Návrat legendy
Jawa 350 Californian druhé generace
V roce 1968 vyrobila Jawa malou serii motocyklů Californian, typ 362. Typickým znakem byly zvednuté
výfuky, tehdy „doutníky“, nad osu zadního kola. Motocykl byl určen pro americký trh, ale část se prodala
i v Ceskoslovensku. Hodně lidí dnes tvrdí, že to byla nejpovedenější motorka kývačkové řady. Ještě dnes
potkáváme na českých silnicích přestavěné nebo pečlivě zrestaurované Californiany. V roce 2000 Californian
vstal na chvilku z mrtvých.
Druhou generaci Californiana má na svědomí jeden francouzský obchodník s motocykly. Zjistil totiž, že u nich
na venkově chybí levný dvoutakt ve stylu retro, jednoduchý na údržbu. Jawa, vděčná za každou větší zakázku, se
příležitosti chytla a vyvinula nového Californiana, typ 640-1-32.
Do roku 2005 jich bylo vyrobeno celkem sedmdesát kusů, většina z nich byla konstrukčně upravena podle požadavků
zákazníka. Z této série zůstalo v Čechách asi dvacet strojů, ostatní jsou ve Francii.
Tečku za výrobou Californiana druhé generace udělala Evropská unie normou Euro 2, kterou Jawa nebyla schopna
splnit. Až se tato motorka stane veteránem, nebudou to mít sběratelé lehké. Variant mnoho a skoro všechny jsou
správné. Jmenuji jen možnosti nádrží: chromované boky s nálepkou, chromované boky s raženým logem, lakovaná
nádrž v černé nebo bordó barvě.
Oil Master a Vape
Motor je standardní s olejovým čerpadlem (oil master) v základní výbavě. Kapkovitá nádrž, shodná s modelem Chopper,
pojme 13,5 l benzinu a je milé, že kohout má jednoznačně aretované polohy, takže i v rukavici jde spolehlivě
přepínat. Energii vyrábí magneto a jiskru bezkontaktní zapalování české výroby Vape. Akumulátor není prakticky
potřeba, slouží víceméně jen jako stabilizátor proudu a záloha pro blinkry.
Když vzhledově srovnám první generaci „Kalifa“ s touto druhou, objevím stejné prvky, především zvednuté výfuky
nad osu zadního kola, zadní blatník, nápis Californian a sklo olejoznaku v levé podsedlové schránce, která
slouží jako olejová nádrž. Nové generaci přibyl chrom, který nahradil typickou šípkovou červeň (tehdy odstín 8125).
Vezmu-li do úvahy možnosti Jawy a malosériovou výrobu reagující na větší zakázky, musím říci, že z toho mála
se podařilo dost, a to díky použití dílů, které se současně vyrábějí nebo jsou z předchozích modelů. Vzhledu
dopomohly dominantní kulaté blikače, příjemná je spínací skříňka plnící zároveň funkci zámku řízení, shodným
klíčkem odemykáte i uzávěr plnícího hrdla nádrže. Panel přístrojů je stejný jako u typu Chopper, rám je prakticky
proti předchozím modelům nezměněn, jen v podsedlové partii je přizpůsoben novému tvaru dvousedla. Za sedlem
na konci rámu je madlo pro spolujezdce, ale i pro úchop, když motocykl stavíte na hlavní stojan.
|
|
Specifické řazení
Sedím na motorce a konstatuji, že lavicové sedlo trůní blíž k zemi, krátkonožáci z toho budou mít radost. Otevřít
benzin, případně se sehnout a najít na karburátoru sytič, přimáčknout startovací páku, přesmýknout do startovací
polohy, dvakrát prošlápnout, otočit klíčkem zapalování a šlápnout najisto.
Po malé chvilce je možné vypnout sytič, řadím jedničku a jedu. Startovací a řadicí páka kromě uvedených funkcí
ještě vypíná spojku, proto se vžilo pojmenování poloautomat (ve skutečnosti je to jedinečný český patent).
