logo Jawa Jawa s Bingem

   U posledního modelu JAWA350-640 je již design odpovídající současnému trendu, ale slabinou zůstává tradiční dvouválcový vzduchem chlazený motor, jehož koncepce pochází z roku 1947. V možnostech podniku není v současné době změna na pět převodových karburátor Bing 84-2 stupňů ani na vodní chlazení, což by znamenalo zásadní rekonstrukci motoru s velkými investicemi, ale jízdní vlastnosti, spotřebu, škodliviny výfukových plynů i spolehlivost se podařilo podstatně zlepšit s karburátorem Bing.

   Zkoušky v Norimberku

   Nejvhodnější z typové řady karkurátorů Bing je šoupátkový monoblokový karburátor Bing 84-2 s průměrem difuzoru 28mm, který má oddělený volnoběžný systém a samostatný sytič. Vyhovuje rozměrově pro zástavbu a jeho nízká hmotnost je předností pro pružné uložení motoru.
   Základem úspěchu bylo seřízení karburátoru na nejmodernějších zkušebnách Bing v Norimberku. Za účasti techniků JAWA VVZ byl motocykl testován na válcové brzdě, následovala zkušební jízda ve městě i při plném zatížení.
Seřízenim karburátorů při současné kontrole spotřeby a výfukových exhalací v celém pracovním režimu (při volnoběhu, částečném i plném zatížení) se podařilo odstranit riziko zadření, ke kterému někdy docházelo vlivem přílišného ochuzení směsi při plném zatížení ve středních otáčkách.
   S předepsanou protihlukovou clonkou s vnitřním průměrem 23mm dosahují motocykly Jawa 350-640 následujících hodnot spotřeby benzínu:

Rycholst jízdy km/h 40 50 60 70 80 90 100
Spotřeba paliva l/100km 2,6 2,4 2,8 3,2 3,4 4,6 5,9

   JAWA plní předpisy

   Zpřísněné předpisy o obsahu škodlivin ve výfukových plynech jsou s karburátorem Bing bez problémů plněny.
Ze tří testů předepsaného měrení je průměrný výsledek:

HC 9,12 µg/l
CO 12,89 µg/l

což představuje u uhlovodíků 85,9% a u CO pouze 47,0% z povoleného limitu.

Motocykl 93