V roce 1994 s výrobních kapacit týnecké Jawy sjela padesátka nové generace, přišla
na svět v době kdy Jawa prodávala pouze různé typy dvouválcové 350ky. Zvířil tak
stojaté vody malých českých strojů a nastínil budoucí směr produkce legendární
továrny. Poměrně ojedinělý a odvážný design s velkým využitím plastových
dílů upoutal mladé piloty a "moskyt" si tak odbyl svou premiéru. A právě
design byl nejčastějším tématem kritických debat na vrub tohoto stroje, ale to už
tak na motocyklovém trhu bývá. Ne nadarmo se často užívá staré přísloví
"proti gustu žádný…". Designem však výčet inovací zdaleka nekončí.
Jako pohonnou jednotku v Jawě použili slovinský agregát
Tomos. Stroj tak obdržel vzduchem chlazený jednoválec skloněný vpřed, oplývající
slušným výkonem 4kW při 8000 ot/min! Primární převod byl řešen pomocí šikmého
soukolí a odpadl tak problém vychrastěných řetězů. Motor v neutrálním černém
laku je designově uhlazený a zavěšen na rámu je odkryt pro oči případných
zvědavců. O plnění motoru se stará karburátor Bing, přičemž rozvod je řešen
pístem. Výfuk je na tomto stroji veden spodem, jedná se o laděný jednodílný výfuk
podepisující se na výkonu motocyklu. Motocykl jde svižně do otáček a padesátce
uděluje solidní dynamiku, ovšem pouze za předpokladu, že nenecháte klesnout
otáčky. Pakliže stroj držíte ve vyšších obrátkách a nejste líní používat
často levou nohu k hledání optimálního převodu moskyt lehce dovádí a bzučí si
svou moskytí píseň.
Jakkoliv se motocykl tváří jako enduro, či stroj do lehčího
terénu není tomu tak. Je určen pouze pro kvalitní silnice, napovídá tomu i 80mm
zdvih předního a 70mm zadního kola. Design stroje se dá jak barevně tak stylově
označit za povedený, zejména v testované variantě červeno-černého lakování s
efektními bílými elektronovými koly. Na stroji je použit velký počet plastových
dílů včetně nádrže a podepisuje se to na nízké pohotovostní hmotnosti stroje,
která činí radostných 78kg. Čelní partie s osobitým velkým a výkonným
světlometem dává moskytu jeho typický "usmátý" výraz a spolu s
komínkovou "enduro" nádrží tvoří dominantu stroje. Bludičky známé z
některých starších malých motocyklů zde odsouvá do ústraní světlomet o výkonu
40W, pomocí něhož se rozhodně v noci neztratíte.
Mezi klady stroje jednoznačně patří přední výkonná
jednopístková kotoučová brzda o průměru 200mm. Za pomoci pravé páčky na
řidítkách lze po chvíli tréninku šokovat přihlížející davy slečen jízdou po
předním kole. Ano! To opravdu lze i s touto testovanou padesátkou. Zadní klasická
bubnová brzda je zde plně dostačujícím společníkem při zastavování, avšak při
necitelném zacházení má sklon k blokování kola. Přední i zadní vedení kola je
tuhé a přesné. Zadní "kyvka" z hliníkových profilů drží za pomocí
klasicky umístěných dvou pružících a tlumících elementů kolo na silnici a
nechová se nikterak zrádně ani při vyšších rychlostech. Maximální rychlost
tohoto komára koketuje s hranící 85 km/h a to je slušná hodnota, je
však zapotřebí dopřát motoru kvalitní olej. Vysokootáčkový motůrek je nutno
kvalitně mazat směsí benzínu 1:40, je nutné brát na zřetel 8000 ot/min, které
moskyt točí při maximálním výkonu. Námi testovanému stroji byl dopřán
pravděpodobně nejkvalitnější domácí olej Mogul TSF a i při dlouhodobém provozu na
tento olej neměl moskyt žádné problémy ať již plně zatížen, či při
extrémních okolních teplotách.
Často probíranou kapitolou u této Jawy je převodovka,
respektive uspořádání neutrálů. Je jich zde totiž požehnaně, konkrétně mezi
každým převodovým stupněm. Navíc absence kontrolky neutrálu mezi 1. a 2. převodem
napomáhá zmatku, který může lehce nastat například na křižovatce. Ovšem jako u
všeho, tak i tento problém je pouze otázkou zvyku. Po krátkém čase
"vyzrajete" na neutrály a jízdu na komárovi si nenecháte ničím kazit. Pro
opravdu sportovní střelce bude jistě zklamáním také absence otáčkoměru a tak je
nutné zde jet na "ucho" a cit, i tento fakt není však žádným podstatným
problémem. Nepříznivá je však krátká životnost kotouče přední brzdy, pro jeho
pevné uložení dochází zhruba po dvou sezónách k jeho vydírání.
Jízda s tímto motocyklem je příjemná a svižná, stroj lze
přímo hravě ovládat a poměrně přesně drží zvolenou stopu, při montáží
kvalitnějšího obutí větší náklon není žádným problémem a díky 5-ti
stupňové převodovce není na komárovi nuda známá ze starších padesátek. Při
klidném stylu jízdy je spotřeba v okolí 3,5l avšak při vytáčení a sportovním
pojetí se lehce přehoupne přes 4,5l na 100km. Kvalita brzd a osvětlení již byla
zmíněna. Jízdu s pasažérkou bych si dovolil doporučit jen nouzově, statné mladé
zemědělkyně raději odkažte na nejbližší zastávku autobusu.
Jakkoliv je nynější úpravou rozdělení řidičských
průkazů tento stroj odsunut do ústraní ke třídě 125ccm Jawě se v devadesátých
podařilo vymezit "díru" vzniklou v sekci padesátek a do příchodu
nepoměrně dražší Dandy 50 s italským motorem Minarelli bylo Mosquito také
nejrychlejší domácí padesátkou. Dodnes je Mosquito často k vidění a vyvážel se v
mírně pozměněné úpravě i do severských zemí. Model 585 lze tedy bez nadsázky
označit za povedený krok k mladší skupině motorkářů.
text a foto : Petr Petrán
Ceny modelu 585 Mosquito se pohybují dle stavu a roku výroby
vzhledem k znevýhodnění novým zákonem kolem hranice 20tis. Kč za stroj v dobrém
stavu. Vyplatí se poslechnout si motor - při provozu na nekvalitní olej bude hlučnější
a zkontrolovat přední kotouč, zda-li není vydřený. Hlubší rovnoměrný zvuk v
motorové skříni způsobuje primární převod ozubením, není to však žádná závada.
Ceny některých vybraných náhradních dílů :
píst :
sada píst. kroužků :
kotouč př. Brzdy :
směrovka :
spojkové lanko :
svíčka : |
cca 800,-Kč
cca 200,-Kč
cca 800,-Kč
200-250,-Kč
cca 180,-Kč
30-130,-Kč |
|