Není Jawa jako Jawa… logo Jawa
Jawa 250 Super Master

     V ústraní různých derivátů nesmrtelné dvouválcové vzduchem chlazené "třindy" v devadesátých letech minulého tisíciletí prošla výrobou týnecké Jawy také vodou chlazená dvoutaktní jednoválcová dvěstěpadesátka typového označení 593. Jednalo se o poměrně moderní koncepci s rozvodem jazýčkovým ventilem, vyvažovacím hřídelem a některé stroje byly vybaveny mechanicky ovládanou výfukovou přívěrou. Tyto motocykly jsou u nás známy velmi málo, převážně díky 150 00km testu Jardy Šímy v sedle "Tempa", jež se začalo vyrábět v roce 1994. Avšak vyráběny byly i modely Master a Super Master, a právě mírně upravený model Super Master r.v. 1995 jsme si v našem redakčním poohlédnutí a zároveň testu vzali na mušku. Na trhu se pohybovaly také modely 250-Tramp a 280 Enduro Sport, avšak jejich výrobu bych si za sériovou nedovolil označit.
     Počátky motoru musíme hledat v terénu, protože tento motor byl původně určen a zkonstruován pro závody Enduro, či šestidení. Jawa tehdy potřebovala lehký, výkonný a tepelně stálý agregát, který v této koncepci našla. Avšak právě

z těchto sportovních důvodů je i pozdější sériový motor designově neuhlazený a stále z něj "čouhá" mnoho hadic a různých výstupků. Důvod je prostý, na soutěžích je důležitý výkon a umístění, nikoliv krásný motor. Pro lepší vlastnosti je pracovní plocha válce pokovená metodou Nikasil a vyplachování zajišťuje 5 samostatných kanálů majestátných rozměrů. Výfuková přívěra a vyvažovací hřídelí byla zmíněn v úvodu. Motocykly byly však vybavovány různými (i motorovými) komponenty, které se podstatně podepsaly na jejich maximálním výkonu. Výfuky byly nejprve vedeny "spodem" avšak jejich projev (zvláště s karburátorem Jikov 2930) byl chabý. Modely vybavené "vrchem" vedeným výfukem a s karburátorem Bing 84 dosahovaly výkonu 36k a jejich jízdní projev byl o poznání živější. Náš testovaný stroj disponuje právě karburátorem Bing a výfukem "vrchem" a ještě spolu s několika drobnějšími úpravami jeho výkonová křivka vrcholí na 36k. Motocykl též disponuje plně sériovou 5-ti stupňovou převodovkou (model Enduro Sport 280 má převodovku 6-ti stupňovou), avšak její životnost je přímo úměrná stylu jízdy. Při kaskadérském pojetí se s vámi po 1-1,5 sezóně rozloučí 5 ferodových lamel, jež obstarávají přenos výkonu. Jinak je převodovka zcela bez problémová a laděná mírně do síly. K dispozici jsou ovšem různá řetězová kolečka na výstup z převodovky, tím pádem doladění převodu dle vašich představ je otázkou drobné operace.
     Podvozek tvoří jednoduchý, dole zdvojený kolébkovitý rám se zadní centrálně umístěnou pružící a tlumící jednotkou. Přední teleskopické vidlice jsou shodné s modely 350/640 avšak na našem stroji jsou použity tvrdší pružiny. Zadní jednotka oplývající poměrně velkým zdvihem (155mm) je seřiditelná, avšak mimo servis je jakékoliv laborování spíše riskantním krokem. Kola byla k dostání ve dvou stylech, jednak klasické chromované s drátovým výpletem a kola zhotovené z hliníkové slitiny opatřená komaxitovým nástřikem. Barevný odstín těchto "elektronů" byl však pouze jeden odstín šedi, který byl mnohdy brán jako "znouze ctnost". Odstín napoví proč. Náš stroj má zlatá a nutno říci o poznání živější nalakování kol, přičemž zadní pneumatika 130/80 dala stroji lepší vlastnosti. Ve výrobě byl stroj opatřen pneumatikami 90/90 na 18 palců resp. 100/90 na 18 palců.
     Slabší stránkou motocyklu je jistě přístrojový panel, který je převzat z různých předešlých modelů. Tento velmi odlišný (od modelů 350) motocykl by si jistě zasloužil jiný a propracovanější. Také chování stroje při plném zatížení je na dnešní poměry slabší. I jinak dostačující brzdy se při zatížení dostávají do nesnází. Motocykl je vpředu opatřen jedním kotoučem o průměru 265mm a zadní bubnovou brzdou. Modely Super Master, Enduro Sport byly také vzadu vybaveny kotoučovou brzdou. Nelichotivým faktem je spotřeba, která se při plném využívaní potenciálu stroje vyhoupne až na 7l / 100km. Při lehké jízdě do 120km/h však spotřeba klesá až na 5l / 100km.
     Jistě Vás budou zajímat jízdní vlastnosti a pocity. Již po nastartování pákou (startér pouze u některých modelů Super Master na modelu Enduro Sport) se pod vámi rozběhne velmi lehce brnící typický rychloběžný dvoutakt. Je nutno jej nejprve nechat dost prohřát, vytočený motor "nastudeno" by s vámi rychle rozvázal pracovní vztah. Již při první manipulaci je znát muší váha stroje (suchý kolem 130kg!!!), po nasednutí si nejprve oblíbíte naprosto jednoduché a lehké ovládání stroje. Očekávání, že vás po cestě bude doprovázet stále stejně udušený zvuk dvouválcové 350tky je zde zcela mylné. Na pravou míru stroj vše uvede pokud mu dáte pokyn otočením plynové rukojeti. Pokud tak neprozřetelně učiníte již na první převodový stupeň přední kolo budete brzy hledat v oblacích - ano tato Jawa se plynem staví na zadní kolo. Nutno říci k velkému podivení všech přihlížejících. Pobrumlávání známé z volnoběhu se změní v agresivní řev a motor jasně dává najevo, že dole se mu nelíbí. Volnost a lehkost s jakou nabírá otáčky je obdivuhodná. Ale to se již z počáteční kaskadérské vložky a za využítí všech převodů dostáváme přes hranici 130 km/h a čekáme při pořádném odporu vzduchu (přece jenom naked-bike) kdy motor řekne své "ne" na další zrychlování. Ale k dalšímu překvapení se nic nekoná a vytočený motor si dere cestu kupředu. Laškování se strojem skončilo až asi u 160-165km/h kdy pilotování takto lehkého stroje bez kapot bylo již uměním. Chování stroje je při osazení pouze jedním pasažérem dobré a centrální jednotka posouvá komfort i sportovní vlastnosti výše. Při jízdě ve dvou se již projeví nedostatky a stroj má tendence k vlnění. Není to však nijak tragické. Stroj nás jednoznačně příjemně překvapil. Jakkoliv je dnes Jawa zesměšňována, dobré stroje stavět uměla, jak se vypořádá s nastávající situací a technickým mankem je otázkou budoucnosti. A také především vedení Jawy.

