logo Jawa Opět na scéně
Jawa 350 Californian
Jawa 350 Californian

   Zaslechnete-li nyní zmínku o motocyklu Jawa 350 Californian, zbystřete sluch. Nemusí již nutně jít pouze o onoho oblíbeného veterána, vyráběného v Týnci nad Sázavou od poloviny 60. let. Po dlouhých pětatřiceti letech totiž Jawa zařazuje do své nabídky model stejného jména.

   Ač se to ještě před pár lety zdálo mnohým nepravděpodobné, Jawa nejenže přežila rok 2000, ale ještě dokáže (i když s minimem investic) lehkou inovací základního modelu nesmrtelné "třipade" zavzpomínat na svá nejúspěšnější léta. Po připomínce nezničitelného předválečného motokola Robot modelem Robby, uvedeném na trh před dvěma lety k sedmdesátému výročí značky, zde tentokrát máme ještě mnohem věrohodnějšího dvojníka. Zatím co stovka Robby dostala do vínku čtyřdobý motor moderní koncepce, u Californiana posloužila známá dvoudobá pohonná jednotka. Stačí porovnat parametry dnešního a tehdejšího motoru a hned uvidíme, že role dvojníka novému motocyklu nedělá sebemenší problém. "Třipade" je holt, jak prohlásil jeden z mých kolegů, nekonečný příběh. I když je nad slunce jasné, že nový Californian nemá nejmenší šanci navázat na úspěchy svého předchůdce, především pokud jde o tehdejší vývoz do USA, je jeho uvedení na trh příjemným překvapením a chvályhodnou snahou o rozšíření dosavadní modelové řady. Samozřejmě, že v Jawě vědí, že inovace základního modelu nelze provádět donekonečna, ale v případě Californiana se dá mluvit o trefě do černého. Možná se budete divit stejně jako já, ale nápad na oživení legendy, která byla počátkem sedmdesátých let vyhledávána náročnými motocyklisty za velkou louží, nepochází z mateřského podniku, a nezrodil se kupodivu ani v české hlavě. Stojí za ním úspěšný francouský importér značky Jawa. Ten využil nastupujícího zájmu o retro vlnu, třistapadesátku choppera podrobil pouze drobným vzhledovým úpravám a klasický motocykl, evokující sedmdesátá léta, představil na svém stánku Všechny důležité kontrolky jsou soustředěny do malého kruhového přístroje, který našel místo mezi novým, v tuzemsku vyráběným tachometrem a otáčkoměrem. na podzimní Světové výstavě v Paříži v roce 1999. Sázka na Jawu, která se nemusí tvářit retro, ale retro opravdu je, vyšla nad očekávání. K žádosti o nemalou dodávku nového modelu se vedení týnecké Jawy postavilo vstřícně, zvlášť když zjistilo, že jediné, co bude třeba vyrobit nově, je pouze kostra sedla. Vše ostatní bylo po ruce. Již na jaře roku 2000 tedy putovala první dodávka několika stovek kusů nového modelu do Francie. Ve stejném roce se podařilo uskutečnit dodávku několika desítek strojů také do Skandinávie, která vždy patřila mezi tradiční trhy Jawy. Ale co domácí trh? Když se na jaře 2001 vypravila do Týnce početná skupina redaktorů
Technické údaje
motor
typdvoudobý vzduchem
chlazený řadový
dvouválec
rozvodpístem
vrtání x zdvih58 x 65 mm
zvihový objem343,5 cm3
výkon17 kW (23 k)/5250 1/min
točivý moment32 Nm/4750 1/min
kompresní poměr9,8 : 1
plnění motorukarburátor Jikov
o průměru 28 mm
mazánísměsí olej/benzín
(olejové čerpadlo
Mikuni)
zapalováníbezkontaktní VAPE A 67
spouštěnínožní pákou
převody
spojkavícelamelová
v olejové lázni
převodovkačtyřstupňová
sekundární převodřetězem
podvozek
rámdvojitý uzavřený
z ocelových trubek
přední odpruženíteleskopická vidlice
zdvih 150 mm
zadní odpruženíkyvná vidlice
zdvih 80 mm
přední brzdakapalinová kotoučová
265 mm
zadní brzdabubnová 160 mm
přední pneumatika3,25 x 18"
zadní pneumatika3,5 x 18"
rozměry a hmotnosti
rozvor1370 mm
výška sedla760 mm
palivová nádrž13,5(1,2) l
hmotnost bez náplní142 kg
cena78.660 Kč
