K osmdesátému výročí značky Jawa přicházejí Týnečtí s novým motocyklem s jednoválcovým motorem Minarelli 660.
Po pěti letech tak dochází k nahrazení šestsetpadesátky, které skončila homologace. Novinku Jawy uvidí poprvé
návštěvníci jarní výstavy motocyklů začátkem března na pražském výstavišti v Holešovicích.
Představení nového motocyklu vychází z dlouhodobé strategie značky, jejíž současnou prioritou je kromě
stávajícího programu (50, 125, 250 a 350 cm3) vlastní vývoj a výroba cestovního motocyklu střední kategorie,
jehož pohon zabezpečuje léty prověřená a spolehlivá pohonná jednotka, což platilo jak v případě Rotaxu,
tak i s novým jednoválcovým agregátem Minarelli, který vyrábí věhlasná italská firma v licenci významného
japonského producenta, značky Yamaha.
František Hruška, jednatel společnosti a zástupce generálního ředitele: „Vývoj nové Jawy navazuje na
šestsetpadesátku, jejíž homologace skončila. Vyráběli jsme ji pět let, produkce naběhla v přímé souvislosti
s pětasedmdesátým výročím Jawy. Úkol zněl v loňském roce jasně: v první polovině roku 2009 bude nový motocykl
připravený do výroby. Jelikož se nám další spolupráce s Rotaxem nejevila jako ideální, nechtěli se podílet
na vývoji vstřikování, museli jsme se porozhlédnout i jinde. Ve hře bylo několik dalších hráčů, například BMW,
ale jejich motor by vyžadoval celou změnu koncepce, a tak volba nakonec padla na italskou značku
Minarelli.“
Ing. Miloslav Vacek, technický ředitel, který má v Týnci na starosti vše od vývoje přes zkušebnu až po přípravu
výroby: „Nakonec naše volba padla na Minarelli, a to hned z několika důvodů. Jejich motor, tedy čtyřdobý,
kapalinou chlazený jednoválec, měl podobné stavební rozměry, polohu sacího hrdla a výfuku jako dříve používaný
motor. To nahrávalo naší myšlence zachovat dědičnost, zachovat image a co nejméně ,rozbít‘ rám. Po postavení
prvního funkčního vzorku jsme se zaměřili na slabší stránky koncepce, což nakonec vedlo stejně k ,rozstřelení‘
většiny nosných skupin podvozku. Výsledkem je zcela nový dvojitý páteřový rám se separátní nádrží nikoliv
v rámu, jak tomu bylo u funkčního vzorku. Olejovou nádržku najdeme hned za hlavou řízení. Dále jsme se zaměřili
na odstranění všech nedostatků, které se objevily u předchozí šestsetpadesátky. Zapracovali jsme na zadní
kyvné vidlici a odpružení, jen pro zajímavost, zadní tlumič Bitubo je všestranně seřiditelný, to znamená,
že kromě předpětí vnější vinuté pružiny lze nastavit tlumení při stlačení i odskoku.
Ale ještě bych se vrátil k otázce, proč Minarelli. Něco už jsem naznačil, dalším důvodem, a ne nepodstatným,
je možnost tohoto výrobce zasahovat do řídicí jednotky a podílet se tak aktivně na vývoji celého kompletu
parametrů ovlivňujících spalovací proces. Minarelli má akreditovanou zkušebnu, která je oprávněna vydávat
příslušné protokoly. V současné době řešíme katalyzátor (velikost, tvar) a například i charakteristiku motoru.
A snad nic neprozradím, když řeknu, že se zaměřujeme spíše na sportovní než cestovní průběh.
Petr Jalovecký, regionální obchodní manažer pro Českou a Slovenskou republiku, včetně Polska a pobaltských
republik: „V minulém roce bylo jasno. Hned záhy byl postaven první funkční vzorek a bylo rozhodnuto o
náběhu sériové výroby a prodeje zhruba v polovině letošního roku. Ale na podzim se leccos změnilo. Prodej
stávajících motocyklů se takřka zastavil a v lednu došlo k pozastavení projektu Jawa 660. Prioritním
zůstává zachování základních životních funkcí firmy.“
Asi nikoho příliš nepřekvapí, že došlo k pozastavení projektu. O rok. Hotové jsou čtyři prototypy, které se od sebe liší jen nepatrně. Jeden je v Itálii, s druhým probíhají jízdní zkoušky (najeto 6000 km) a další dva se šperkují na výstavu. V Týnci probíhá výroba a prodej motocyklů s dvoudobými motory, nejefektivnější zůstává třistapadesátka, které by se letos, stejně jako loni, mělo vyvézt na Kubu 1200 ks. V jednání je i přesun výroby do některé z asijských zemí, čímž by se uvolnil prostor pro novou výrobu v Týnci, a vzhledem k nižším výrobním nákladům třeba v Indii nebo v Egyptě, k ještě větší konkurenceschopnosti. V Týnci nechce nikdo spekulovat, ale plánovat se i přesto musí, a tak kromě typu Jawa 660 by se chtěla značka v budoucnosti zaměřit, na výrobu dvoudobé padesátky a motocyklu s litrovým motorem, na jehož vývoj čerpají Týnečtí finance z přiděleného evropského grantu. To mluvíme o horizontu let 2011, 2012, kdy by měl být hotový první funkční vzorek.
I přes nepříznivou situaci má projekt 660 zelenou, a to je důležité. Motocykl má všechny předpoklady pro to,
aby uspokojil nejen tvrdé legislativní předpisy, ale i touhy náročnějších zákazníků. Vždyť je namíchán
ze samých dobrých ingrediencí: český rám, plechy a plasty, italský motor, odpružení a brzdy (Minarelli,
Paioli, Verlicchi, Grimeca, Bitubo), ovládací prvky, směrovky, světla (Portugalsko, Španělsko).
A cena? Tak o té je v této chvíli opravdu předčasné hovořit, ale v každém případě musí korespondovat
s cenami konkurentů, jinak by se nová Jawa prodávala jen velmi těžko.
Autor: František Gorczyca | Supermoto 4/09 |
MOTOR | |
Typ | čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec |
Rozvod, ventilů na válec | 2x OHC, 4 |
Vrtání x zdvih | 100 x 84,0 mm |
Zdvihový objem | 659,7 cm3 |
Výkon | 47,6 k (35 kW)/6000 1/min |
Točivý moment | 58 Nm/5250 1/min |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Plnění motoru | elektronické vstřikování |
Mazání | tlakové oběžné |
Zapalování | elektronické |
Spouštění | elektrické |
PŘEVODY | |
Spojka | vícelamelová v olejové lázni |
Převodovka | pětistupňová |
Sekundární převod | řetězem |
PODVOZEK | |
Rám | dvojitý páteřový, ocelový |
Přední odpružení, zdvih | Paioli, 43 mm, 155 mm |
Zadní odpružení, zdvih | Bitubo, nastavitelné, 175 mm |
Přední brzda | 2x 320 mm, dvoupístkový třmen |
Zadní brzda | 220 mm, jednopístkový třmen |
Přední pneumatika | 120/70-R17 |
Zadní pneumatika | 170/60-R17 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor | 1497 mm |
Výška sedla | 870 mm |
Palivová nádrž | 17 l |
Pohotovostní hmotnost | 189 kg |
Cena | není dosud určená |