Váš zájem o českou Jawu na straně jedné a absence jakékoli snahy na straně vedení
Jawy na straně druhé nás vedly k tomu, že jsme požádali našeho spolupracovníka J.Šímu,
aby pro vás zpracoval své bohaté zkušenosti s jedním z posledních modelů Jawy.
Zde jsou.
Když jsem koncem dubna loňského roku přebíral v Týnci nad Sázavou motocykl Jawa 640,
uslyšel jsem od samotných zaměstnanců Jawy pochybovačné hlasy o vhodnosti tohoto
motocyklu pro mistrovství světa ve sportovní mototuristice. Jsem rád, že po ujetí
25.000 km během šesti měsíců mohu konstatovat, že pochyby byly liché. V příjemném
sedle jsem projel třináct evropských států, od hladin pěti moří vystoupal do průsmyků
alpských velikánů zapadaných sněhem (ten se ovšem spolu s mořským ovzduším postaral
o rychlou korozi výfuků...), poznal rozsáhlá území Polska až k severní hranici s Ruskem,
nekonečnéa rozpálené pláně španělské Andalusie při cestě do Portugalska a na Sicílii
dosáhl nejjižnějšího bodu svých cest. To vše bez jediné vážnější závady, pro kterou
bych byl nucen některou jízdu nedokončit.
Podíváte-li se na tabulku závad, může při první pohledu působit až strašidelně. Řada
problémů, jako např. časté zasekávání karburátoru, prosekaný potah sedla nabo
problematické gumové těsnění nádrže jdou na vrub subdodavatelů. Přepálená vlákna
žárovek, prasklé lanko atd. jsou naprosto běžné, předvídatelné maličkosti, zaznamenané
zde jen pro objektivnost testu, a jen malá část zůstává na nekvalitě finálního výrobce.
Nejvíc do uší bijící je však názor jednoho pracovníka při mém upozornění na otěr
laku z nádrže na vnitřní stranu kolen kožené kombinézy: "Na Jawě se jezdí v tesilkách a
s roztaženýma nohama!" Podivný přístup... není divu, že povýměně nádrže se proces
přenášení laku z nádrže na mé kalhoty opakoval. Zcela jiný přístup měli pánové Němec
a Čada z Jawy Strašnice, kteří vyšli mým oprávněným nárokům vždycky vstříc.
Běžné servisní práce jako výměna pláště, sekundárního řetězu, olejových náplní apod.
jsem svěřoval odborníkům z Yamahy ve Staré Boleslavi. Mimo Českou Republiku, kde jsem
jezdil na speciál, byl v zahraničí tankován bezolovnatý benzin (hlavně z finančních
důvodů), v jednom případě super. Subjektivně nelze říci, zda při použití různých
benzínů dává motor rozdílný výkon, podstatné je, že Jawa jede na vše. Po celou dobu
jsem používal syntetický olej Agip 2R Racing Plus v poměru 1:100, což znamená, že na
jeden litr oleje jsem ujel přes 2000 km - a bez oblaků modrého dýmu.
Když jsem loni v dubnu přesedl z Jawy 634, hned jsem cítil kvalitativní rozdíl.
Nevýraznější změnou byla lepší ovladatelnost odlehčeného motocyklu, účinnost přední
kotoučové brzdy s efektně odlehčeným kotoučem, příjemný posaz na stupňovitém sedle.
Dobrou odezvu měl i celkový design a motor získal použitím dvoukomorových výfuků
lepší křivku výkonu. Chvění motoru, které se přenáší na rám, nechci hodnotit, protože
za léta strávená za řidítky jaw jsem s nimi natolik srostl, že se necítím v tomto
směru dost objektivním. Naopak pro objektivnost je třeba uvést, že jen z 10% byla Jawa
zatížena pouze jezdcem, ve 30% ujeté vzdálenosti byla na motocyklu kromě jezdce
zavazadla ve formě tří plných motokufrů a tankruksaku, v 60% vezla Jawa uvedená
zavazadla plus dvě osoby. V tomto kontextu pokládám své zkušenosti z ujetých 25.000 km
s průměrnou spotřebou 4,25 l/100 km na motocyklu, s jehož drobnými opravami si každý
jen trochu zručný řidič poradí, za dostatečnou tečku k věčné polemice o ceně,
užitné hodnotě a spolehlivosti tohoto modelu Jawy.
Stav rychloměru | Závada |
0,6 km | ztáta připevňovacího šroubu nosiče zavazadel |
129 km | otěr barvy z nádrže - výměna v záruce |
340 km | pravý kluzák př. vidlice propouští olej- výměna v záruce |
450 km | bobtná pryžové těsnění uzávěru nádrže - výměna v záruce |
580 km | vadná žárovka kontrolky neutrálu |
720 km | utržený držák kufru, ztráta madla kufru - výměna v záruce |
4350 km | zaseknuté šoupátko karburátoru |
4738 km | deformace pojistkového pouzdra (přehřátím) - výměna v záruce |
4851 km | zaseknutý plovák karburátoru |
5630 km | zaseknuté šoupátko karburátoru |
5877 km | porucha počítadla km - výměna v záruce |
6220 km | zaseknutý plovák karburátoru |
7010 km | zaseknuté šoupátko karburátoru |
7200 km | zkorodované výfuky - výměna v záruce |
7832 km | páčka sytiče jde ztuha |
8366 km | zaseknutí páčky sytiče |
8800 km | ulomení držáku pravého zadního blikače - výměna v záruce |
8870 km | prosekané sedlo od sponek - výměna v záruce |
8915 km | nový karburátor - výměna v záruce, ulomená vačka automatu - výměna v záruce |
8930 km | ulomení držáku levého zadního blikače - výměna v záruce |
14 850 km | výměna zadní pneumatiky asekundárního řetězu |
15 885 km | výměna svíček |
23 970 km | prasklé lanko spojky, výměna koncovek svíček za NGK |
24 355 km | vadná žárovka hlavního světlometu |
Karburátor Jikov byl nejrozebíranější součástí motocyklu - zde se nabízí slogan: Nejsem tak bohatý a trpělivý, abych používal karburátor Jikov! Jaroslav Šíma omlouvá výrobce poukazem na nekvalitní subdodavatele, jenže dobrá pověst výrobce se získá právě i výběrem výběrem kvalitních subdodavatelů. Oni spoluvytvářejí image finálního výrobce.
Vážení čtenáři, abychom přidali tomuto dlouhodobému testu na objektivitě a také ze
zvědavosti jsme se na motocyklu Jaroslava Šímy svezli. Cena, užitná hodnota a spolehlivost
jsou jedna věc a můžete si je posoudit zkušenostmi J.Šímy. Subjektivní dojmy jezdce,
který už měl nějakou řádku všelijakých motocyklů pod stupačkami a nyní přesedne na jawu,
jsou věc druhá. Jaké tedy byly naše dojmy na prvních kilometrech v sedle jawy?
Především jsme nemohli najít řadící páku naslepo a navyklými pohyby a museli jsme ji
při každém řazení hledat očima. Již po pár stech metrech nás brněly ruce od vibrací...
Kotoučová brzda vypadá sportovně, ale spíše přibržďuje než brzdí. Atd.
Závěr: Jawa je vhodná pro ty, kteří v ní vidí především dopravní prostředek. Jawu si asi
nekoupí fanda, který v motocyklu hledá příjemné zážitky - ten si přidá a koupí japonskou
ojetinu. Jawa tedy není špatný motocykl, pokud hledáte právě to, co jawa nabízí.