logo Jawa Nová Jawa 660

   K osmdesátému výročí značky Jawa přicházejí Týnečtí s novým motocyklem s jednoválcovým motorem Minarelli 660. Po pěti letech tak dochází k nahrazení šestsetpadesátky, které skončila homologace. Novinku Jawy uvidí poprvé návštěvníci jarní výstavy motocyklů začátkem března na pražském výstavišti v Holešovicích.

   Představení nového motocyklu vychází z dlouhodobé strategie značky, jejíž současnou prioritou je kromě stávajícího programu (50, 125, 250 a 350 cm3) vlastní vývoj a výroba cestovního motocyklu střední kategorie, jehož pohon zabezpečuje léty prověřená a spolehlivá pohonná jednotka, což platilo jak v případě Rotaxu, tak i s novým jednoválcovým agregátem Minarelli, který vyrábí věhlasná italská firma v licenci významného japonského producenta, značky Yamaha.


Jawa 660

  Jak to vidí v Týnci

   František Hruška, jednatel společnosti a zástupce generálního ředitele: „Vývoj nové Jawy navazuje na šestsetpadesátku, jejíž homologace skončila. Vyráběli jsme ji pět let, produkce naběhla v přímé souvislosti s pětasedmdesátým výročím Jawy. Úkol zněl v loňském roce jasně: v první polovině roku 2009 bude nový motocykl připravený do výroby. Jelikož se nám další spolupráce s Rotaxem nejevila jako ideální, nechtěli se podílet na vývoji vstřikování, museli jsme se porozhlédnout i jinde. Ve hře bylo několik dalších hráčů, například BMW, ale jejich motor by vyžadoval celou změnu koncepce, a tak volba nakonec padla na italskou značku Minarelli.“
   Jawa 660 - motor Ing. Miloslav Vacek, technický ředitel, který má v Týnci na starosti vše od vývoje přes zkušebnu až po přípravu výroby: „Nakonec naše volba padla na Minarelli, a to hned z několika důvodů. Jejich motor, tedy čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec, měl podobné stavební rozměry, polohu sacího hrdla a výfuku jako dříve používaný motor. To nahrávalo naší myšlence zachovat dědičnost, zachovat image a co nejméně ,rozbít‘ rám. Po postavení prvního funkčního vzorku jsme se zaměřili na slabší stránky koncepce, což nakonec vedlo stejně k ,rozstřelení‘ většiny nosných skupin podvozku. Výsledkem je zcela nový dvojitý páteřový rám se separátní nádrží nikoliv v rámu, jak tomu bylo u funkčního vzorku. Olejovou nádržku najdeme hned za hlavou řízení. Dále jsme se zaměřili na odstranění všech nedostatků, které se objevily u předchozí šestsetpadesátky. Zapracovali jsme na zadní kyvné vidlici a odpružení, jen pro zajímavost, zadní tlumič Bitubo je všestranně seřiditelný, to znamená, že kromě předpětí vnější vinuté pružiny lze nastavit tlumení při stlačení i odskoku.
   Ale ještě bych se vrátil k otázce, proč Minarelli. Něco už jsem naznačil, dalším důvodem, a ne nepodstatným, je možnost tohoto výrobce zasahovat do řídicí jednotky a podílet se tak aktivně na vývoji celého kompletu parametrů ovlivňujících spalovací proces. Minarelli má akreditovanou zkušebnu, která je oprávněna vydávat příslušné protokoly. V současné době řešíme katalyzátor (velikost, tvar) a například i charakteristiku motoru. A snad nic neprozradím, když řeknu, že se zaměřujeme spíše na sportovní než cestovní průběh.
   Petr Jalovecký, regionální obchodní manažer pro Českou a Slovenskou republiku, včetně Polska a pobaltských republik: „V minulém roce bylo jasno. Hned záhy byl postaven první funkční vzorek a bylo rozhodnuto o náběhu sériové výroby a prodeje zhruba v polovině letošního roku. Ale na podzim se leccos změnilo. Prodej stávajících motocyklů se takřka zastavil a v lednu došlo k pozastavení projektu Jawa 660. Prioritním zůstává zachování základních životních funkcí firmy.“


  Projekt musí počkat

   Asi nikoho příliš nepřekvapí, že došlo k pozastavení projektu. O rok. Hotové jsou čtyři prototypy, které se od sebe liší jen nepatrně. Jeden je v Itálii, s druhým probíhají jízdní zkoušky (najeto 6000 km) a další dva se šperkují na výstavu. V Týnci probíhá výroba a prodej motocyklů s dvoudobými motory, nejefektivnější zůstává třistapadesátka, které by se letos, stejně jako loni, mělo vyvézt na Kubu 1200 ks. V jednání je i přesun výroby do některé z asijských zemí, čímž by se uvolnil prostor pro novou výrobu v Týnci, a vzhledem k nižším výrobním nákladům třeba v Indii nebo v Egyptě, k ještě větší konkurenceschopnosti. V Týnci nechce nikdo spekulovat, ale plánovat se i přesto musí, a tak kromě typu Jawa 660 by se chtěla značka v budoucnosti zaměřit, na výrobu dvoudobé padesátky a motocyklu s litrovým motorem, na jehož vývoj čerpají Týnečtí finance z přiděleného evropského grantu. To mluvíme o horizontu let 2011, 2012, kdy by měl být hotový první funkční vzorek.


  660 má i nadále zelenou

   I přes nepříznivou situaci má projekt 660 zelenou, a to je důležité. Motocykl má všechny předpoklady pro to, aby uspokojil nejen tvrdé legislativní předpisy, ale i touhy náročnějších zákazníků. Vždyť je namíchán ze samých dobrých ingrediencí: český rám, plechy a plasty, italský motor, odpružení a brzdy (Minarelli, Paioli, Verlicchi, Grimeca, Bitubo), ovládací prvky, směrovky, světla (Portugalsko, Španělsko).
   A cena? Tak o té je v této chvíli opravdu předčasné hovořit, ale v každém případě musí korespondovat s cenami konkurentů, jinak by se nová Jawa prodávala jen velmi těžko.


Autor: František Gorczyca Supermoto 4/09


Jawa 660


MOTOR
Typ čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec
Rozvod, ventilů na válec 2x OHC, 4
Vrtání x zdvih 100 x 84,0 mm
Zdvihový objem 659,7 cm3
Výkon 47,6 k (35 kW)/6000 1/min
Točivý moment 58 Nm/5250 1/min
Kompresní poměr 10,0 : 1
Plnění motoru elektronické vstřikování
Mazání tlakové oběžné
Zapalování elektronické
Spouštění elektrické
PŘEVODY
Spojka vícelamelová v olejové lázni
Převodovka pětistupňová
Sekundární převod řetězem
PODVOZEK
Rám dvojitý páteřový, ocelový
Přední odpružení, zdvih Paioli, 43 mm, 155 mm
Zadní odpružení, zdvih Bitubo, nastavitelné, 175 mm
Přední brzda 2x 320 mm, dvoupístkový třmen
Zadní brzda 220 mm, jednopístkový třmen
Přední pneumatika 120/70-R17
Zadní pneumatika 170/60-R17
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1497 mm
Výška sedla 870 mm
Palivová nádrž 17 l
Pohotovostní hmotnost 189 kg
Cena není dosud určená