Národ sobě
Jawa 650 Dakar
Je tomu téměř rok, co jsem se rozplýval nad poslední Jawou z řady šestpade, a již deset
měsíců uplynulo od prvního jízdního testu v Supermotu. Nyní jsme zde s dlouhodobým testem, který má
odhalit veškeré slabiny, ale i silné stránky endura Jawa 650 Dakar.
Oficiální představení na jarní výstavě Motocykl 2006 nenechalo nikoho na pochybách. Jawa
navazuje na tradice a její nové enduro, poháněné karburátorovou verzí jednoválce Bombardier Rotax, je
bezpochyby tím nejlepším, co z týnecké Jawy v posledních desetiletích vyjelo. Jak už to ale u domácí
značky bývá, nenechala nikoho chladným a odpůrců bylo stejně jako příznivců.
Po krátkém svezení s modrým strojem s výrobním číslem 0001 a poté i s červeným Dakarem,
který procházel v té době jízdními zkouškami, bylo jasné, že vedle motoru bude nový pevný rám silnou
stránkou stroje, stejně jako přední teleskopická vidlice Paioli. Lehce lze pochopit, že Jawa se vydává
vlastní cestou, pokud jde o design – je to ostatně tradice této značky. Častým připomínkám k trojici
světlometů bych osobně nedával valný význam, světelný výkon bych však očekával přesvědčivější. Také
jednokotoučová přední brzda by jistě stačila, nicméně její dvoukotoučové provedení hodnotíme jako
pozitivum motocyklu, a také ve srovnávacím testu přinesla Jawě kladné body. Univerzální motocykl
tak může svým vzhledem, ale i jízdními vlastnostmi (mimo vysoké sezení – to je to jediné, co jej
opravňuje k označení enduro) aspirovat klidně na funbike. Na motocyklu nesoucím v názvu odkaz Dakaru
však samolepku Dakar nehledejte.
Enduro jde do testu
Po exkluzivním jízdním testu v únorovém Supermotu jistě nebude dlouhodobý test velkým
překvapením. Jawa se mezitím dostala i do srovnávacího testu endur (10/06).
Překvapením může být, že test není ohraničen ujetými kilometry ani dobou užívání.
Samozřejmě nás těší, že si Jawa vybrala pro spolupráci a pomoc při dalším vývoji motocyklu
právě naši redakci.
Předání motocyklu Jawa 650 Dakar proběhlo v době, kdy jsem se svým Varaderem lovil
kilometry v zeleném Irsku, proto první jízdy i hodnocení padly na kolegu, kterému předávám slovo.
„Cestovní enduro Jawy je spíše cestovní než enduro, které je připomínáno jménem Dakar. To samo
o sobě není zrovna nejšťastnější, když uvážím, že podvozek na kolech 19“, resp. 17“ má zdvihy
pérování jen 155, resp. 120 mm. Jak už zaznělo v testu, Jawa 650 Dakar se cítí dobře snad všude
kromě terénu.
Další kritiku sklidí zpracování celého stroje a technická řešení některých částí
motocyklu. Pozitivem Dakaru je výkonný motor s karburátorem Bing, bohatě dimenzované brzdy s dvojicí
předních kotoučů a solidní jízdní vlastnosti snad všude kromě těžkého terénu. To ale podle mého
názoru nemůže dnešnímu náročnému zákazníkovi bez vyhraněného osobního vztahu k naší tradiční
značce tak docela stačit. Přes tuto kritiku je však nutno poznamenat, že Jawa 650 Dakar představuje
v nabídce Jawy další krok vpřed a příznivcům značky jistě udělá radost. Nabízí se za nejnižší
cenu ve srovnání s konkurencí na českém trhu.
Jawa se ke svým zákazníkům v poslední době obrací se vstřícnou cenovou politikou. Ceny
všech motocyklů v její nabídce prošly v posledních dvou letech tvrdou odtučňovací kúrou. Doufejme,
že tento proces se nevyhne ani Dakaru.“
S přibývajícími kilometry
Na první kilometry jsem se doslova těšil. Nebudu hodnotit vzhled ani zpracování, to nechám
na těch, kteří si budou motocykl kupovat. Zde se zřejmě naplno ukáže, co dovede za stejné peníze
nabídnout konkurence a jak to nebude mít Jawa na trhu lehké. To, že jsem během týdne najel 3300 km,
vypovídá o mnohém, a především (téměř) nonstop jízda z Karlových Varů do slovenského Bardějova a zpět
do Prahy mě se strojem dokonale seznámila. Stejně řešené uchycení kapotáže, které už bylo nepříznivě
hodnoceno u Jawy 125 Dakar, přineslo při ďábelské jízdě na hranici maxima „pouze“ dva povolené
a ztracené šroubky, přičemž spotřeba se pohybovala mezi 5,7–6,2 litru naturalu. Motocyklu velmi
prospělo zkrácení chodu plynové rukojeti a nový je i materiál řetězového kluzátka, chránícího
kyvnou vidlici. S Jawou 650 Dakar, jejíž tachometr zaznamenal v krátké době přes 5000 km, se svezl
také šéfredaktor, a tak se příště připravte i na jeho hodnocení.
Text: Jaroslav Šíma, foto: Ivo Helikar |
Supermoto 11/2006 |
Uplatňované změny a závady |
1. Křivé kotouče přední brzdy (opraveno)
2. Ucházející přední kolo (řídká duše)
3. Nadměrně opotřebené kluzátko sekundárního řetězu (po 2000 km)
4. Navaření úchytu pro snazší vyklopení stojánku (provedeno)
5. Výška sedla (vyřešeno úpravou zadní pružiny)
6. Úzká a nízká řídítka (vyřešeno jejich úpravou)
7. Opotřebení zadních brzdových destiček po 3800 km |