Pratetou všech je stará Honda CB125, i když to někdo z nich možná nepřizná. Motor je prozradí.
Tento jednoválec je nejspíše nejrozšířenějším motorem své třídy na světě. Takže k věci:
následující řádky patří velké "šou" malých kubatur. HONDA CLR125 CITY FLY, JAWA DANDY 125 A
SIAMOTO GECO 125 přitom dohromady nestojí více než většina čtyřválcových šestistovek.
Právě jejich cena byla měřítkem při výběru do testu. Naše trojice ovšem není vyčerpávající
nabídkou čtyřdobých motocyklů 125 ccm do 100.000 Kč v České republice, protože se nám nepodařilo
z organizačních důvodů zajistit ještě zbývající dvě značky. K nim bychom se rádi v podobném
srovnání vrátili později.
Domácí výrobce je tentokrát zastoupen starším modelem Dandy 125, protože jeho čerstvou novinku
Travel 125 s motorm OHC jsme vám představili v předminulém čísle SUPERMOTA.
|
Když už jsme u Jawy, dejme jí jako domácí značce přednost a pusťme se do prohlídky. Je potěšující,
že navzdory blízkosti CLR125 největšího výrobce, se "dandyna" nemusí stydět. Koncepčně je totiž
minimálně na stejné úrovni jako Hondy City Fly. Její podvozek je dokonce vybaven zadní
hydraulickou kotoučovou brzdou, kterou byste v zadních kolech Hondy i Siamota hledali marně.
Jawě nechybí pevná plastová polokapotáž, navazující na plastový překryv palivové nádrže,
která je stejná jako u modelů Robby. Při přemýšlení, do jaké kategorie Dandy 125 zařadit, nám
pomohou fotografie starších strojů vyráběných ještě v jihočeských Vodňanech. Na bocích
podsedlových plastů býval nápis "Funfaktor 125 FFX". Jawa 125 Dandy je opravdu funbike - litá
třípaprsková kola z lehkých slitin, částečné kapotování a vysoké zdvihy odpružení, tedy
střih stroje do města a pro volný čas.
Čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválcový motor s ventilovým rozvodem OHC je stejný, jaký se
letos nastěhoval do podvozku Travelu 125. Jedná se tedy o agregát o Honda licenčně vyráběný
čínskou továrnou CPI. Myslím si, že případné obavy z původu motoru jsou liché. Tenhle
jednoválec má pověst, kterou by mu mohla závidět řada mnouhem "dospělejších" motorů.
K jeho přednostem patří vedle příznivé ceny i střídmá spotřeba paliva a především odolnost
vůči různému zacházení. Vzhledem k malému objemu konstruktéři automaticky počítali s
dlouhodobým provozem v režimu největšího zatížení a stroj je tak patřičně dimensován.
Podvozek "dandyny" vychází ze starší padesátky a je pro potřeby silnějšího motoru odpovídajícím
způsobem vyztužen. Z výrobních důvodů jšak nemohl být "natažen", a tak to není vedle Hondy a Siamota
žádný obr. To rozesmutní vyšší postavy, které se tak lépe cítí za řidítky City Fly nebo Geca.
Limitujícím faktorem stavby Dandy 125 jsou prolisy plastové kapotáže v místě jezdcových kolen.
Dědictvím padesátky je také úzká zadní pneumatika - vysvětlujte šestnáctiletému divochovi, že šíře
zadní gumy motorku nedělá...
Mnohem větší radost vám udělá kompletní přístrojový panel s otáčkoměrem, rychloměrem a řadou nezbytných
kontrolek. Řidítka jsou uložena v silentblocích, ale jak se později ukáže, v příliš měkkých, takže
zejména při brzdění mění řidítka příliš svou polohu a to není příjemné. Vylepšit by zasloužil i
pohotovostní samosklopný stojánek, tohle už se přece nenosí. To ovšem platí i pro tebe, Geco!
|
Siamoto se dováží z Itálie, ale velká část dílů (minimálně ty označené výrobcem) pochází z Asie.
