logo Jawa Pionýrská schůzka
Stará vs. nová Jawa Pionýr

   Porovnali jsme Jawu New Pionýr s padesát let starým vzorem. Opticky jsou si velmi blízké. Jizdním komfortem nesrovnatelné.
Jawa 50 New Pionýr   Každý, kdo okusí novou Jawu Pionýr, jako by se vracel do svých motocyklových začátků. "Neznám zdravého muže, který by na pionýru nikdy nejel," říká výstižně Pavel Brída, v jehož hlavě se zrodila myšlenka vzkříšení výroby československé motocyklové legendy.
  Jeho slova můžeme potvrdit. "Pařez" totiž budil zájem všude, kam jsme s ním přijeli. Někteří automobilisté dokonce uhýbali ke krajnici, aby se mohli strojem řádně pokochat.

  Rozhodují detaily
  LImitovaná edice prvních 555 vyrobených kusů novinky je vyvedena do nejmenších detailů vlastních předchůdci. Originální odstín červené barvy doplňují zlaté, ručně malované linky a hnědé kožené sedlo.
  Jedině stroje z této edice jsou vybaveny dobovou zadní lampou, místo standardní velké hranaté. Na vrub estetiky padly také ukazatele směru. Zůstaly po nich jen k ničemu nepotřebné ovladače na řidítkách.
  Přítomnost žebrovaného nosiče věrného předloze potěší oko sběratele.
  Na rozdíl od původního jednomístného stroje je nový Pionýr homologován pro dvě osoby. Napevno montované sklopné zadní stupačky lze však využít jedině tehdy, když majitel odstraní nosič a na jeho místo instaluje dvousedlo dodávané v ceně.
  Za desetitisícový příplatek proti standardní verzi obdrží kupující ještě certifikát původu a gravírované plakety k padesátiletému výročí Pionýra na obou stranách a čele zadního blatníku. Námi testovaný stroj byl dle těchto údajů stým vyrobeným.

  Olej netřeba
  Kvůli přísným exhalačním normám a požadavkům současného trhu je Pyonýr vybaven čtyřdobým jednoválcem TMEC. Nenáročný agragát čínského výrobce použitý už v mopedu Betka vychází z agregátu Honda Monkey a splňuje přísnou normu Euro 3. V takovém případě je však maximální rychlost stroje omezena na 45 km/h. Námi testovaný stroj z limitované edice byl vyroben ještě v roce 2006. Splňuje proto jen normu Euro 2, zato nemá omezenou maximální rychlost. Letité zásoby "oblíbeného" maziva zadního ráfku M2T proto můžete s klidem nechat v garáži a třílitrovou nádrž nasytit jen Naturalem 95. Původní dvoudobá Jawa 50 Pionýr se kvůli nutnosti míchání směsi obohacené olejem vyznačovala vlastností zanechávat za sebou mračna modrého dýmu ještě nějaký čas po projetí.
  Spotřeba novinky je snová. Jak jinak zhodnotit údaj 1,4 litru na 100 km?
  Nečastá manipulace s uzamykatelným víčkem nádrže se nám však vymstila, když neposkytla dostatek příležitostí naučit se jej správně zašroubovat. Na konci testu jsme chromovaný uzávěr ztratili ...

Výrobci se podle nás podařilo dobře skloubit moderní techniku s požadavky retro vzhledu
Jawa New Pionýr v.s. Jawa 50 typ 555 Pionýr
+ čtyřdobý motor- dvoudobý motor
- výfuk po straně+ výfuk pod motorem
- dvojice tlumičů po straně+ zadní tlumič pod sedlem
- užší pneumatiky+ širší pneumatiky
+ homologován pro dvě osoby- homologován pro jednu osobu
+ hlavní i boční stojan- jen hlavní stojan

  Řadíme jedničku
  Čtyřdobý agregát po roztočení nožní pákou (elektrický startér není součástí) překvapí jadrným zvukem dospělého motocyklu.
  K podpoření iluze pomáhá pomáhá ještě masivní chromovaný tlumič výfuku vyvedený po prvé straně.
  Originální Jawa 50 Typ 555 byla vybavena krátkým "laufem" imístěným pod motorem.
  Větší motocykly produkované v padesátých letech týneckou Jawou se vaznačovaly obráceným chodem řadící páky. První rychlostní stupeň se tak zasunul pohybem vzhůru (zpravidla patou). Jawa 50 typ 555 Pionýr vyráběný na Slovensku v Povážských strojírnách již disponoval klasickým postupným řazením. Jedničku proto zařadíte pohybem páky dolů a zbylé dva stupně vzhůru. Stejný obvyklý způsob řazení užívá i Jawa New Pionýr, s tím rozdílem, že dostala do vínku ještě jeden stupeň navíc.
  Pružnost agregátu si se čtyřmi rychlostmi hravě poradí a mírnější kopečky překonáte bez nutnosti podřazení z nejvyššího stupně. Testovaný stroj byl ještě syrový (obdrželi jsme jej se 60 km na číselníku), zasouvání převodových stupňů a vyhledání neutrálu proto probíhalo trochu ztuha.

