Když jsme se v redakci rozhodovali, které malé motocykly zařadit do našeho testu a které ne,
dospěli jsme k tomu, že asi nejlepší variantou bude vybrat takové modely, které budou co nejuniverzálnější
a splní co nejvíce odlišných požadavků. Tedy přibližovadlo třídy „chytrá horákyně“. Aby se s ním dalo jezdit
dobře na silnici, ve městě, na polních i lesních cestách, aby se na nich dalo také blbnout. Soustředili
jsme se proto především na malá endura, vybrali jsme však i stroje, které sice více patří na silnici či
do města, přesto však zvládnou bez větší úhony i horší polní cesty či lehký terén.
Petr Řezáč | portál iTest 2006 |
Značka Kentoya patří na našem trhu k pionýrům nejen v oblasti malých čínských motocyklů, ale i malých skútrů stejné provenience. Námi testované enduro Trigger 200 patří k nejlepším modelům, které Kentoya prezentuje. Velmi dobrým základem tohoto stroje je především motor. Tento vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec o obsahu 198 ccm o výkonu 10,2 kW patří k tomu nejlepšímu, co čínské továrny v této oblasti nabízejí. Motocykl je dílensky velmi dobře propracovaný, má dostatečný výkon a je spolehlivý. Kotoučové brzdy má vpředu i vzadu. Zvláštností je pouze, že přední brzda je netypicky pouze jednopístková zatímco zadní je robustnější a je dvoupístková. Centrální tlumící jednotka přispívá k dostatečnému komfortu i při jízdě ve středně členitém terénu. Systém předního pérování Upside Down /módní vidlice, která výborně vypadá/, nás vlastnostmi však moc nepřesvědčila. Spolu se systémem zavěšení motoru /rám není v oblasti motoru pevně spojen součástí propojení je právě motor/ vytvářel u testovacích jezdců v těším terénu pocit určité
Jeden z prvních malých čtyřtaktních motocyklů na našem trhu. Konstrukce pochází z dílny Jawa Union Vodňany.
Po převedení a sloučení s týneckou Jawou se výroba přestěhovala z jihočeských Vodňan do Týnce nad Sázavou. Již od svých
začátků vynikal tento motocykl velmi dobrými vlastnostmi a nenáročností. Prvotní dětské bolesti byly záhy odstraněny již
před několika lety. Byly učiněny některé úpravy, obměna a sjednocení některých ovládacích prvků s dalšími modely Jawa.
V poslední době byl zaměněn i motor a to thajwanský CPI za čínský Lifan. Tato změna však nemělo sebemenší vliv na změnu
jízdních vlastností, vzhledem k tomu že oba motory mají nejen obdobnou stavbu OHC ale i obdobný výkon a Lifan patří v této
kubatůře k nejlepším. Zatímco při našem dlouhodobém testu na 5000 km který proběhl v pionýrských dobách Dandy jsme měli
dílčí problémy s nutností časté výměny spojkového lanka a nadměrného opotřebování brzdového obložení zadního kotouče dnes
je vše v pohodě. Při současných testech jsme neměli sebemenší problémy a jak Dandy tak Dakar se chovaly velmi způsobně.
Oba tyto modely jsou konstruovány na stejném základu, se stejným motorem. Odlišují se především rozdílnými
koly. Dandy má kola sedmnáctky a ve spojení s výbornými sériově dodávanými pneu Mitas pomáhají k celkově velmi dobrým jízdním
vlastnostem stroje. Ty mají robustní boky, velmi dobře konstruovanou „figuru“ s výrazným odvodem vody. Jsou výborné nejen
na silnici, ale jsou i komfortní v lehkém terénu. Dandy je tak dobrá a příjemná na silnici i na polních cestách.
Vychází z Jawy Dandy, má však větší sportovní ambice a je především vhodnější do terénu. Základní změnou
jsou „crossově“ zaměřená kola. Šestnáctka vzadu /jedná se o pneumatiku/ a devatenáctka vpředu se lépe uplatňují především
v těžším terénu než klasické sedmnáctky. Samozřejmě úměrně výkonu svého 125 ccm motoru. V předu je také jiný blatník
umístěný podstatně výše, tak aby pneumatika s větším obvodem měla od blatníku dostatečnou rezervu především při plném
propérování včetně případného současného obalení bahnem..
