logo Jawa Jawu čeká peklo

   Všechny motocykly, které se dostanou do rukou redaktorů ČMN, si pocelou dobu testování užijí věci, které je kolikrát nepotkají za celý zbývající život. Jawa 650 Classic Občas se stane, že něco nevydrží a pak vyvstává otázka, kde soudruzi udělali chybu.

   Před pár dny jsme převzali k dlouhodobému testu českou novinku Jawu 650 Classic a je tedy jasné, že v jejím životě nastalo extrémní období, plné mnoha tisíc kilometrů pod zátěží. Pravidelně tě budeme informovat, co Jawa zrovna žažila a jak se s připravenou zkouškou vyrovnala. Chybět nebudou samozřejmě naměřené hodnoty výkonu, "krouťáku", maximálky a spotřeby. Kromě toho ti přineseme veškeré závady, které šestpade potkají, a cenu, za kterou se dají odstranit. Za několik málo dnů, co Jawu v redakci máme, jsme na ní najeli přes pět set kilometrů, a to víc než svižně.
   Poprvé jsem na Jawě taky jel někam dál a po dvou stech kilometrech v kuse mě docela bolelo v kříži. Sedačka je totiž dost blízko širokých řidítek a záda jsem tak měl celou dobu nepříjemně prohnutá.
   Podle rychloměru se maximálka pohybuje kolem 150 km/h a Jawa se na ně dostane díky krátkým převodům rxchle, a to i do kopce. První měřená spotřeba ukázala 6,9 litu na stovku a vzhledem k našemu režimu jízdy (pořád plný plyn, sem tam omezovač) je pravděpodobný, že víc si motorka nevezme a při klidnější jízdě půjde spotřeba jedině dolů.
   Ze zvědavosti jsme zkusili z motorky sundat velký tlumič výfuku, který už od pohledu žere newtonmetry. Výsledek byl překvapivý, bez žádného jiného zásahu zmizela ze spodního pásma sériová lenost a nastoupil kopanec hodný jednoválcové šestpade. Montáž nějakého slušivého laďáku bytak mohla být první úpravou po zakoupení novým majitelem.

Text: Přéma, Fotky: Jim ČMN 7.květen 2004

Tachometr ukazoval hezky, ale ne dlouho, takže ho opreava nemine. Po sundání tlumiče se znatelně zlepšilo spodní otáčkové pásmo.