Náhodné setkání
Jawa 650 Style a Kawasaki KLE 500
Práce motocyklového redaktora má mnoho tváří. Někdy nevíte, pro kterou z mnoha novinek se rozhodnout dříve, jindy
přijde období, že by vzal člověk zavděk i najslabším skútrem, Když se v redakci náhodně objevily Jawa 650 Style a
Kawasaki KLE 500, motocykly zcela rozdílné, napadlo nás postavit je vedle sebe.
Společné snad mají jen to, že oba patří do střední objemové kategorie a jsou cenově přístupné. Zatímco domací Style je
žhavá novinka, KLE je znovu omlazený evergreen. Oba jsou jistě vhodnými motocykly pro každodenní použití, ale svým
zařazením se značně liší. Zatímco Jawa směřuje mezi roadstery, tváří se Kawasaki jako dokonalé městské funduro. oběma
však v tomto směru mnohé chybí.
Styl má styl
Ale začněme pěkně podle abecedy, tedy domácí Jawou. Od představení nové Jawy se čtyřdobým motorem Rotax objemu 650
cm3 jsme si pomalu zvykli na to, že každým rokem představí týnecká fabrika nový model. Nutno přiznat, že
žádný mě neuchválil tak jako právě Sttyle.
V září jsem před ním stál na mnichovské výstavě s pocitem hrdosti, že české ruce ještě stále dovedou postavit
konkurenceschopný motocykl. Pravdou však je, že mě uchváti především jednoduše střižený design Ivana Dlabače. To, že
má motocykl do konkurenceschopnosti ještě daleko, jsem zjistil o dva měsíce později, kdy nám byla Jawa 650 Style
poskytnuta k prvnímu svezení. Všechny nectnosti, jako reakce na plyn, vycházející z použitého karburátoru a působící
"díry" ve výkonu, vůle uchycení spojkové páčky, neskutečně malý rejd nebo velmi brzy drhnoucí hlavní stojan se zatím
daly svést na to, že zapůjčený kus byl vlastně prototypem.
Léty ověřená
To Kawasaki KLE 500 má život mnohem jednodušší. Těch patnáct let, po které se vyrábí, se toho na ní mnoho nezměnilo.
A to si dovolím tvrdit dokonce i v modelovém roce, který přinesl po dlouhých deseti letech konečně změny, i když opět
pouze designové. Nové, ostře řezané rysy, větrný štítek používaný i na Z 1000, drobnosti v podobě nových blinkrů, nové sedlo
a především nové barvy, titanová a černozlatá, motocyklu jistě prospěly. Po celou dobu výroby KLE 500 nedošlo ke změně
na pohonném agregátu, který je úspěšně používán značkou Kawasaki i v dalších třech modelech.
Čtyřdobý paralerní dvouválec přiváděl k šílenství příznivce dvouválcové pětistovky GPZ 500 S. Stejný motor, i když se
sníženým výkonem, byl zvolen u chopperu EN 500 a aby toho nebylo málo, přišel rok 1996 a sním naháč ER-5. A jak je vidět,
sází Kawasaki na letitý motor i nadále.
Čtyři místo dvou
Je to definitivní. Příznivci Jawy se budou muset vzhledem ke zpřísnění exhalačních limitů (EURO 2) přeorientovat na
čtyři doby. Kapalinou chlazený jednoválec Rotax 650, použitý ve Stylu, je stejný jako u předchozích modelů, tedy Classic
a Bizon. Že je to dobrá volba, potvrzuje jeho použití i u značky Aprilia a BMW. Ani spojení Jawy s Rotaxem není nic nového.
Staší si vzpomenout na staré prezidentské doprovody nebo sportovní Jawy osmdesátých let.
Modrý Style, převzatý přímo v nové pražské prodejně, se od loňského prototypu lišil jen barvou a absencí centrálního stojanu.
Elegantní řešení, jak se zbavit problémů s jeho drhnutím a navíc klesla hmotnost. A pokud jde o barvu - tu vám dnes v Jawě
dopřejí přesně podle vašich požadavků. Ostatní měla odhalit jízda.