Konstrukce jednoválcového motoru zase napovídá, že i zde byla vzorem letitá psvědčená Honda, i když
je nutné přiznat, že použitím čtyřventilového rozvodu OHC je motor Siamota nejmodernější z
testovaných motocyklů. Jeho "papírové" parametry tomu ovšem nenasvědčují a v provozu má jednoválec
na práci nejvyšší hmotnost z našich stopětadvacítek.
Geco 125 v žádném případě nevypadá na svou skutečnou kubaturu - na rozdíl od poměrně subtilní Jawy.
Proporce tohoto chopperu s širokou nádrží a trojicí světlometů před vysokými řidítky podporuje až
přehnané množství chromovaných trubkových rámů, chránících stroj při pádu a připravených pro
zavazadla. Pravou stranu zdobí dvojice tlumičů výfuku. Jezdec i spolujezdec mají pro své nohy
namísto stupaček přichystány cruiserové podlážky. Zvláštností je jednoduchý analogový rychloměr
s digitální indikací zařazeného převodu. Tuhle věcičku má například BMW za příplatek... Podobně
to je s hlavním stojanem, který i Jawa nabízí jen v nadstandardu. Zato ten pohotovostní, který se
sám sklápí a ze sedla jde bezpečně vyklopit jen po dlouhém tréningu, by zasloužil pozlatit a
vyhodit. Pro naše chromované padací rámy je to věru nebezpečná věc.
Jezdec má k dispozici pohodlné sedlo a trojúhelník řidítka, sedlo stupačky vyhoví i vyšším postavám.
To neplatí pro spojujezdce, který má nohy příliš pokrčené a ani sedátko neláká k dlouhým výletům
ve dvou. Ostatně objem motoru k tomu také nevybízí. Ještě že se vzadu můžete opřít o opěrku.
Z tohoto hlediska není příliš použitelná ani Jawa Dandy 125. Nejlépe se společník cítí na dospělé
Hondě CLR. Dynamiky jízdy ale ve dvou utrpí pokaždé stejně.
|
Hondu CLR 125 City Fly už znáte z loňska. Tahle moucha přináší do malé kubatury nápad velkého
jednoválce SLR 650. Enduro skřížené s roadsterem má své kouzlo a hlavně fantasticky funguje,
přesně tak, jak by městská moucha fungovat měla. Její jednoválcový motor už něco pamatuje, ale
podvozek je moderní konstrukce. Zadní centrální odpružení má dokonce i možnost regulace předpětí
(Siamoto také, ale chopper má dva klasické tlumiče). Však také odpružení a nakonec i jízdní
vlastnosti tohoto podvozku patří k nejsilnějším stránkám Hondy, kterými překonává své
protivníky.
Hondy díky dlouhému sedlu a pod něj vyvedenému výfuku nabízí dostatek prostoru i spolujezdci,
přičemž samotný řidič má příjemný posaz, známý z větších cestovních endur. Nohy nejsou příliš
pokrčeny a na vašich rukou na širokých řidítkách je díky vzpřímeným zádům jen minimun
zátěže.
Přístrojovému panelu možná trochu chybí otáčkoměr, zbytek připomíná spíše cestovní stroje než
endura. To samé ostatně platí i pro chromovaný světlomet s blikači anebo pro elegantní koncovou
svítilnu. City Fly je městem přetvořený mutant, ale má švih.
|
|
Pro spuštění svých jednoduchých čtyřdobých jednoválců mají všechny stroje elektrický spouštěč,
jištěný s vyjímkou Hondy nožní pákou. Mouše se důvěřuje, ale u jediné musíte složitě hledat levou
rukou táhlo sytiče přímo na karburátoru pod nádrží. Jawa i Siamoto má sytič vytažený k řidítkům.
