Monkey business
Jawa Robby 50, Keeway Smart 50, Motoscoot Betka
Na začátku byla opice. Tak to tvrdil pan Darwin a měl pravdu, protože dávno předtím, než
v Číně okopírovali tenhle malý čtyřtakt, aby ho rozprodali po celém světě, vyráběla Honda od
60. let svou Monkey. Dnes tenhle motor najdete v mopedech, motocyklech, skútrech i terénních
vozítkách.
Kdo by to byl řekl. V roce 1958 vypustila Honda na japonský trh, kde v té době figurovalo
přibližně šedesát firem vyrábějících motocykly, svůj legendární Super Cub C100, kterým během
několika let svou konkurenci doslova zdecimovala. Jawa v té době opustila poslední čtyřtakt
a věnovala se jen "kývačkám", které se dobře prodávaly, a kdybyste tehdy někomu v Týnci řekli,
že za čtyřicet roků budou nakupovat v Číně vyráběnou kopii motoru Hondy pro svůj malý
motocykl, nejspíš by vás přetáhli výfukovým kolenem od "třipade". A Čína? Ta měla tehdy
svých problémů dost, sotva vyrobila nějaké traktory a náklaďáky pro národní hospodářství
sjednocené lidové republiky a současný průmyslový boom byl pohádkou o čínském draku.
|
|
Opičí láska
Honda začala v roce 1961 budovat v areálu okruhu v Suzuce jakési středisko pro výchovu
budoucích jezdců a zcela pochopitelně nemohli tito mrňousové sedlat velké motocykly. Tak
vznikl první nápad použít motor Super Cubu a postavit kolem něj jakýsi minibike - pár trubek,
malá kola, nádrž a sedlo. V roce 1963 se začalo se sériovou výrobou a teprve v roce 1967
přišlo jméno Monkey a také objem 50 cm3. O dva roky později se už tenhle minimotocykl
prodával po celém světě. Kupovali jej mladí i "velcí", mezi závodníky myla Monkey velkou módou
pro jízdu po depu a okolí. Během dalších let přišla Honda Dax s jinak koncipovaným rámem,
Gorilla s modernějšími tvary, později terénní tříkolky a jiná vozítka. Potom se tenhle
nezničitelný motor zalíbil Číňanům, kteří mezitím objevili kouzlo průmyslové výroby, a jestliže
to do té chvíle jelo "ve velkém", pokračovalo se v devadesátých letech ještě v ještě větším.
Malý čtyřdobý jednoválec zaplavil Asii. Dnes jej montují do kdečeho a tím je okruh majitelů
rozdělen na dvě nepoměrně objemné podmnožiny. Ta malá pěstuje Monkey v originále anebo i jeho
věrnou kopii jako koníčka, zabývá se tuningem, závody a srazy. Jeji členové umějí malý motor
naladit tak, aby pádil stovkou, prodávají se olejové chladiče, laděné výfuky nebo i turba.
Ta druhá skupina by se asi mohla počítat na statisíce a tvoří ji běžní uživatelé, mají
většinou šikmé oči a o tuningu vědí asi tolik jako o původu tohoto motoru.
Číňan v Evropě
Nejde jenom o prodej čínských vozítek na starém kontinentu. Nejeden výrobce zvolil samotný motor.
Nechoďme daleko. Jawa implantovala tenhle motor do podvozku Mosquita hned ve dvou velikostech
a vznikla Jawa Robby 50 a 100. Stejný motor používá jiná česká značka Shupa pro malou dětskou
plochodrážku. Na Západě například tentýž jednoválec zvolil pro zajímavý moped Mad-Ass výrobce
Sachs nebo Scorpa pro svůj malý trial. Kromě toho jsou tu ony celé výrobky. Pokud se nám
podařilo pečlivě zmapovat evropskou i tuzemskou scénu, továrna Jincheng je tu zastoupena svým
vlastním jménem (Jincheng Monkey) i pod značkou Keeway, která tentýž motocykl prodává pod
označením Smart 50. Jiný výrobce, Linhai, dodává své motory například již zmíněné Jawě a
podnik Tmec je u nás zastoupen Motoscootem, který nabízí model Betka a výhledově i malý
chopper.
Robby, Smart a Betka
Srovnávat asi příliš nejde. Podívále-li se totiž na věc z praktického hlediska, může vám Jawa
i Betka posloužit, ale mrňavý Smart těžko. Snad jedině jako doplněk obytného přívěsu nebo
auta, což je ostatně také jednou z myšlenek českého dovozce. Pohledem skrze zábavu je to jiné.
Smart je hračkou a Jawa nadchne možná patnáctileté. Mopedem je Betka, který je homologován
jako dvoumístný malý motocykl, má obyčejný vzhled a na první pohled moc emocí nevzbudí.
