V roce 1997 zase začalo po dlouhé době tepat v českém motocyklu Jawa čtařdobé srdce. Když pominu
malou sérii s Rotaxem 500 (paradoxně jich nejvíc jezdí v Anglii), která byla stejně nutná jen z důvodů homologace
jiného motocyklu pro Šestidenní, tak naposledy dusaly v Jawě čtyři doby u "půllitra". To bylo před 45 lety ...
V roce 1997 došlo k představení dvou nových motocyklů typu 810 současně, a to 125 Chopper a 125 Travel.
Pro podvozek bylo použito hodně shodných skupin dílů z doposud vyráběných třistapadesátek (125 Chopper z
350 Chopper a 125 Travel z typu 640). Odlišně se sáhlo po cizím motoru, a to ne proto, že by Jawa takový motor
neuměla vyrobit nebo nechtěla, aby v české motorce vrněl český motor. Důvodem byl ekonomický propočet, který
ukázal, že levněji vyjde koupit celý motor od velkého výrobce, než draze zaplatit vlastní vývoj, výrobní zařízení
homologaci. A proto pocházel první typ motoru s rozvodem OHV od tygra z východu, z Taiwanu.
Česká veřejnost tak měla rázem v nabídce robustní stopětadvacítku s dobrými užitnými vlastnostmi
a nejnižší cenou. Kdo skousl léty okoukaný design, zadní buben a klasické pružící jednotky, měl proti konkurenci
navrch v robustnosti podvozku, slušné přední vidlici a dobré přední brzdě. Na stopětadvácu má Travel bezkonkurenční
pohodlí sedla pro jezdce a i spolujezdce a objemnou nádrž. Navzdory tomu, že jednoválcový motor nemá vyvažovací
hřídel, se vibrace podařilo udržet v rozumné hladině.
Rám vycházející z typu 640 je upraven v místě uchycení motoru a pod sedlem, kde je jiný airbox
a dvanáctivoltová 9Ah baterie. Je přebrán standard uzamykání řízení a víčka nádrže z posledních typů dvoudobých
Jaw. Nezvyklá je kombinace kol, zadní je 16" a přední 19". Vzhledu by sice prospěla obě kola stejná, ale
rozpočítáním poplatku za samostatnou homologaci nového typu by se motorka dostala do jiné cenové skupiny.
Plusem, který určitě potěší majitele, je možnost dokoupit držáky bočních kufrů za rozumné peníze.
Za cenu lehké ztráty krásy se tak stal z Travela opravdový dělník vyhledávaný v okolí hlavního města spíše starší
klientelou. Zelení by jim za to měli zatleskat, protože v létě takoví majitelé nesedají do rozpálených plecháčů
a zacpanou Prahou se mnohem rychleji přesunou Travelíkem na chalupy v okolí. Díky své spolehlivosti se stal ale
i prvním motocyklem pro žačátečníky.
Motor OHV si sice nechal hodně líbit, ale byl to dost líný moula, proto se v první vlně inovace sáhlo po
motoru s rozvodem OHC a vyšším výkonem. Travel se vyrábí dodnes a byl v roce 2005 nejprodávanější stopětadvacítkou
Jawy.
Jízdní výkony jsou odvislé od majitele a jeho zkušeností. Musím na sebe prásknout, že s tímhle
motocyklem mám dost zkušeností a provedl jsem s ním několik zajímavých výkonů. Hlavní motiv byl v tom, že jsem
chtěl mladým ukázat, co motorka s malým objeme dokáže, že se za ni nemusejí stadět a že na ni lze cestovat jako
na dospělé motorce. Jen musejí být trpělivější, protože to tak neodsejpá jako třeba na šestikilu. Odjížděl jsem
na Travelu prakticky rovnou z výlohy do Estonska a za jeden den jsem navrčel 1031 km, což je můj osobní rekord
se stopětadvacítkou. Při příležitosti té cesty byl Travelík se mnou v Kundě (s velkým K). Která 125 tam byla?
Dopomohl mi k vítezství ve Fotopoháru 2005 o největší počet navštívaných rozhleden. Vloni mi dopomohl ke druhému
místu opět ve Fotopoháru 2006 o nejvíce navštívaných větrných mlýnů. V současné době má ujeto bezmála 18.000 km.
Pochopitelně by bylo těch kilometrů najeto více, ale není čas a taky mám i jiné motorky ... Za tu dobu praskly
dvě žárovky, čtyřikrát jsem napínal řetěz a jedinou, ale dost vážnou závadou byla rozpalá klec ložiska předního
kola. Z plné nádrže do rezervy ujedu kolem 480 km a spotřeba dlouhodobě vychází na 3,4 l na stovku.
Ojetin není moc vidět, protože taková motorka vždy v rodině najde uplatnění. I když je třeba odsouzena jiným motocyklem do role dvojky, tak si občas s majitelem vyjede zavzpomínat, jak spolu začínali ... Ostatně kupovat ojetou stopětadvacítku je velkou sázkou do loterie, protože může být hodně umučená a vnitřně zanedbaná předchozími vlastníky, což u takhle malého objemu znamená rychlou smrt. Na technický stav byste proto měli při koupi dávat velký pozor. Naštěstí jsou náhradní díly dostupné a nejsou drahé, takže uvedení do stavu podle představ vás bude stát navíc trochu špinavých a bolavých rukou a také možná něco lidského sádla, ale to stejně všichni tratíme při cídění svých miláčků, aby vypadaly k obrazu našemu.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||