V ovládání spojky není mezi našimi motocykly žádný rozdíl, zato v řazení už ano. Honda i Jawa
jsou si podobné - celkem krátký a přesný chod bez zbytečných zvuků. Siamotojde do cruiserových
extrémů a nabízí dvouramennou chromovanou řadící páku. Super, ale ty vůle jsou k zbláznění!
Indikátor rychlostí poslušně přeskakuje, ale neutrál najdete až po chvíli námahy. V tom vám
příliš nepomůže ani slabě svítící kontrolka. Navíc motor nelze spouštět přes spojku při zařazené
rychlosti, takže ten neutrál prostě najít musíte.
Jawa i Siamoto mají docela pěkný zvuk. Honda jen šeptá a na povely plynu odpovídá jaksi
sterilně. Dandy má karburátor s akcelerační vstřikovací pumpou, ale ani to jí nezabrání, abyste
ji prudkým otevřením šoupátka nepřivedli k mrtvici. V tomto ohledu je Siamoto pohotové, i když
kvůli své hmotnosti a nižšímu výkonu zůstává ve zrychlení outsiderem. Velkým překvapením je Jawa,
která je nejrychlejší. Honda jí stačí díky lepšímu podvozku. Za řidítky CLR si připadáte jako na
supermotardu. Ve městě jste jednoznačně nedostižní a navíc nejméně trpíte vibracemi. Ty potrápí
jezdce na Jawě mravenčením ve stupačkách, ale jasným favoritem je v tomto směru Siamoto Geco,
které je ve vysokých otáčkách vysloveně otravné. S tímto cruiserem si prostě nezezávodíte.
Nepodpoří vás v tom totiž ani jankovité odpruženíse slabým tlumením zadního kola. Naopak dobrá
a nejlepší z testovaných je přední brzda Geca. Má sice málo zřetelné dávkování, ale velký účinek.
Pravý opak je přední brzda Hondy se skvělou kontrolou, ale na to, že z vás CLR chvílemi dělá
supermotardového jezdce, má nevalný účinek. V tomto ohledu jsou lepší brzdy Jawy. Celkově pojato
jsou ale brzdy všech strojů bezpečné.
|
|
Odpružení Jawy je průměrné, nemá výrazné slabiny, ale také přednosti. Nejlépe je na tom Honda CLR,
stejně jako v městském provozu. Zde je na tom dobře i Jawa, ale chvílemi máte pocit, jako by
měla namontovaný tlumič řízení. Možná, že jsou za tím ložiska řízení.
Vydáte-li se na delší výlet, omezuje vás malá nádrž Jawy na šest a půl litru benzínu. Při
průměrných spotřebách těchto motorů kolem tří a půl litru na sto kilometrů jízdy jen velmi
nepravděpodobně ujedete bez tankování 200 km. Honda si sebou může vézt 12 l a Siamoto dokonce 14 l
benzínu. Na Gecu si své malé zavazadlo o pěti kilogramech můžete připevnit na zadní nosič. Podobně
je na tom Honda. Jawa svůj trubkový nosič nabízí jen jako příplatkovou výbavu, takže se potáhnete
s batohem. Ještě že má SUPERMOTO takové pěkné "báglíky"...
A co dáte pod sedlo? Nejlépe pochodíte u Siamota, kde vás čeká nářadí a malý prostor na drobnosti.
celá plastová schránka je vyjímatelná a pod ní je přístup k elektroinstalaci. Jawa má pod sedlem
nářadí a před zadním docela nevzhledným hranatým světlem je místo pro lékárnu nebo duši. Honda vás
chvíli nechá hledat zámek ukrytý pod zadním světlem a potom vám nabídne střídmý prostůrek na
opravdu malé drobnosti. praktické je nepromokavé pouzdro na doklady s upevněním suchými zipy.
