A máme tady první delší zprávu o průběhu dlouhodobého redakčního testu Jawy 650 Classic.
Mašina pod našimi zadky najela 4975 kilometrů a přesto, že zažívá jedno velké peklo, stále
jede jako drak.
Ze začátku je potřeba asi říct pár slov k tomu, co se s Jawou v redakci zhruba děje. Kromě
častých cest z práce a do práce využíváme mašinu k cestám na srazy a kromě toho si s ní taky
sem tam zablbneme. S Kubou jezdíme po zadním a o hodně větší radost má týnecký stroj ze
závodů dragsterů. S Jawou jezdím český mistrák ve třídě Street Twin 1, kde proti mě stojí
upravené Harleye s dvakrát většími motory. V současnosti je náš tým na třetím místě
průběžného pořadí, které pro Jawu znamená nejen ostré závody, ale také časté tréminky.
Světla svítí, tachometr ukazuje
Na jednu sériovou motorku je tady zátěže plná nůše, a tak se nelze divit pár drobným závadám.
První z nich spočívala v nefunkčním tachometru, za což může vadná převodka. Její výměna probíhá zdarma,
protože u nulté ověřovací série, do které "naše" motorka patří, byla použita převodka od jiného
dodavatele. Kromě toho nás trápila světla, u předního přestala fungovat dálka a u zadního odešla
žárovka. Vedle oprav těchto závad nám v servisu vyměnili olej a filtr a celá práce zabrala mechanikovi
hoďku a půl (hodina práce stojí v Jawě 238 korun včetně daně). Mazivo, kterého je ve skříni dva a půl
litru, používá továrna od značky Castrol, litr stojí 270 korun a filtr vyjde na tři stovky.
Znovuzprovoznění světel bylo vyčísleno směšným obnosem čtyř pětek a když byla garanční prohlídka hotova,
mohli jsme se strojem opět vysmahnout za dalším dobrodružstvím.
S laďákem rychleji
Přesto, že mašina od nás dostává čočku, motor drží a vydává zcela běžné zvuky - nic, co by naznačovalo
problémy. Trochu jsme mu taky pomohli do života a protože jsme se nemohli dívat, jak se šestpade vláčí
s tak těžkým výfukem, přišel na řadu laďák. Ten jsem vyštrachal ve skříni a původně patřil na převrtané
XT 600. Na něj byl spočítán a zkonstruován v bývalé Pragovce (díky Kocoure) a na Jawě funguje skvěle.
Mimo to, že moc neváží, taky zajímavě vypadá, duní a místo původní maximálky 150 km/h (podle
tachometru) jezdí teď mašina 160. Žádné harakiri se neodehrálo ani co se týče spotřeby, protože při
běžném jezdění jak po městě, tak i mimo něj, si Classic vezme pět až šest litrů na stovku.
Text: Přéma, Foto: Honza Sunek | ČMN 23.červenec 2004 |