logo Jawa Po padesáti letech
Jawa 555 Pionýr

   Na čský trh se přesně po padesáti letech vrací kultovní stroj, který sedlaly celé generace českých motocyklistů. Jawa 555 Pionýr však přijíždí s moderní technikou.

Nezapomenutelné tvary původního pionýru z padesátých let jeho následník respektuje.   Iniciátorem nápadu je agilní česká firma Motoscoot, která loni suveréně dominovala českému trhu s jednostopými vozidly. Získala největší podíl v segmentu (14,1 %), byla nejprodávanější značkou (2350 kusů) ze čtyřiceti, které u nás působí, a prodala nejvíce strojů jednoho typu.
  Za těmito úspěchy stojí lehký moped Betka 50 Q - moderní, jednoduchý, ale technicky, technologicky i dílensky dobře postavený stroj s motorem odvozeným od slavné padesátky Hondy Monkey, tedy náporově vzduchem chlazeným čtyřdobým jednoválcem uloženým válcem vodorovně vpřed.


  Odvozeno od mopedu
  Právě Betka je základem nového pionýru. Původní vyjel do světa v roce 1955 s tím, že byl zkonstruovám v Jawě, ale do výroby ho zařadili v proslulém strojírenském zbrojním kolosu Povážských strojíren v Povážské Bystrici. modely 550, 555, 05, 20, 21 Sport a 23 Mustang vydržely ve výrobě do roku 1982.
  Na jubilejní desáté výstavě Motocykl v Praze byl ve světové premiéře vystaven první kus moderního lehkého motocyklu Jawa 555 Pionýr v dokonalém retro stylu. Jedná se vlastně o Betku, která byla vybavena plastovou kapotáží co nejvěrněji kopírující design původního pionýru.


  Jubilejní série
  Výrobce připravil k 50. výročí zahájení výroby původního stroje limitovanou sérii 555 kusů v klasické barvě Jawa i s tradičními zlatými kočárovými linkami na bocích i blatnících a plastovým krytem světlometu. Základní verze zachovává jednosedadlové uspořádání s nosičem zavazadel, ale k dispozici je také dvojsedlo instalované místo malého sedla a nosiče.
  Všechny stroje limitované série jsou číslované, Vystavený měl jako průkopník na mosazné destičce na zadním blatníku číslo odpovídající nulté séri, tedy 0/555 a stal se rázem cennou relikvií. Protože zatím světlo světa spatřil jediný kus - lak dokonce dostával až pouhý den před převozem z Opavy do haly na Výstavišti - není zatím stanovena cena. jisté však je, že sériová výroba se rozběhne v polovině roku či během prázdnin. O ceně lze spekulovat přibližně v rovině asi 23.000 korun za základní typ a asi 26.000 za limitovanou sérii 555 kusů v retro podobě.
  První sériový kus podrobíme pochopitelně velkému testu.

Do krytu světlometu se musel kvůli homologaci vejít rychloměr obdélníkového tvaru. Sedlo a variabilní dvojsedlo jsou zaměnitelné velmi snadno a bez speciálního nářadí.
Asymetricky umístěné víčko nádrže navazuje samozřejmě na původní Betku. Páka mechanického spouštěče, stupačka a pedál zadní brzdy na pravé straně.
Přední kolo s plastovým blatníkem a bubnovou brzdou s mechanickým ovládáním. Klíčovou součástí je motor vyráběný podle licence Honda a jejího typu Monkey.

PůvodníSoučasný
Pionýr byl poháněn vodorovně vpřed položrným dvoudobým náporově vzduchem chlazeným jednoválcem o zdvihovém objemu 49,8 ccm, který poskytoval největší výkon 1,18 kW při 5000 ot/min. Byl vybaven mechanickým spouštěčem (nožní pákou vpravo), třístupňovou převodovkou s přímým řazením (nožní páčkou vlevo), šestnáctipalcovými ocelovými koly s drátěným výpletem, bubnovými jednoklíčkovými brzdami s mechanickým ovládáním lanovodem a nádrží paliva o objemu 3,5 l. Dosahoval největší rychlosti 45 km/h při průměrné spotřebě paliva 2,0 l/100 km. V roce 1960 byl na trhu k dispozici za 2200 Kčs, když průměrná mzda tehdy činila 1429 Kčs. Moderní následovník (tedy vlastně Betka) s příslušnou evropskou homologací má motor čtyřdobý o zdvihovém objemu 48 ccm, poskytuje největší výkon 2,6 kW při 8600 ot/min. Je vybaven jak elektrickým, tak mechanickým spouštěčem (nožní pákou vpravo), čtyřstupňovou převodovkou s přímým řazením, sedmnáctipalcovými ocelovými koly s drátěným výpletem, bubnovými jednoklíčkovými brzdami s mechanickým ovládáním lanovodem a nádrží paliva o objemu 3,0 l. Dosahuje největší rychlosti 42 km/h při průměrné spotřebě paliva 1,4 l/100 km. V roce 2006 je Betka na trhu k dispozici za 19890 Kč, když průměrná mzda dnes činí 19030 Kč.

text: Ondřej Horský Foto: Alena Nosková Svět Motorů 13/2006