Na čský trh se přesně po padesáti letech vrací kultovní stroj, který sedlaly celé generace českých motocyklistů.
Jawa 555 Pionýr však přijíždí s moderní technikou.
Iniciátorem nápadu je agilní česká firma Motoscoot, která loni suveréně dominovala českému trhu s jednostopými
vozidly. Získala největší podíl v segmentu (14,1 %), byla nejprodávanější značkou (2350 kusů) ze čtyřiceti, které u nás
působí, a prodala nejvíce strojů jednoho typu.
Za těmito úspěchy stojí lehký moped Betka 50 Q - moderní, jednoduchý, ale technicky, technologicky i dílensky dobře
postavený stroj s motorem odvozeným od slavné padesátky Hondy Monkey, tedy náporově vzduchem chlazeným čtyřdobým jednoválcem uloženým
válcem vodorovně vpřed.
Odvozeno od mopedu
Právě Betka je základem nového pionýru. Původní vyjel do světa v roce 1955 s tím, že byl zkonstruovám v Jawě,
ale do výroby ho zařadili v proslulém strojírenském zbrojním kolosu Povážských strojíren v Povážské Bystrici. modely 550,
555, 05, 20, 21 Sport a 23 Mustang vydržely ve výrobě do roku 1982.
Na jubilejní desáté výstavě Motocykl v Praze byl ve světové premiéře vystaven první kus moderního lehkého motocyklu
Jawa 555 Pionýr v dokonalém retro stylu. Jedná se vlastně o Betku, která byla vybavena plastovou kapotáží co nejvěrněji
kopírující design původního pionýru.
Jubilejní série
Výrobce připravil k 50. výročí zahájení výroby původního stroje limitovanou sérii 555 kusů v klasické barvě Jawa
i s tradičními zlatými kočárovými linkami na bocích i blatnících a plastovým krytem světlometu. Základní verze zachovává
jednosedadlové uspořádání s nosičem zavazadel, ale k dispozici je také dvojsedlo instalované místo malého sedla a nosiče.
Všechny stroje limitované série jsou číslované, Vystavený měl jako průkopník na mosazné destičce na zadním blatníku
číslo odpovídající nulté séri, tedy 0/555 a stal se rázem cennou relikvií. Protože zatím světlo světa spatřil jediný kus - lak
dokonce dostával až pouhý den před převozem z Opavy do haly na Výstavišti - není zatím stanovena cena. jisté však je, že sériová
výroba se rozběhne v polovině roku či během prázdnin. O ceně lze spekulovat přibližně v rovině asi 23.000 korun za základní typ
a asi 26.000 za limitovanou sérii 555 kusů v retro podobě.
První sériový kus podrobíme pochopitelně velkému testu.
Původní | Současný | |
---|---|---|
Pionýr byl poháněn vodorovně vpřed položrným dvoudobým náporově vzduchem chlazeným jednoválcem o zdvihovém objemu 49,8 ccm, který poskytoval největší výkon 1,18 kW při 5000 ot/min. Byl vybaven mechanickým spouštěčem (nožní pákou vpravo), třístupňovou převodovkou s přímým řazením (nožní páčkou vlevo), šestnáctipalcovými ocelovými koly s drátěným výpletem, bubnovými jednoklíčkovými brzdami s mechanickým ovládáním lanovodem a nádrží paliva o objemu 3,5 l. Dosahoval největší rychlosti 45 km/h při průměrné spotřebě paliva 2,0 l/100 km. V roce 1960 byl na trhu k dispozici za 2200 Kčs, když průměrná mzda tehdy činila 1429 Kčs. | Moderní následovník (tedy vlastně Betka) s příslušnou evropskou homologací má motor čtyřdobý o zdvihovém objemu 48 ccm, poskytuje největší výkon 2,6 kW při 8600 ot/min. Je vybaven jak elektrickým, tak mechanickým spouštěčem (nožní pákou vpravo), čtyřstupňovou převodovkou s přímým řazením, sedmnáctipalcovými ocelovými koly s drátěným výpletem, bubnovými jednoklíčkovými brzdami s mechanickým ovládáním lanovodem a nádrží paliva o objemu 3,0 l. Dosahuje největší rychlosti 42 km/h při průměrné spotřebě paliva 1,4 l/100 km. V roce 2006 je Betka na trhu k dispozici za 19890 Kč, když průměrná mzda dnes činí 19030 Kč. |
text: Ondřej Horský Foto: Alena Nosková | Svět Motorů 13/2006 |