SUPERMOTA, aby se seznámila s kompletní modelovou nabídkou Jawy a představila ji v čísle 5 ve článku s názvem "Na přelomu věků", spatřili jsme Californiana poprvé. Nutno přiznat, že nás všechny bez vyjímky zaujal, a v případném hlasování by jistě získal nejvíce bodů. V tu chvíli ale ještě nebylo rozhodnuto, objeví-li se vůbec nový model také na českém trhu. Vy kteří máte SUPERMOTO Katalog, již víte, že californian by zařazen do nabídky a nyní, po dokončení homologačních řízení, mu nic nestojí v cestě za českými zákazníky. Ještě předtím, než se za nimi ale vydá, jsem nemohl a ani nechtěl odmítnout pozvání k bližšímu seznámení s tímto strojem, i když pozdní sychravý podzim zrovna pohodové jízdě ani fotografovi příliš nepřál. První pohled prozradil, že čas od březnového setkání Californianovi jenom prospěl. Kromě lakovaného středového pruhu na nádrži, pocházejícího z choppera a ještě dávno předtím z kývačky, je černý pouze rám, plastové části a sedlo. Všechny ostatní kovové díly jsou vyvedeny v kvalitním chromu, a to včetně uzavřeného krytu řetězu. Stejně tak je to i s dvoukomorovými výfuky, které svým zalomením pod stupačkou a pokračováním pod velkým úhlem připomínají vedení výfuků u původního Californiana. Maximálně puntičkářsky se svého vzoru drží i některé další díly. Mám na mysli třeba přichycení koncové svítilny. Pozornost zaslouží gumové vodovzdorné koncovky svíček. o tom, že došlo u třistapadesátky k dalším drobným U nového provedení Oilmaster lze zaznamenat pouze změnu tvarů. Plastové víčko skrývá japonské čerpadlo Mikuni. změnám, jakými jsou třeba zamykání řízení patentním klíčem v zapalování nebo vypínání elektrického zapalování dvoupolohovým vypínačem, se měli čtenáři možnost dozvědět již v předchozích článcích. Mnohokrát popsaná konstrukce letitého motoru nedává sebemenší prostor přijít s něčím novým. Zato mohu z pozice motocyklisty, který má ne třech typech Jaw najeto bez podstatných závad celkem 300 tisíc km, s klidným svědomím prohlásit, že pokud se spokojíte s nevelkým výkonem a dáte motocyklu to, co potřebuje, především kvalitní olej a citlivé zacházení (to ale neznamená nejezdit více než 80 km/h), najdete v Jawě ochotného a spolehlivého společníka. A pokud jde o neustále připomínané vibrace? Ano, nelze je v určitých otáčkách přehlédnout, ale zkuste po vzoru některých značek brát tuto skutečnost jako přednost a vychutnejte si ty emoce plnými doušky. Po celodenní cestě (700-900 km) jak s typem Motocykl je vybaven velkoplošnými směrovkami chromového vzhledu. 634, tak i 640 jsem se ihned mohl z plné sklenky, aniž bych byť jen kapku vybryndal ... ale zpět ke Californianovi. Po bezproblémovém startu mechanickou našlapávací pákou, která je zároveň pákou řadící, jsem si v nízkém sedle lavicového typu připoměl všechny velké cesty. V první chvíli bylo složité si zvyknout na dlouhý krok jednotlivých rychlostí, ale zase: jaký motocykl má dnes řadící automat, kde nemusíte používat spojku a rozjedete se i v případě prasklého spojkového lanka. O bezstarostnou jízdu se (stejně jako tomu bylo před třiceti lety) stará systém oilmaster. Z nádržky tvořené podsedlovou schránkou je olej dopraven čerpadlem do prostoru mezi karburátor a válec, odkud spolu s palivem zajišťuje mazání motoru. Ovládání čerpadla plynovou rukojetí reguluje množství oleje v závislosti na otáčkách a zatížení motoru. Při průměrném mazacím poměru 1:60 vystačí množství oleje (2,6 l) při průměrné spotřebě paliva 4,5 l benzínu na úctahodných 3400 km. Ke kontrole slouží, stejně jako tomu bylo u starého Californiana, průhledové okénko, a tím je také podobnost dovršena.

Supermoto 1/2002

Jawa 350 Californian