Velkou předností tohoto řešení je také značná univerzalita. Právě v této vlastnosti předčí další hodnocené stroje.
V obou provedení působí vzhledově dobře. Obě varianty lze během chvilky přestavět a potřeba je k tomu pouze sada kol a přední
blatník s držákem. Pro jezdce s menším vzrůstem nebo pro holky, je velkou výhodou nižší posaz a těžiště. Na jedné straně je
samozřejmá z toho pramenící i menší světlost na druhé straně však praxe ukázala že zvláště pro méně zdatné či menší silou
vybavené jedince je i v náročnějším terénu tento relativně lehký motocykl velmi dobře ovladatelný.
Dva modely odlišující pouze různým obsahem 125 respektive 175 ccm za naprosto stejnou příznivou cenu 49 000 Kč.
První co vás upoutá je velmi pěkný vzhled. I přesto, že rozhodně k designovému řešení má daleko, působí kompaktně
a vytváří pocit dospělého motocyklu. Teprve při bližším pozorování zjistíte, že některé prvky jsou lehce obstarožní. Například
zadní bubnová brzda či „Ďábelská kolíbková řadící páka. V rámci dané cenové relace to však není zas tak obrovský problém.
Horší jsou pneumatiky pravděpodobně indické výroby, které se nám nelíbily pro svojí nepříliš velkou přilnavost k vozovce.
Po prvním spuštění motoru jste většinou velmi příjemně překvapeni čistým hlubokým zvukem čtyř ventilového motoru, který je
bez jakýchkoliv pazvuků. Patří k absolutní špičce v této třídě. Tento čtyř ventil výrazně předběhl ostatní části stroje.
Přesto však u zvláště u vyšší kubatury je poměr cena výkon výborný. Škoda, že ke Kinetiku nedorazilo ještě centrální pérování,
které by motocyklu slušelo. Jeho další nevýhodou je klasický tvar „staršího“ naháče který poměrně znemožňuje nějaké úpravy
a omlazení. Také z testovaných strojů je asi nejméně vhodný pro jízdu na nezpevněných členitých polních či lesních cestách..
Překvapivě příjemný motor. Jde dobře za plynem. Design hodně staré koncepce však neupoutává. Na tomto
modelu je také výrazně patrné, že patří do nižší cenové třídy a to díky absenci některých prvků. Byl jediným námi
testovaným modelem bez elektrického startéru a jeden z mála bez centrálního odpružení zadního kola. Pravdou je, že
je také druhým nejlevnějším. Přesto však nejlevnější v testu V.D.O. 125 GY, který je levnější o 4 100 Kč, je vybaven
jak centrálním odpružením zadního kola tak i startérem. Nicméně je G2 vhodný například na chalupu. Nečekejte však od
něj žádné zázraky. Ale za ty peníze?
Výhody: Na cenu 39 000 Kč má velmi dobrý motor je výkonná a jde pěkně za plynem.
Nevýhody: Bez startéru, centrálního odpružení zadního kola, Design působí dojmem historického stroje.
Jeden identický stroj se dvěma názvy který patří k tomu absolutně nejlepšímu v cenové hladině mezi
50 a 60 tisíci Kč můžete dostat. Moderní enduro podařeného designu s výborným motorem v podstatě stejným jako u Kentoy
Trigger. Na rozdíl od ní je tu však vynikající i podvozek. Rám není přerušen a „zesílen“ motorem ale tvoří kompaktní celek
do kterého je motor vložen. V předu kotoučová dvoupístková brzda, vzadu také „kotoučovka“ ale jednopístková. Centrální
tlumící jednotka zadního kola by sice mohla být trochu tvrdší, avšak to je asi jediná větší výhrada k jízdním vlastnostem.
Druhým problémem u námi testovaného stroje je poměrně nepřesný otáčkoměr a rychloměr. Vše ostatní je v naprosté pohodě.
