Limitovaných sérií je po světě tolik, že se nabízí otázka, zda jde ještě o vhodný způsob, jak zvýšit
hodnotu výsledného produktu. V tomto případě je všechno jinak, než je v branži zvykem. Na začátku projektu
nestojí výrobce a jeho snaha zatraktivnit nabídku, nýbrž skupina zákazníků, pro které má stále ještě lákavou
vůni tradice značky Jawa a vůbec celého českého průmyslu. Konec konců i tyto lidi lze bez nadsázky označit za lodivody
českého průmyslu a patrioty.
Jawy s příběhem
Jednoho dne se rozhodli, že si nechají v Jawě postavit privátní uzavřenou sérii motocyklů výrazně
retrospektivního charakteru. Sérii, která byla vyprodána ještě dříve, než se rozhodlo o definitivní podobě
motocyklu. Ta byla předmětem mnoha vzájemných diskusí na setkáních budoucích majitelů. Radost a nadšení z podílu
na tvorbě byla možná tím nejcennějším vkladem pro hodnotu známky "Limited Edition", ale i pro probuzení české
legendy k plnohodnotnému životu.
Jawa dostala po dlouhé době jasný signál, jakým směrem se má vydat, pokud nechce živořit na okraji
zájmu veřejnosti. ukázalo se, že existují zákazníci, kteří stále stojí o skutečně hodnotný klasický motocykl
české provenience a o značku s bohatou historií. O značku, která by dokázala vyprávět nejeden jímavý příběh.
A v době, kdy se do Evropy valí tisícovky různě poslepovaných motorek z Asie, je právě příběh tím nejcennějším
a dává motocyklu duši.
Samozřejmě, model Classic poznamenaný mnoha kompromisy asi není ideálním motocyklem chlapských snů,
ale berme to jako začátek. Je třeba snít a za odvážnými sny jít. Jednoho dne se snad dočkáme plnohodnotného motoru
vlastní konstrukce, dotaženého designu a jízdních parametrů plně srovnatelných s nejlepší světovou konkurencí. Vždyť
v Čechách je mnoho chytrých hlav a šikovných rukou, které čekají jen na patřičnou výzvu, že o jejich práci a
tvůrčí invenci někdo stojí. V tomto případě impuls dali zákazníci, a to je pro každou firmu obrovský dar. Jejich
jména vám nesdělíme, ani vám neprozradíme, na jaký charitativní účel budou poukázány peníze z dražby posledního
jedenadvacátého motocyklu, neboť je přáním těchto lidí zůstat v anonymitě.
K motorce i hodinky
Může se však stát, že na silnici potkáte skupinu nablýskaných vínových motocyklů třpitících se chromem
a řidiče na sedlech z pravé kůže. Mezi nejviditelnější změny patří klasicky provedená nádrž, jak si ji z hostorie
pamatujeme - s chromovými boky a raženým logem, vyplněným identickou vínovou barvou jako zbytek povrchu. Podobně
typickým znakem jsou i zapouzdřené zadní pružiny s tlumiči. Při pozornějším pohledu zaregistrujete kvalitnější
přední vidlici, kola obutá do pneumatik Pirelli (zde česká tradice trochu utrpěla) a bohatší provedení palubní
desky, která kromě rychloměru obsahuje i ukazatel otáček, času a štítek s pořadovým číslem v sérii. Stejné označení
je i na víku spojky.
Kdybyste si přesto nebyli jisti, zda jde o popisovaný unikát, hledejte na levém zápěstí řidiče
motorkářské hodinky Prim Rider s číselníkem v barvách motocyklu. Tyhle hodinky nepřímo stály za vznikem idey Jawa
Limited Edition. A jestliže dokáže splnit touhu po originálním českém výrobku s bohatým příběhem výrobce primek,
proč by to nemohla dokázat i týnecká Jawa?
text a foto: Honza Prokop | ČMN 19. květen 2006 |