. Dostupný mé generaci, byl jsem již
předem zvědavý. Již na první pohled mě zaujalo pěkné přední světlo s čirou optikou a nad ním umístěný větrný štít,
který se ke stylu café roadstera docela hodí. Za zmínku stojí i zdařilý rychloměr s černou stupnicí na bílém
podkladu a nápisem Jawa. Pod ním je šest pěkně čitelných kontrolek, mezi nimiž je i kontrolka přehřátí a ukazatel
rezervy.
Při jízdě mě osobně oslovil především zátah motoru ve středních otáčkách. Po jízdě na místě spolujezdce kladně
hodnotím dvě masivní madla po stranách, která výborně slouží i ke snadnější manipulaci a usazení motocyklu na
centrální stojan. Musím se také zmínit o snadné přístupnosti svíček, čidel teplot a tlaku oleje, lanka spojky
a termostatu. Jednoduše řečeno průměrně zdatný mechanik (amatér) si může základní údržbu provést ve své garáži.
Stále je tu ale ona exkluzivita, díky které se po zjištění kolemjdoucích, že "jde o Jawu", stanete středem
pozornosti mladých i těch dříve narozených majících radost, že Jawa stále žije.
Zápory:
Již při brždění střední intenzitou šly přední tlumiče na doraz. Zde by možná pomohl hustší olej, podložky pod
péra, či samotná silnější péra. Dále jsem byl zaskočen vibracemi motoru, avšak s přihlédnutím k tomu, že jde o
jednoválcový motor, je vše v normě. Námi testovaný stroj měl motor natřený na černo, pod touto barvou se však
začala objevovat na místech ošoupaných od bot žlutá. Toto je možná vada pouze námi testovaného kousku, a v další
výrobě se s ní snad nesetkáme. Dalším nedostatkem byl nepříliš dobře nastavený karburátor, způsobující díry v
přechodových otáčkách motoru.
Při pozorné prohlídce jsem dále objevil některé nedokonalosti ve zpracování elektroinstalace. Zejména pod nádrží.
Nejde však o nic závažného, spíše drobnosti.
Na závěr by tu byl návrh pro Jawu, zda by tento stroj neprodávala jako stavebnici s dodáním funkčních celků.
Zajímavou cenou a možností následné homologace pro silniční provoz. Sám bych si stavbou k obrazu svému rád
zpříjemnil jednu zimu, a jistě nebudu sám.
Pavel
Tento motocykl se mi jevil jako vydařený stroj, který vznikl po dlouhé odmlce opět v České republice. Elegantní
design, přehledné ovládací prvky a kultivovaný a vyvážený chod jsou toho jasným důkazem. Motor, který nepochází
z Jawy, sedí motocyklu téměř na míru a poskytuje dostatečný výkon. K čemu bych měl menší připomínky, je tuhost
řízení. Například při projetí větší rychlostí přes překážku jsem měl pocit, že vlnění, které vznikne na předních
vidlicích, se částečně přenáší na celý motocykl, místo toho, aby se rychle utlumilo. Možná, že by to spravilo
tužší uchycení v oblasti krku řízení a nebo jiné přední tlumiče.
No, ale krom tohoto menšího nedostatku, bych jiné výhrady neměl. Uvidíme, jak si nová Jawa povede na trhu a kolik
motorkářů vsadí na českou značku. Jinak také podporuji názor, který zde vznesl Dave, že mnoho šikovných českých
ručiček by uvítalo stavebnicové vydání nové Jawy.
Za zapůjčení stroje děkujeme Jawa Moto spol. s.r.o.