logo Jawa Nabroušený zobák

Inspirace přírodou je v motoristickém názvosloví běžná. Brzy přibude ke čtyřkolovým broukům, kachnám či pandám dvoukolový kačer.

  P0uze půl roku po uvedení retro motocyklu New Pionýr stačilo konstruktérovi a prodejci motorek Pavlu Brídovi k předvedení dalšího stroje.
  Novou stopětadvacítku nazval podle předního blatníku stylizovaného do kachního zobáku Duck, tedy anglicky kachna.
  S přestavbami motocyklů má Brída bohaté zkušenosti. Pionýrem (test SM 17/2007) su splnil dávný sen a novým endurem Duck přesvědčuje, že ovládá i moderní design.
  Konstruktér použil, stejně jako v předchozím případě, osvědčené pohonné ústrojí a skelet z produkčních motocyklů čínského výrobce TMEC. Rám zesílil a rozšířil zadní vidlici. Vzduchem chlazený jednoválec modelu TMEC XA 125 Enduro (kopie současné Hondy XR 125) obestavěl originální kapotáží. Laminát u prototypu nahradí na sériových strojích odolné plasty. Snažil se přitom zachovat bez zbytečných výčnělků uzoučkou siluetu endura, kterou chyrakterizuje souvislá linie horní hrany nádrže, jež přímo splývá s dvojitým sedlem a vysoko mířícím zadním blatníčkem. Elegantní vzhled v budoucnu naruší jen nutné madlo spolujezdce, jak požaduje evropská homologace.
  Náročnější evropští zákazníci chtějí moderní, originální a levnější řešení - a Duck o ně nemá nouzi. Přítomnost LED diod v ukazatelích směru a diodové zadní světlo jsou v segmentu nejlevnějších motocyklů naprostou raritou. Výrobce si nechal patentovat originální sklopný systém ukazatelů směru. Při pádech, o které není u mladých jezdců nouze, se bezpečně sklopí a nepoškodí.
  Těžko by na dnešním trhu uspěl motocykl s archickými bubnovými brzdami, ač jeho agregát nabízí chabý výkon legislativou předepsaných 11 kW. Duck brzdí dvoji moderních kotoučů. Přístrojové desce vévodí digitální tachometr.
  Netradičním designovým bonbónkem jsou vpředu podlouhlé otvory falešného sání oddělující opticky kapotu a kachní blatník. Otvory evokují dvojici koncovek výfuku vyvedených pod sedlem na opačné straně motocyklu. Při zástavbě pod sedlo se konstruktér nechal fascinovat svou oblíbenou Ducati 916. První prototyp Ducka byl představen již v březnu na výstavě Motocykl 2007. Po absolvování jízdních zkoušek nyní čeká na souhlas společnosti Jawa, zda bude moci používat ochrannou známku.
  Na trh by Duck mohl vstoupit už v příštím roce po provedení schvalovacích řízení a splnění homologace Euro 3. Předpokládaná cena modelu Enduro činí 49.890 Kč, verze Motard bude asi o 4000 korun dražší.

Text: Petr Slováček Foto: Motoscoot Svět motorů 45/2007


Zablácená tradice Technické údaje

Značku Jawa spojuje většina motocyklistů jen s cestovními kývačkami, panelkami či novějšími modely populární "třipade". Firma se přitom honosí dlouhou tradicí produkce sportovních motocyklů pro enduro a motokros. Jen v letech 1968 až 1977 získali jezdci na jawách šestadvacet titulů mistrů Evropy ve všech kubaturách motocyklových terénních soutěží.

motorčtyřdobý jednoválec
chlazenívzduchem
zdvihový objem125 ccm
největší výkondo 11 kW
sekundární převodřetězem
brzda předníkotoučová
brzda zadníkotoučová
suchá hmotnost116 kg
spotřeba2,4 l/100 km
předpokládaná cena49 890 Kč