Návraty jsou v módě a zatímco dospělé Jawě se comeback klasiky nepodařil, znovuzrození malého Pionýra
má mnohem více sympatií. S původní Jawou 555 postavenou konstruktérem Křivkou má ovšem společné jen jméno
a základní linie.
Původní informaci o tomhle projektu jsme vám přinesli vloni na jaře. To jsme na Motocyklu 2006
dokonce zachytili samotného konstruktéra Jawy 555 Křivku v zádumčivém okamžiku nad New Pionýrem na stánku
opavského Motoscootu. Nový Pionýr totiž nese jen jméno Jawy, idea a návrh je z Opavy a výroba běží v čínské
továrně TMEc, kde se rovněž vyyrábějí další motocykly a mopedy Motoscoot.
To se cení, tohlecto ...
Osobně musím přiznat nápadu na vzkříšení Pionýra velké kouzlo, stejně jako jeho současné "ulítlé"
reklamě ve stylu Liškovy roly v Pupendu: tady jsou řídítka, těma se řídí, a tady se leje benzín...Víc tehdejší
uživatelé legendárního motokola Pařez znát nemuseli. Je New Pionýr stejně náročný?
Vychází kompletně z mopedu Betka, v současnosti rovněž nabízeného pod značkou Jawa. To znamená, že jeho srdcem
není chrchlavý malý dvoutakt, ale čtyřdobý jednoválec (Honda Monkey vyráběný v Číně), který v základu disponuje
50 ccm. Homologační rychlost je 45 km/h, ale všichni si umíme představit, jak i padesátka po lehké úpravě
upaluje osmdesátkou, nemluvě o možnosti zyšování objemu, jak nám Motoscoot předvedl u studie Pionýr Black
Death 125. Ten údajně s dvojicí kotoučových brzd letí až 130 km/h. Jméno je vskutku příznačné.
Designově není nový Pionýr otrockou kopií Jawy 555, ale v určitých úhlech a hlavně v původním laku s linkami
(limitovaná série 555 kusů) je skoro k nerozeznání. Čtyřrychlostní převodovka má klasické schména a s vyjímkou
trochu slabších bubnových brzd všechno funguje, jak má. Pod břichem mopedu jsou oba stojánky, vzadu je klasický
nosič a v ceně druhé sedlo pro spolujezdce. Protože Betky už převedly jak obstojí, je pravděpodobné, že jejich
kapotovaná pionýrská verze nebude o nic pozadu. Proč tedy jezdit na bezduchém (byť také čínském) skútru, když
mě může v garáži čekat naleštěný pincek, stejně jako čekal na tátu i na dědu?
Motocykl 2007 |