Po doladění karburátoru táhne motor plynule už od volnoběhu do samého maxima, které končí někde za 170 km/h. Není to
ale žádná střela, takže to trvá, než se k této rychlosti dostanete. Může za to extrémně dlouhé plynové lanko, přehmat pravé
ruky na rukojeti je nevyhnutelný. Stabilita stroje končí stotřicítkou. Jde o souhrn hmotnosti, měkké přední vidlice bez
možnosti nastavení a dvojice zadních tlumičů. Ani brzdy nejsou žádný hit, předku by více slušely dva kotouče. Drátová kola
jsou v této kategorii vyjímkou, ještě více překvapí jejich šestnáctipalcový rozměr. Obout tak loukoťové sedmnáctky do
nízkoprofilových oneumatik, to by byl panečku jinej bike. Za cenu, kterou jawa stlačila až kam jen to šlo, si však nemůžeme
moc poroučet. Radost dovede zkazit i taková maličkost, jakou je pant nádržového víčka, které tak musíte při tankování
stejně přidržovat.
Fun je fajn
Již první kilometry z uhříněveské Kawasaki potvrdily dlouholetou spokojenost s KLE 500. A což teprve zatáčkovitá trať kolem
Mníšku. Někteří majitelé zlehčují její vlastnosti do sloganu "jede jako brzdí a brzdí jako jede", címž je myšleno obojí nic
moc. Na pětistovku jsou však jízdní vlastnosti víc než dobré. Příjemná, měkká jízda s pocitem lehkosti v zatáčkách,
dostatečnou maximálkou (téměř 180 km/h) a díky přední jedenadvacítce a slušným zdvihům i možnost zdolat lehčí off-road je
přesně tím, co od motocyklu této kategorie očekáváte. Vypadá to tedy, že líbivý facelift prodlouží životnost oblíbeného
modelu o další roky a Kawasaki KLE 500 budemem na našich silnicích potkávat ještě častěji.
Jaroslav Šíma, foto Jan Dvořáček |
Supermoto 8/2005 |
  |
Jawa 650 Style |
Kawasaki KLE 500 |
Motor |
Typ |
čtyřdobý jednoválec |
čtyřdobý řadový dvouválec - boxer |
Clazení |
kapalinou |
kapalinou |
Rozvod, počet ventilů |
2x OHC, 4 |
2x OHC, 4 |
Zdvihový objem |
652 cm3 |
498 cm3 |
Vrtání x zdvih |
100 x 83 mm |
74 x 58 mm |
Kompresní poměr |
9,7 : 1 |
10,8 : 1 |
Výkon |
47 k (34,5 kW)/6500 1/min |
48 k (35 kW) |
Točivý moment |
57 Nm/5000 1/min |
45 Nm/6500 1/min |
Plnění motoru |
karburátor Bing |
2x Keihin, 34 mm |
Zapalování |
elektronické |
elektronické |
Spouštění |
elektrické |
elektrické/pákou |
Převody |
Převodovka |
pětistupňová |
šestistupňová |
Sekundární převod |
řetězem |
řetězem |
Podvozek |
Rám |
trubkový uzavřený, ocelový |
dvojitý z ocelových trubek |
Přední odpružení |
teleskopické |
teleskopické |
Zdvih kola |
150 mm |
220 mm |
Zadní odpružení |
dvojice tlumičů |
centrální |
Zdvih kola |
120 mm |
200 mm |
Přední brzda |
1x kotouč 320 mm |
1x kotouč 300 mm |
Zadní brzda |
1x kotouč 220 mm |
1x kotouč 200 mm |
Přední pneumatika |
90/90-16 |
90/90-21 |
Zadní pneumatika |
130/90-16 |
130/80-17 |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor |
1518 mm |
1500 mm |
Hmotnost bez náplní |
190 kg |
181 kg |
Palivová nádrž |
17 l |
15 l |
Nejvyšší rychlost |
165 km/h |
170 km/h |
Cena |
159 900 Kč |
189 000 Kč |
|