text a foto : Petr Petrán

     Ceny ojetin modelu Super Master se v závislosti na stavu pohybují od 45-60tis Kč. Ceny modelu Tempo jsou níže- cca 35-40 tis Kč. Stav motoru se však vyplatí zkoumat zejména pro obtížnější shánění náhradních dílů.

     Ceny některých vybraných náhradních dílů :

píst :
sada pístních kroužků :
ložisko na klice :
svíčka :
akumulátor :
směrovka :
řetěz :
zrcátko :
brzd. destičky :

cca 1000,-Kč
cca 300,-Kč
cca 1100,-Kč
cca 50,-Kč
cca 800,-Kč
cca 250,-Kč
900-1700,-Kč
cca 280,-Kč
200-250,-Kč

Technické parametry
Motor 246,3 ccm
Vrtání x zdvih 70 x 64 mm
Plnění motoru karburátor Bing 84 s průměrem difuzoru 32mm
Kompresní poměr 11,3 :1
Výkon 26 kW při 6750 ot/min
Točivý moment 39 Nm při 6400 ot/min
Mazaní motoru oddělené v závislosti na otáčkách motoru
Spojka, převodovka lamelová v olejové lázni, 5 převodových stupňů
Rám jednoduchý uzavřený, pod motorem zdvojený
Zdvih odpružení vpředu 134mm, vzadu 155mm
Brzdy vpředu kotoučová průměru 265mm, vzadu bubnová průměru 160mm
Nejvyšší rychlost 150km/h
Spotřeba 5,8l / 100km
Objem nádrže 17l