  Bubny stačí
Jawa 50 New Pionýr   Zklamaní jsme byli z toho, že výrobce neumístil zadní tlumiče pod sedlo, jako tomu bylo u prvního pionýra.
  Koncepce centrálního odpružení pod sedlem v padesátých letech předběhla dobu a vystřídala v motocyklovém odvětví tehdy běžně užívanou dvojici tlumičů umístěných neesteticky po stranách.
  V době, kdy se už vybavují kotoučovými brzdami i jízdní kola, mohou zarazit bubnové brzdy v nábojích kol. Svou práci však odvádějí uspokojivě a na retromotocyklu vypadají přece jen stylověji.

  Tradice nebo moderna?
  Ergonomie ovládacích prvků je v podstatě shodná. Nezasvěcený pozorovatel rozdíly ani nepozná. O tom svědčí i názor jednoho chodce, který se domníval, že sedláme jen vyladěný původní stroj.
  Jawa New Pionýr válcuje předchůdce sametově hladkým chodem motoru, funkčními brzdami a spolehlivou elektroinstalací. Nelze však zapomenout, že motocykly ušly za padesát let dlouhý vývoj, a ke cti starých pionýrů hovoří, že jich ještě mnoho jezdí. A ten, kdo chce zažít obdivné pohledy okolí a možná sem tam i vyloudit sentimentální slzu na tváři chodce, může bez obav osedlat Jawu New Pionýr. Měl by si však pospíšit, protože z limitované edice 555 kusů bylo prodáno již 250 kusů. Standardní verze oslovila více než stovku kupujících.
  Materiál jsme připravili ve spolupráci se sběratelem Milanem Lämleinem z Kolína. Děkujeme mu za zapůjčení historického stroje.

Dvoudobý jednoválec ladných tvarů ustpil kvůli exhalačním normám čtyřdobému agregátu Dvoudobý jednoválec ladných tvarů ustpil kvůli exhalačním normám čtyřdobému agregátu
Originální Jawa 50 typ Pionýr se nevyznačovala zrovna ekologickým provozem Jawa New Pionýr se brání proti nenechavcům uzamykatelnou spínací skříňkou zapalování a víčkem nádrže

Čínský Evropan Pionýr, nebo Pionýr?

Za zrodem nového pionýra stojí nadšení opavského prodejce motocyklů Pavla Brídy. Během prvního čtvrtletí roku 2006 vznikl první funkční prototyp. Retro motocykl je zkonstruován na základě úspěšného modelu Betka ve spolupráci s tradičním výrobcem motocyklů Jawa. New Pionýr opticky navazuje na úspěchy stroje Jawa 50 typ 555 Pionýr, který byl vyráběn v letech 1958 až 1963 (typ 550 dokonce od roku 1955). Vysoké výrobní náklady v Česku nedovolují motocykl zde produkovat za konkurenceschopnou cenu. Cílem totiž nebylo nabídnout jen sběratelský exponát úzké skupince nadšenců. Vyráběn je proto v Číně a jen finální dokončovací práce probíhají v Česku.

Termín zpravidla evokuje v mysli domácích obyvatel československou mládežnickou organizaci. Populární malý motocykl přitom už o více než deset let dříve jmého, které odkazovalo na první osadníky amerického středozápadu. Pionýrská organizace Československého svazu mládeže totiž vznikla až v roce 1968 a i dvě léta déle pod strukturu Svazu socialistické mládeže jako nástroj počínající normalizace.


Jawa 50 typ 555 r.v. 1958 Jawa New Pionýr
počet osob1
motordvoudobý ležatý jednoválec
chlazenívzduchem
zdvihový objem49,8 ccm
největší výkon1,6 kW při 5000 ot/min
převodovkatmanuální třístuňová
brzdybubnové
délka/šířka/výška1780/570/930 mm
poh. hmotnost58 kg
objem nádrže3,0 l
spotřeba1,9 l/100 km
maximální rychlost60 km/h
počet osob2
motorčtyřdobý ležatý jednoválec
chlazenívzduchem
zdvihový objem49,8 ccm
největší výkon2,6 kW při 8600 ot/min
převodovkatmanuální čtyřrychlostní
brzdybubnové
délka/šířka/výška1780/670/980 mm
poh. hmotnost76 kg
objem nádrže2,8 l
spotřeba1,4 l/100 km
maximální rychlost72 km/h (EURO 2)
45 km/h (EURO 3)
zákl. provedení28 890 Kč
test. provedení38 555 Kč

Text: Petr Slováček Foto: Jiří Křenek Svět Motorů 19/2007