Když se svezete, bude to lepší. Rozdíl je také v cenách. Zatímco ten nejmenší z trpaslíků je
nejdražší, Betka je téměř o "desítku" levnější. Jawa se nabízí v akční ceně a pohybuje se
někde mezi nimi, ovšem v té původní byla nehorázně drahá, protože byla zase naopak o deset
tisíc dražší než Smart.
Stejný a přece jiný
Jinchengalias Keeway Smart má nejmenší karburátor i výkon. Postrádá spojkovou páčku, protože
spojka je automatická odstředivá s poloautomatem na řadící páce (podobně jako to mají Jawy).
Ten může zabránit sepnutí spojky i při zvýšených otáčkách, převodovka je třístupňová.
Jawa má čtyři převody a elektrický startér. A svébytný design poděděný po Mosquitu. Její
šestiapůllitrová nádrž jí poskytuje dojezd asi 350 km, což je v její třídě asi primát.
Betka má stejnou převodovku jako Jawa, ale bez dorazu u čtyřky, za kterou je opět neutrál
(viz. test v SUPERMOTU 10/04), a paradoxně ještě vyšší výkon než Robby. A také nižší hmotnost
- jen o několik kilogramů vyšší než Smart!
Za řidítky
Jawa, ač malá, je dospělým motocyklem. To může být výhodou i záporem. Není to skřítek, sveze
i větší postavy, má poměrně velká kola a chová se jako motocykl. S tím ale souvisí i poměr
hmotnosti k výkonu, a ten není nejlepší. Vždyť její pohotovostní hmotnost se blíží metráku.
Dalším detailem, který nelze přehlédnout, je zpracování. Ne že by na tom čínská konkurence
byla nějak výrozně lépe, ale Jawa je Evropa. Nebo už není?
Betka má velká kola, přijatelnou hmotnost a dravost. Její dynamické vlastnosti převyšují
asi všechny mopedy a ční i z naší trojice. Až jsem zapochyboval, jestli v jejím rámu bije
skutečně jen půldecové srdce. Její motor je naladěn na vyšší otáčky, ale nepostrádá pružnost.
Sedlo by však mohlo být pohodlnější, aby se na něm daly přečkat i delší cesty, které díky
poměrně vysoké cestovní rychlosti Betky nemusejí být utopií.
Smart sotva překoná 50 km/h. Není na to zpřevodován a jeho motor je postaven tak, aby vás
dovezl na pláž nebo do obchodu pro snídani. Rád se staví na zadní kolo a proleze snad
každým terénem. Přední kolo zdobí kotoučová brzda a řidítka jsou jednoduše sklopná. Díky
tomu Smarta bez velkých potíží šoupnete i na zadní sedadlo osobního auta.
A závěr?
Skutečně nějaký čekáte? Určení každého z naší trojice je předem dané. A na tom to všechno
stojí. Co se týká samotného motoru, je i v čínském provedení určitá naděje, že bude stejně
odolný jako jeho originální předchůdce. Jednodušší čtyřtakt už asi vyrobit nejde. Kdyby ano,
v Číně už by ho chrlili ve velkém...
Pavel Suchý, foto: Jan Dvořáček |
Supermoto 12/04 |
| Jawa Robby 50 |
Keeway Smart 50 | Motoscoot Betka |
MOTOR |
typ |
čtyřdobý, vzduchem hlazený jednoválec |
rozvod, ventily na válec |
OHC, 2 ventily |
zdvihový objem |
49,5 cm3 |
vrtání x zdvih |
39 x 41,4 mm |
kompresní poměr |
8,5 : 1 |
10,0 : 1 |
10,0 : 1 |
největsí výkon |
2,5 kW/8500 1/min |
1,15 kW/- 1/min |
2,6 kW/8600 1/min |
točivý moment |
3,2 Nm/5500 1/min |
výrobce neuvádí |
3,2 Nm/5500 1/min |
příprava směsi |
karburátor |
spouštění |
elektrické/pákou |
pákou |
pákou |
spojka |
vícelamelová v oleji |
odstředivá automatická |
vícelamelová v oleji |
převodovka |
čtyřstupňová |
třístupňová |
čtyřstupňová |
sekundární převod |
řetězem |
řetězem |
zakrytým řetězem |
PODVOZEK |
rám |
páteřový z oceli |
přední vidlice |
teleskopická |
zdvih |
80 mm |
- |
- |
zadní odpružení |
kyvná vidlice |
zdvih kola |
70 mm |
- |
- |
přední brzda |
200 mm, kotoučová |
kotoučová |
bubnová |
zadní brzda |
124 mm, bubnová |
bubnová |
bubnová |
pneumatiky P/Z |
2,50-16 / 3,00/16 |
2x 3,5-8 |
60/100-17 / 70/90-17 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI |
rozvor |
1200 mm |
895 mm |
1185 mm |
výška sedla |
730 mm |
660 mm |
- |
palivová nádrž |
6,5 l |
4,5 l |
- |
hmotnost bez náplní |
80 kg |
58 kg |
- |
CENA |
25 000 Kč |
28 900 Kč |
19 890 Kč |