Pionýrská schůzka
Stará vs. nová Jawa Pionýr
Porovnali jsme Jawu New Pionýr s padesát let starým vzorem. Opticky jsou si velmi blízké. Jizdním komfortem
nesrovnatelné.
Každý, kdo okusí novou Jawu Pionýr, jako by se vracel do svých motocyklových začátků. "Neznám
zdravého muže, který by na pionýru nikdy nejel," říká výstižně Pavel Brída, v jehož hlavě se zrodila myšlenka
vzkříšení výroby československé motocyklové legendy.
Jeho slova můžeme potvrdit. "Pařez" totiž budil zájem všude, kam jsme s ním přijeli. Někteří
automobilisté dokonce uhýbali ke krajnici, aby se mohli strojem řádně pokochat.
Rozhodují detaily
LImitovaná edice prvních 555 vyrobených kusů novinky je vyvedena do nejmenších detailů vlastních
předchůdci. Originální odstín červené barvy doplňují zlaté, ručně malované linky a hnědé kožené sedlo.
Jedině stroje z této edice jsou vybaveny dobovou zadní lampou, místo standardní velké hranaté.
Na vrub estetiky padly také ukazatele směru. Zůstaly po nich jen k ničemu nepotřebné ovladače na řidítkách.
Přítomnost žebrovaného nosiče věrného předloze potěší oko sběratele.
Na rozdíl od původního jednomístného stroje je nový Pionýr homologován pro dvě osoby. Napevno
montované sklopné zadní stupačky lze však využít jedině tehdy, když majitel odstraní nosič a na jeho místo
instaluje dvousedlo dodávané v ceně.
Za desetitisícový příplatek proti standardní verzi obdrží kupující ještě certifikát původu a
gravírované plakety k padesátiletému výročí Pionýra na obou stranách a čele zadního blatníku. Námi testovaný
stroj byl dle těchto údajů stým vyrobeným.
Olej netřeba
Kvůli přísným exhalačním normám a požadavkům současného trhu je Pyonýr vybaven čtyřdobým
jednoválcem TMEC. Nenáročný agragát čínského výrobce použitý už v mopedu Betka vychází z agregátu Honda Monkey
a splňuje přísnou normu Euro 3. V takovém případě je však maximální rychlost stroje omezena na 45 km/h. Námi
testovaný stroj z limitované edice byl vyroben ještě v roce 2006. Splňuje proto jen normu Euro 2, zato nemá
omezenou maximální rychlost. Letité zásoby "oblíbeného" maziva zadního ráfku M2T proto můžete s klidem nechat
v garáži a třílitrovou nádrž nasytit jen Naturalem 95. Původní dvoudobá Jawa 50 Pionýr se kvůli nutnosti míchání
směsi obohacené olejem vyznačovala vlastností zanechávat za sebou mračna modrého dýmu ještě nějaký čas po
projetí.
Spotřeba novinky je snová. Jak jinak zhodnotit údaj 1,4 litru na 100 km?
Nečastá manipulace s uzamykatelným víčkem nádrže se nám však vymstila, když neposkytla dostatek
příležitostí naučit se jej správně zašroubovat. Na konci testu jsme chromovaný uzávěr ztratili ...
|
Jawa New Pionýr v.s. Jawa 50 typ 555 Pionýr |
+ čtyřdobý motor | | - dvoudobý motor |
- výfuk po straně | | + výfuk pod motorem |
- dvojice tlumičů po straně | | + zadní tlumič pod sedlem |
- užší pneumatiky | | + širší pneumatiky |
+ homologován pro dvě osoby | | - homologován pro jednu osobu |
+ hlavní i boční stojan | | - jen hlavní stojan |
Řadíme jedničku
Čtyřdobý agregát po roztočení nožní pákou (elektrický startér není součástí) překvapí jadrným
zvukem dospělého motocyklu.
K podpoření iluze pomáhá pomáhá ještě masivní chromovaný tlumič výfuku vyvedený po prvé straně.
Originální Jawa 50 Typ 555 byla vybavena krátkým "laufem" imístěným pod motorem.
Větší motocykly produkované v padesátých letech týneckou Jawou se vaznačovaly obráceným chodem řadící
páky. První rychlostní stupeň se tak zasunul pohybem vzhůru (zpravidla patou). Jawa 50 typ 555 Pionýr vyráběný
na Slovensku v Povážských strojírnách již disponoval klasickým postupným řazením. Jedničku proto zařadíte pohybem
páky dolů a zbylé dva stupně vzhůru. Stejný obvyklý způsob řazení užívá i Jawa New Pionýr, s tím rozdílem, že
dostala do vínku ještě jeden stupeň navíc.
