Jawa ve středu na brněnském výstavišti představila novou verzi svého posledního modelu Sportard. Ten po odstrojení
a dalších úpravách dostal pro jawisty slavné jméno Californian, důvěrně "kalif". Na konkurenční motovýstavě v Praze taky
seženete kalifa a to v téměř původní podobě a za míň než za polovinu.
V jednom týdnu se tak představily hned dvě jawy oprašující stejné slavné jméno. První kalif s celou parádou v režii firmy a druhý
nenápadně v levém křídle Křižíkova pavilonu výstaviště v pražských Holešovicích. Oba samozřejmě černočervené.
To ten druhý, velmi podobný originálu, je o sto deset tisíc levnější. Za projektem stojí kolíňák Martin Pavlus, který jawy opravuje,
repasuje a teď i vyrábí. Snažil se maximálně zachovat původní podobu jednoho z nejúspěšnějších modelů značky.
Svůj projekt nabídl Jawě, dohodli se a firma od něj bude motorky odebírat a nabízet nostalgikům. "Samozřejmě nový kalif jezdí
líp než ten původní," ujišťuje Pavlus, který má doma oba, starého i nového.
"S výrobou tohoto retromodelu jsme začali teď," řekl Pavlus pro iDNES.cz. "Zatím jsme vyrobili tři kousky a jsou objednané další."
Kromě kalifa nabízí Pavlus a jeho firma Mates Moto Servis také verzi Four, tu zase znalci znají jako "konopnici" z osmdesátých
let (typ 350/634) a říkají o ní, že to je asi poslední opravdová jawa.
Obě varianty vycházejí z jawáckého modelu 250 typ 597 Travel, který stojí šedesát tisíc. Za to, že vypadá jako kalif, je tedy
třeba připlatit patnáct tisíc.
"Do podoby modelu Californian a Four je možné upravit Jawy 125, 250 a 350," uvádí výrobce. "V našem pojetí je asi ze 45 procent
shodný s původním kalifem," řekl Pavlus pro iDNES.cz. Motorka dostala hlavně jiný motor, je to čtyřtaktní dvouválcová 250.
To původní Californian, který se v 70. letech prodával od USA přes Kanadu, Nový Zéland, Itálii až po Skandinávii, měl dvoutaktní
motory 249 a 344 ccm.
Martin Pavlus ještě prozradil, že kousek vystavený na pražském výstavišti je připravený na cestu do Belgie, kde si ho objednal
místní dealer Jawy.
František Dvořák | iDnes.cz 9.3.2012 |