Zaslechnete-li nyní zmínku o motocyklu Jawa 350 Californian, zbystřete sluch. Nemusí
již nutně jít pouze o onoho oblíbeného veterána, vyráběného v Týnci nad Sázavou od
poloviny 60. let. Po dlouhých pětatřiceti letech totiž Jawa zařazuje do své nabídky
model stejného jména.
Ač se to ještě před pár lety zdálo mnohým nepravděpodobné, Jawa nejenže přežila rok 2000,
ale ještě dokáže (i když s minimem investic) lehkou inovací základního modelu nesmrtelné
"třipade" zavzpomínat na svá nejúspěšnější léta. Po připomínce nezničitelného předválečného
motokola Robot modelem Robby, uvedeném na trh před dvěma lety k sedmdesátému výročí značky,
zde tentokrát máme ještě mnohem věrohodnějšího dvojníka. Zatím co stovka Robby dostala do
vínku čtyřdobý motor moderní koncepce, u Californiana posloužila známá dvoudobá pohonná
jednotka. Stačí porovnat parametry dnešního a tehdejšího motoru a hned uvidíme, že role
dvojníka novému motocyklu nedělá sebemenší problém. "Třipade" je holt, jak prohlásil jeden z
mých kolegů, nekonečný příběh. I když je nad slunce jasné, že nový Californian nemá nejmenší
šanci navázat na úspěchy svého předchůdce, především pokud jde o tehdejší vývoz do USA, je
jeho uvedení na trh příjemným překvapením a chvályhodnou snahou o rozšíření dosavadní
modelové řady. Samozřejmě, že v Jawě vědí, že inovace základního modelu nelze provádět
donekonečna, ale v případě Californiana se dá mluvit o trefě do černého. Možná se budete
divit stejně jako já, ale nápad na oživení legendy, která byla počátkem sedmdesátých let
vyhledávána náročnými motocyklisty za velkou louží, nepochází z mateřského podniku, a
nezrodil se kupodivu ani v české hlavě. Stojí za ním úspěšný francouský importér značky Jawa.
Ten využil nastupujícího zájmu o retro vlnu, třistapadesátku choppera podrobil pouze drobným
vzhledovým úpravám a klasický motocykl, evokující sedmdesátá léta, představil na svém stánku
na podzimní Světové výstavě v Paříži v roce 1999. Sázka na Jawu, která se nemusí tvářit retro,
ale retro opravdu je, vyšla nad očekávání. K žádosti o nemalou dodávku nového modelu se vedení
týnecké Jawy postavilo vstřícně, zvlášť když zjistilo, že jediné, co bude třeba vyrobit nově,
je pouze kostra sedla. Vše ostatní bylo po ruce. Již na jaře roku 2000 tedy putovala první
dodávka několika stovek kusů nového modelu do Francie. Ve stejném roce se podařilo uskutečnit
dodávku několika desítek strojů také do Skandinávie, která vždy patřila mezi tradiční trhy
Jawy. Ale co domácí trh? Když se na jaře 2001 vypravila do Týnce početná skupina redaktorů
Technické údaje | |
---|---|
motor | |
typ | dvoudobý vzduchem chlazený řadový dvouválec |
rozvod | pístem |
vrtání x zdvih | 58 x 65 mm |
zvihový objem | 343,5 cm3 |
výkon | 17 kW (23 k)/5250 1/min |
točivý moment | 32 Nm/4750 1/min |
kompresní poměr | 9,8 : 1 |
plnění motoru | karburátor Jikov o průměru 28 mm |
mazání | směsí olej/benzín (olejové čerpadlo Mikuni) |
zapalování | bezkontaktní VAPE A 67 |
spouštění | nožní pákou |
převody | |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převodovka | čtyřstupňová |
sekundární převod | řetězem |
podvozek | |
rám | dvojitý uzavřený z ocelových trubek |
přední odpružení | teleskopická vidlice zdvih 150 mm |
zadní odpružení | kyvná vidlice zdvih 80 mm |
přední brzda | kapalinová kotoučová 265 mm |
zadní brzda | bubnová 160 mm |
přední pneumatika | 3,25 x 18" |
zadní pneumatika | 3,5 x 18" |
rozměry a hmotnosti | |
rozvor | 1370 mm |
výška sedla | 760 mm |
palivová nádrž | 13,5(1,2) l |
hmotnost bez náplní | 142 kg |
cena | 78.660 Kč |