Pružnost agregátu si se čtyřmi rychlostmi hravě poradí a mírnější kopečky překonáte bez nutnosti
podřazení z nejvyššího stupně. Testovaný stroj byl ještě syrový (obdrželi jsme jej se 60 km na číselníku),
zasouvání převodových stupňů a vyhledání neutrálu proto probíhalo trochu ztuha.
Bubny stačí
Zklamaní jsme byli z toho, že výrobce neumístil zadní tlumiče pod sedlo, jako tomu bylo u prvního
pionýra.
Koncepce centrálního odpružení pod sedlem v padesátých letech předběhla dobu a vystřídala v motocyklovém
odvětví tehdy běžně užívanou dvojici tlumičů umístěných neesteticky po stranách.
V době, kdy se už vybavují kotoučovými brzdami i jízdní kola, mohou zarazit bubnové brzdy v nábojích
kol. Svou práci však odvádějí uspokojivě a na retromotocyklu vypadají přece jen stylověji.
Tradice nebo moderna?
Ergonomie ovládacích prvků je v podstatě shodná. Nezasvěcený pozorovatel rozdíly ani nepozná.
O tom svědčí i názor jednoho chodce, který se domníval, že sedláme jen vyladěný původní stroj.
Jawa New Pionýr válcuje předchůdce sametově hladkým chodem motoru, funkčními brzdami a spolehlivou
elektroinstalací. Nelze však zapomenout, že motocykly ušly za padesát let dlouhý vývoj, a ke cti starých pionýrů hovoří,
že jich ještě mnoho jezdí. A ten, kdo chce zažít obdivné pohledy okolí a možná sem tam i vyloudit sentimentální
slzu na tváři chodce, může bez obav osedlat Jawu New Pionýr. Měl by si však pospíšit, protože z limitované
edice 555 kusů bylo prodáno již 250 kusů. Standardní verze oslovila více než stovku kupujících.
Materiál jsme připravili ve spolupráci se sběratelem Milanem Lämleinem z Kolína. Děkujeme mu
za zapůjčení historického stroje.
Čínský Evropan | |
Pionýr, nebo Pionýr? |
Za zrodem nového pionýra stojí nadšení opavského prodejce motocyklů Pavla Brídy. Během prvního čtvrtletí
roku 2006 vznikl první funkční prototyp. Retro motocykl je zkonstruován na základě úspěšného modelu Betka
ve spolupráci s tradičním výrobcem motocyklů Jawa. New Pionýr opticky navazuje na úspěchy stroje Jawa 50
typ 555 Pionýr, který byl vyráběn v letech 1958 až 1963 (typ 550 dokonce od roku 1955). Vysoké výrobní náklady
v Česku nedovolují motocykl zde produkovat za konkurenceschopnou cenu. Cílem totiž nebylo nabídnout jen
sběratelský exponát úzké skupince nadšenců. Vyráběn je proto v Číně a jen finální dokončovací práce probíhají
v Česku.
|
|
Termín zpravidla evokuje v mysli domácích obyvatel československou mládežnickou organizaci. Populární malý motocykl
přitom už o více než deset let dříve jmého, které odkazovalo na první osadníky amerického středozápadu.
Pionýrská organizace Československého svazu mládeže totiž vznikla až v roce 1968 a i dvě léta déle pod
strukturu Svazu socialistické mládeže jako nástroj počínající normalizace.
|
Jawa 50 typ 555 r.v. 1958 | |
Jawa New Pionýr |
počet osob | 1 |
motor | dvoudobý ležatý jednoválec |
chlazení | vzduchem |
zdvihový objem | 49,8 ccm |
největší výkon | 1,6 kW při 5000 ot/min |
převodovkat | manuální třístuňová |
brzdy | bubnové |
délka/šířka/výška | 1780/570/930 mm |
poh. hmotnost | 58 kg |
objem nádrže | 3,0 l |
spotřeba | 1,9 l/100 km |
maximální rychlost | 60 km/h | |
|
počet osob | 2 |
motor | čtyřdobý ležatý jednoválec |
chlazení | vzduchem |
zdvihový objem | 49,8 ccm |
největší výkon | 2,6 kW při 8600 ot/min |
převodovkat | manuální čtyřrychlostní |
brzdy | bubnové |
délka/šířka/výška | 1780/670/980 mm |
poh. hmotnost | 76 kg |
objem nádrže | 2,8 l |
spotřeba | 1,4 l/100 km |
maximální rychlost | 72 km/h (EURO 2) 45 km/h (EURO 3) |
zákl. provedení | 28 890 Kč |
test. provedení | 38 555 Kč | |
Text: Petr Slováček Foto: Jiří Křenek |
Svět Motorů 19/2007 |