Balíček s nářadím je ve zvláštním plastovém boxu na levé straně pod podsedlovým plastem.
|
|
Může se zdát, že testovat třináctikoňové stopětadvacítky je pro ostřílené motorkáře bezbřehá nuda
a zlo. Znovu a znovu se ale přitom přesvědčuji, že současné technické a technologické možnosti vám
dokáží i při tak malém objemu a skromném výkonu zajistit docela dobrou zábavu. Na silnicích svým
tempem kolem 90 km/h nazdržujete a ve městě od semaforu ujedete leckterému autu. Naše testované
motocykly jsou i při podobných motorech každý zcela jiný. A který by byl nejlepší? Ten s motorem a
hmotností Jawy, podvozkem Hondy a přední brzdou Siamota a cenou nejlevnějšího skútri...
Jawa Dandy 125 je cenově nejdostupnější a vlastně také nejprodávanějším modelem domácího výrobce
v ČR, ale na leckterých detailech, jako například na složitě použitelném zámku řízení ukrytém
hluboko v přední kapotáži, některých komponentech podvozku anebo elektroinstalace úspory výrobce jsou
vidět. Siamoto Geco 125 je zase pro český trh poměrně drahé, což je ve spojení s málo známou značkou
zjevnou nevýhodou. Kompromisem může být kvalitní Honda CLR 125 City Fly. Ta navíc bude po dvou letech
provozu lépe prodejná, než její dva konkurenti. Nebylo to rozhodování snažší, když jste kdysi
stěží a jen přes známosti sehnali v Mototechně jeden jediný typ?
|
Technické údaje |
Model |
Honda CLR125 City Fly |
Jawa Dandy 125 |
Siamoto Geco 125 |
MOTOR |
Typ |
čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec |
Rozvod, počet ventilů |
OHC, dva ve válci |
OHC, dva ve válci |
OHC, čtyři ve válci |
|
|
|
|
Zdvihový objem |
124,1 cm3 |
124,1 cm3 |
124,5 cm3 |
Vrtání x zdvih |
56,5 x 49,5 mm |
56,5 x 49,5 mm |
57 x 49,9 mm |
Kompresní poměr |
9,2:1 |
9,1:1 |
9,5:1 |
Největší výkon |
11 k(8 kW)/8250 1/min |
12,8 k(9,4 kW)/9000 1/min |
12,2 k(9 kW)/9500 1/min |
Točivý moment |
10,4 Nm/6500 1/min |
9,3 Nm/7500 1/min |
8,5 Nm/8000 1/min |
Příprava směsi |
karburátor |
Spouštění |
elektrické |
elektrické/pákou |
elektrické/pákou |
Spojka |
vícelamelová v olejové lázni |
Převodovka |
pětistupňová |
Sekundární převod |
válečkovým řetězem |
PODVOZEK |
Rám |
trubkový ocelový uzavřený |
trubkový ocelový uzavřený |
trubkový ocelový uzavřený |
Přední odpružení |
teleskopická vidlice 37 mm |
teleskopická vidlice |
teleskopická vidlice |
Zadní odpružení |
centrální Pro-Link, seřiditelné předpětí |
centrální tlumič |
dvojice jednotek,br seřiditelné předpětí |
Zdvihy kol |
162/128 mm |
170/150 mm |
výrobce neudává |
Brzdy vpředu vzadu |
kotouč 240 mm, dvoupístkový třmen mech. buben 110 mm |
kotouč 220 mm, dvoupístkový třmen kotouč 124 mm, dvoupístkový třmen |
kotouč, jednopístkový třmen bubnová mechanická |
pneumatiky vpředu; vzadu |
90/90-19; 110/90-17 |
2,75x17; 3,00x17 |
110/90-16; 130/90-15 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI |
Rozvor |
1380 mm |
1330 mm |
1500 mm |
Výška sedla |
815 mm |
830 mm |
výrobce neudává |
Palivová nádrž (zásoba) |
12 l |
6,5 l |
14 l |
Hmotnost bez náplní |
119 kg |
95 kg |
125 kg |
CENA |
89 000 Kč |
69 660 Kč |
99 000 Kč |
|
Pavel Suchý, foto Jan Dvořáček |
SUPERMOTO 10/2002 |
|