logo Jawa Limitovaná jednadvacítka
Jawa 650 Classic Limited Edition

Jawa 650 Classic Limited Edition   Limitovaných sérií je po světě tolik, že se nabízí otázka, zda jde ještě o vhodný způsob, jak zvýšit hodnotu výsledného produktu. V tomto případě je všechno jinak, než je v branži zvykem. Na začátku projektu nestojí výrobce a jeho snaha zatraktivnit nabídku, nýbrž skupina zákazníků, pro které má stále ještě lákavou vůni tradice značky Jawa a vůbec celého českého průmyslu. Konec konců i tyto lidi lze bez nadsázky označit za lodivody českého průmyslu a patrioty.

  Jawy s příběhem
  Jednoho dne se rozhodli, že si nechají v Jawě postavit privátní uzavřenou sérii motocyklů výrazně retrospektivního charakteru. Sérii, která byla vyprodána ještě dříve, než se rozhodlo o definitivní podobě motocyklu. Ta byla předmětem mnoha vzájemných diskusí na setkáních budoucích majitelů. Radost a nadšení z podílu na tvorbě byla možná tím nejcennějším vkladem pro hodnotu známky "Limited Edition", ale i pro probuzení české legendy k plnohodnotnému životu.
  Jawa dostala po dlouhé době jasný signál, jakým směrem se má vydat, pokud nechce živořit na okraji zájmu veřejnosti. ukázalo se, že existují zákazníci, kteří stále stojí o skutečně hodnotný klasický motocykl české provenience a o značku s bohatou historií. O značku, která by dokázala vyprávět nejeden jímavý příběh. A v době, kdy se do Evropy valí tisícovky různě poslepovaných motorek z Asie, je právě příběh tím nejcennějším a dává motocyklu duši.
Jawa 650 Classic Limited Edition   Samozřejmě, model Classic poznamenaný mnoha kompromisy asi není ideálním motocyklem chlapských snů, ale berme to jako začátek. Je třeba snít a za odvážnými sny jít. Jednoho dne se snad dočkáme plnohodnotného motoru vlastní konstrukce, dotaženého designu a jízdních parametrů plně srovnatelných s nejlepší světovou konkurencí. Vždyť v Čechách je mnoho chytrých hlav a šikovných rukou, které čekají jen na patřičnou výzvu, že o jejich práci a tvůrčí invenci někdo stojí. V tomto případě impuls dali zákazníci, a to je pro každou firmu obrovský dar. Jejich jména vám nesdělíme, ani vám neprozradíme, na jaký charitativní účel budou poukázány peníze z dražby posledního jedenadvacátého motocyklu, neboť je přáním těchto lidí zůstat v anonymitě.

  K motorce i hodinky
  Může se však stát, že na silnici potkáte skupinu nablýskaných vínových motocyklů třpitících se chromem a řidiče na sedlech z pravé kůže. Mezi nejviditelnější změny patří klasicky provedená nádrž, jak si ji z hostorie pamatujeme - s chromovými boky a raženým logem, vyplněným identickou vínovou barvou jako zbytek povrchu. Podobně typickým znakem jsou i zapouzdřené zadní pružiny s tlumiči. Při pozornějším pohledu zaregistrujete kvalitnější přední vidlici, kola obutá do pneumatik Pirelli (zde česká tradice trochu utrpěla) a bohatší provedení palubní desky, která kromě rychloměru obsahuje i ukazatel otáček, času a štítek s pořadovým číslem v sérii. Stejné označení je i na víku spojky.
  Kdybyste si přesto nebyli jisti, zda jde o popisovaný unikát, hledejte na levém zápěstí řidiče motorkářské hodinky Prim Rider s číselníkem v barvách motocyklu. Tyhle hodinky nepřímo stály za vznikem idey Jawa Limited Edition. A jestliže dokáže splnit touhu po originálním českém výrobku s bohatým příběhem výrobce primek, proč by to nemohla dokázat i týnecká Jawa?

text a foto: Honza Prokop ČMN 19. květen 2006