Funguje jak má a globálně výrazně převyšuje vše co jsme zatím v této kategorii měli k dispozici. I když musím podotknout,
že tomu tak nebylo od začátku. Právě tento stroj se totiž v prvopočátku rozpadal přímo na silnici. Většina zvláště
imbusových šroubů měla tendenci se samovolně vyšroubovávat. Takže zatímco na první větší vyjížďce doslova upadla zadní
část s blatníkem a nosičem, následující den se odšrouboval z válce výfuk. Nicméně stačilo na některých místech stačilo
zajišťovací lepidlo jinde pár matek s teflonem a vše je v naprostém pořádku. Stroj má najeto zhruba 2,5 tisíce kilometru
a jezdí bez sebemenších problémů. Jeho hlavní výhodou je minimum kompromisů. Na rozdíl od jiných především čínských strojů
jsou všude použity jak funkčně tak i designově moderní prvky a netrčí zde žádný „úlet“ z poloviny minulého století, tak
jak tomu u drtivé většiny konkurence.
Tato dvoustovka má většinu vlastností které si lze přát. Je to stroj komfortní, rychlý a přesný v zatáčkách
i na nerovném těším terénu. Převodovka je dobře zpřevodovaná, stroj netrpí žádnými pazvuky. Další výbornou zprávou je,
že zatímco ještě na jaře stála tato sympatická dvoustovka 68 000 Kč dnes stojí velmi dobrých padesát pět tisíc Kč.
Cena: 55 000 Kč
Výhody: V této třídě neobvykle vynikající jízdní vlastnosti výborný motor, velmi dobré brzdy, kvalitní pneumatiky,
přesná a dobře odstupňovaná převodovka.
Nevýhody: Měkčí pružina zadního pérování, nejde již dotáhnout. Nepřesný otáčkoměr a rychloměr.
„Stopětadvacítka“ s velmi dobrým poměrem cena výkon. Ne že by byla ve všech směrech stejně dobrá jako
Yuki G4. K tomu jí chybí nejen silnější motor, ale i některé modernější prvky. Je však spolehlivá robustní a nenáročná.
V této třídě je zcela neuvěřitelně pohodové digitální zobrazení zařazení rychlosti a seriózní palubní deska či velkoplošný
světlomet. Je vynikajícím řešením především pro toho, kdo potřebuje pomocníka pro zpevněné i nezpevněné vozovky, a nemá
chuť platit více než je nezbytně nutné. Přes svou nízkou cenu je jak již bylo řečeno na rozdíl od modelu G2 vybavena jak
startérem tak centrálním pérováním. Tedy prvky komfortními, které 125 GY v hierarchii této kategorie řadí podstatně
výše než G2. Nic na tom nemění ani fakt, že i tento model má některé prvky které částečně vzhledově ubližují. V tomto
případě je to konkrétně umístění baterie. Ta je zcela zbytečně neesteticky umístěna pod zadním blatníkem a část jí „kouká“
z jeho podběhu. Když už hovoříme o negativních prvcích pak je ještě nutno připomenout nestandardní řazení, kde neutrál je před
všemi rychlostmi. Tedy neutrál a pak následuje jedna, dva, tři, čtyři pět na což se ne každému dobře zvyká.
Německo asijská produkce, která je předurčena k tomu, aby skloubením německé důslednosti s akcentem na detail
a značnými zkušenostmi na jedné straně a relativně levné konkurence schopné výroby na straně druhé, vznikl stroj v zajímavém
poměru cena-užitné vlastnosti.
Má velmi futuristický vzhled. Designeři zde vsadili na výjimečnost, což se jim podařilo takřka beze zbytku.
Mnoho při konstrukci použitých prvků nemusí být sice vnímáno dle běžných vžitých představ, přesto však nepůsobí nijak násilně.
Naopak. Výrazně vyčnívá s určité šedi v tomto segmentu a pravděpodobně díky svému pokrokovému designu. Ani cena kolem šedesáti
tisíc se nám nezdá nijak přemrštěná právě vzhledem k estetickým vlastnostem čtyřtaktnímu motoru čočkovými světlomety / právě
tady bývá v kvalitě především čínských světel velké rezervy. Originální je také například i zástavba benzinové nádrže
v robustní středové části rámu. Zatím jsme sice tento motocykl nestačili podrobně prozkoumat v redakčním testu ale pár
kilometrů které jsme s ním zatím najeli dávají tušit že se máme na co těšit. Brzy se tedy s vámi se zkušenosti
s MadAssem podělíme.