Motocyklový průmyls bývalého RVHP je víceméně v troskách, kdysi slavné značky zanikly a nebo se potýkají
s nemalými potížemi. Zápas o přežití několika statečných ale ještě trvá. Tady máte malé srovnání dvou
nejčerstvějších plodů jejich snah. JAWA 650 CLASSIC i URAL SOLO KLASIK 750 sázejí na vzpomínky. Vede
tudy cesta k úspěchu?
Sedmsetpadesátky z ruského Irbitu jste už měli možnost na našich stránkách několikrát vidět. Stejně tak jsme jako
první přinesli už v loňském březnu představení prototypu nové Jawy 650 s motorem Rotax, a to ještě předtím, než
byl představen veřejnosti na výstavě Motocykl 2003. Letos na Výstavišti už Jawa ukazovala produkční verzi a s ní
i připravovaný model Bizon s extravagantním designem. Podle redakčního "výstavního" průzkumu nebyly ohlasy k novým
Jawám právě nejlepší a kritika se dotýkala nejvíce dílenského zpracování. Co se týká táhle choulostivé stránky,
není na tom ruský bojar také nijak skvěle, ale na ruské motocykly máme přece jen trochu jiná měřítka a ten, kdo se
rozhoduje o jeho koupi, zamhouří nad lecčím oko. Může takovou schovívavost očekávat i Jawa od svých zákazníků?
Sázka na klasiku
Představte si, že jste vyrobili v minulosti čtyři miliony dvouválcových boxerů. Chcete-li zjitřit nějaké
vzpomínky v zákaznících, je volba motoru jasná. To je příklad Uralu, který celou výrobní řadu zásadně
modernizoval, ale koncepce se nijak nedotkl. Jawa, která proslula svými nezničitelnými dvouválci "třipade", se
o jejich koncepci dál opírat nemůže. Hlasy o oživení výroby posledního velkého čtyřtaktu Jawa 500 OHC vycházejí
z neznalosti problematiky - starý, někdy dobrý, jindy zlobivější půllitr už nikdo nikdy nevzkřísí. Kromě potíží
se samotnou výrobou by nesplnil současnou homologační normu. Jawa zvolila jednoválec Rotax. Dobrá, motor je to
vyzkoušený a nadmíru spolehlivý, navíc ještě pořád moderní. Podle našich informací z Jawy byly i tendence
postavit kolem tohoto jednoválce i střízlivější variantu univerzálního cestovního stroje. Rozhodnutí padlo na
klasiku. Výsledek lze ale jenom těžko zařadit - chopper? Cruiser? Roadster?
Východní mindráky a západní zvyklosti
Je to normální věc, každý máme slabiny. Ten, kdo si je uvědomí, je ve výhodě. V Rusku nejspíš mindráky spláchnou
vodkou, a tak i Solo Klasik 750 s moderním zapalováním, karburátorem Keihin, elektrickým spouštěčem, kvalitními
chromy i lakem jde do roku 2004 opět se starou čtyřstupňovou převodovkou s hrubým řazením. Nově je modernizovaná
spojka, přepad palivové nádrže a standardem jsou i lanovody a ovladače Domino. Stejně tak si v Irbitu nedělají
velké starosti s pneumatikami. Na vlajkovou loď Uralu, Vlka 750, obouvají české Mitasy, Solo Klasik se musí
spokojit s ruskými plášti.
Pavel Suchý, foto Jan Dvořáček | Supermoto 5/2004 |
  | Jawa 650 Classic | Ural Solo Klasik 750 |
---|---|---|
Motor | ||
Typ | čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec | čtyřdobý, kapalinou chlazený plochý dvouválec - boxer |
Rozvod, ventily | 2x OHC, 4 | OHV, 2 |
Vrtání x zdvih | 100 x 83 mm | 78 x 78 mm |
Zdvihový objem | 651,9 cm3 | 745 cm3 |
Výkon | 47 k (34,5 kW)/6500 1/min | 45 k (33,1 kW)/6500 1/min |
Točivý moment | 57 Nm/5000 1/min | 53 Nm/5000 1/min |
Kompresní poměr | 9,7 : 1 | 8,6 : 1 |
Plnění motoru | karburátor Bing | karburátor Keihin |
Mazání | tlakové oběžné se suchou skříní | tlakové s rozstřikem |
Zapalování | elektronické | elektronické |
Spouštění | elektrické | elektrické/pákou |
Převody | ||
Spojka | vícelamelová v oleji | dvoulamelová suchá |
Převodovka | pětistupňová | čtyřstupňová |
Sek. převod | O-kroužkovým řetězem, typ 530 | kloubovým hřídelem |
Podvozek | ||
Rám | trubkový uzavřený z oceli | dvojitý trubkový uzavřený z oceli |
Přední odpružení | teleskopická vidlice Jawa zdvih 80 mm |
teleskopická vidlice Paioli |
Zadní odpružení | ocelová kývačka, dvojice jednotek, nastavitelné předpětí pružin, zdvih kola 80 mm | ocelová kývačka, dvojice jednotek, nastavitelné předpětí pružin |
Přední brzda | 320 mm kotouč dvoupístkový třmen |
295 mm kotoučb čtyřpístkový třmen Brembo |
Zadní brzda | 220 mm kotouč jednopístkový třmen |
203 mm buben mechanická |
Přední pneumatika | 90/90-18 | 3,5 x 18 |
Zadní pneumatika | 130/90-16 | 3,5 x 18 |
Rozměry a hmotnosti | ||
Rozvor | 1525 mm | 1460 mm |
Výška sedla | 712 mm | 710 mm |
Palivová nádrž (rez.) | 14,2 (1,5) l | 19 (2) l |
Hmotnost suchá | 180 kg | 236 kg |
Max. rychlost | 155 km/h | 140 km/h |
Cena | 167 960 Kč | 163 000 Kč |