Je pravdou, že zkušení jawaři nepotřebují levou spojkovou páčku. Na druhou stranu, při přechodu na jiné motocykly
jim proto chybí cit k jemnému řazení rychlostních stupňů. A naopak, když na Jawu sedne jezdec znalý jiného způsobu
řazení, podrží si nohou řadicí páku a diví se, že to nejede – protože si vlastně vymačkává spojku…
Umí i delší výlet
Ale to už se mnou jedete pěknou partií zatáček na Ještěd. Motor není ještě pořádně zajetý a proto se nemohu jako
obvykle rozvášnit. Přesto v milovaných zatáčkách, zvláště potom ve sjezdiu, začínám brousit hlavním stojanem. Mitasky
standardního dezénu docela drží.
Pohled do zrcátek: jaký za mnou zůstává modrý obláček? Musí zůstávat, protože v době záběhu je vše zatím
seřízeno na bohato a proto mne ani nepřekvapuje, že spotřeba vychází přes čtyři litry na sto km.
V nádržce odděleného mazání je vhodné vozit slušný minerál nebo polosyntetiku. Na M2T zapomeňte. Účinnost brzd
a pérování je stejná jako u všech typů s bubnovou brzdou vzadu a kotoučovou vpředu. I když tento model není
určen k cestování na dlouhé vzdálenosti, jel jsem na zátah si dvě stě kilometrů, novému sedlu zadnice
neprotestovala. Je proto možné hodit přes sedlo brašny, na nádrž tankvak a klidně vyrazit i na delší výlet.
S nějakými problémy okolo elektrické instalace nebo účinnosti světelných zařízení jsem se nesetkal. Troufám
si tvrdit, že jasně viditelné blikače přispějí k větší bezpečnosti. Pozornost odvádí optická kontrola polohy
páčky přepínače blikačů, přimlouval bych se za dokonalejší přepínač, u kterého se vypínají přepínače páčky stiskem.
Osobně si myslím, že francouzský venkovský motocyklista mohl být spokojen zvláště s univerzálností, provozními
náklady i pořizovací cenou.
Český zákazník je nevděčný, přesto se domnívám, že Californian druhé generace i v České republice našel své
obdivovatele.
Text a foto: Zdeněk Rainer |
ČMN 13. duben 2007 |
Technické údaje - JAWA 350/640-1-32 CALIFORNIAN |
motor |
dvoudobý vzduchem chlazený řadový dvouválec |
objem |
343,5 ccm |
vrtání x zdvih |
58 x 65 mm |
kompresní poměr |
9,8:1 |
výkon |
17 kW (23 k)/5250 ot./min. |
kroutící moment |
32 Nm/4750 ot./min. |
plnění motoru |
karburátor Jikov 2928 horizontální šoupátkový |
převodovka |
čtyřstupňová s poloautomatickým vypínáním spojky |
startér |
nožní páka |
přední brzda |
kotoučová hydraulická průměr 265 mm |
zadní brzda |
bubnová mechanická jednoklíčková průměr 160 mm |
rozvor |
1370 mm |
výška sedla |
810 mm |
vlastní hmotnost |
142 kg |
nádrž |
13,5 l |
cena |
40.000 - 50.000 Kč (r.v. '01 - '05) |
| |
Ceny originálních dílů |
nádrž | 4900 Kč |
páčka spojky | 140 Kč |
přední světlo | 980 Kč |
přední blatník | 1600 Kč |
zrcátko | 350 Kč |
|
Servisní údaje
Velkou výhodou stroje je kardan chudých, tedy zakrytý řetěz. Tím, že není vystaven působení deště a prachu,
vydrží mnohem déle. Věnujte mu péči popsanou ve všech příručkách, promazat vazelínou, čistit. Hlídejte jeho
napnutí, průvěs by v nezatíženém stavu měl být asi tři až čtyři centimetry. Víc škodí příliš natažený řetěz
než volný. Občas zkontrolujte, jestli nejsou prasklé válečky řetězu, při jeho výměně vymyjte i manžety
(kamaše) aby se v nich neschoval úlomek prasklého válečku, který by poškodil nový řetěz. Díky modernímu
zapalování není potřebné ladit předstih a celá motorka je celkem bezproblémová. Občas také kontrolujte
šrouby, rády se vibracemi povolují.
|
| |
Zkušenosti majitele
I když jsem kontaktoval různé majitele, neřekli mi žádné zkušenosti, protože na motocyklu nejezdí a mají ho
jen ve svých sbírkách. Že by to za nějakých osmdesát let bylo co do počtu vyrobených kusů jako s Čechií?
Dobře, tak si na to počkáme ...
|
|