Na český trh se po padesáti letech vrací kultovní stroj, který sedlaly celé generace českých motocyklistů.
Firma Motoscoot, která loni suverénně dominovala českému trhu s jednostopými vozidly, získala největší podíl v segmentu (14,1 %),
byla nejprodávanější znakou (2350 kusů) ze čtařiceti, které u nás působí,a prodala nejvíce strojů jednoho typu. Nyní vyrábí Pionýra.
Za těmito úspěchy stojí lehký moped Betka 50 Q - moderní, jednoduchý, ale technicky, technologicky i dílensky dobře postavený stroj
s motorem odvozeným od Hondy Monkey. právě Betka se stala základem nového Pionýra. Ten původní vyjel do světa v roce 1955 s tím, že
byl vyvinut a zkonstruován v Jawě, ale do výroby byl zařazen v proslulém strojírenském a zbrojním kolosu Povážských strojíren v
Povážské Bystrici. Vydržel ve výrobě až do roku 1982. Za tu dobu jich vyjelo do světa více než 100.000 kusů.
Moderní následovník s příslušnou evropskou homologací má motor čtyřdobý o zdvihovém objemu 48 ccm, poskytuje
největší výkon 2,6 kW při 8600 ot/min. Je vybaven jak elektrickým, tak mechanickým spouštěčem (nožní pákou vpravo), čtyřstupňovou
převodovkou s přímým řazením, sedmnáctipalcovými ocelovými koly s drátěným výpletem, bubnovými jednoklíčkovými brzdami s
mechanickým ovládáním lanovodem a nádrží paliva o objemu 3,0 l. Dosahuje největší rychlosti 42 (62) km/h při průměrné spotřebě
paliva 1,4 l/100 km. Cena má být nižší nez 20.000 Kč a v těchto dnech se měla rozjet sériová výroba, když několik prototypů
již úspěšně jezdí - jak dokládá náš snímek.
-oh- | Svět Motorů 28/2006 |