V druhém čísle SUPERMOTA jsme vás seznámili s třemi stopětadvacítkami našich
výrobců, které by se v průběhu letošního, případně příštího roku měli objevit na
trhu. Dnes se trochu podrobněji podíváme na zoubky prvnímu z nich.
Novinkou ve výrobním programu Jawa Moto spol. s r.o. pro letošní rok je dvou místná
stopětadvacítka custom typ 810 prezentovaná na jarní motocyklové výstavě Motocykl 98.
Stroj připomíná zdánlivě třistapadesátku stejného typu a předurčení, i když je zde
samozřejmě všechno úplně jinak.
Už mnohokrát bylo řečeno, že v našich podmínkách je v současné době nereálné pustit
se do vývoje a výroby jakéhokoli motoru a volí se proto mnohem schůdnější alternativa
nákupu pohonné jednotky v zahraničí. Požadavky kladené na výkonný a spolehlivý motor
za relativně nízkou cenu odpovídající přísným ekologickým požadavkům nejlépe spňuje
čtyřdobý, vzduchem cglazený jednoválec Honda CB 125, vyráběný už několik let v licenci
na Tchaj-wanu. K dispozici jsou dvě alternativy: buď s rozvodem OHC o výkonu 9,4 kW,
nebo s rozvodem OHV, který disponuje výkonem sice o něco nižším, ale s vyváženějším
a tišším během. Zdvihový objem 124 cm3 odpovídá hodnotám vrtání 56,5 mm
a zdvihu 49,5 mm. Plnění motoru je svěřeno karburátoru s oválným difuzorem 28/20 mm.
Jednoválec lze spouštět elektricky i nožní pákou. Převodová skříň má k dispozici pět
rychlostních stupňů.
Motocykl Jawa Copper 810 jsme si vyzvedli k několikadennímu testu ve strašnickém
závodě a byli jsme docela zvědavi, jak se bude Jawa nové generace, po dlouhé době se
čtyřdobým motorem, na silnici chovat.
Spouštění motoru pomocí elektrického spouštěče probíhá bez potíží, při "studeném"
startu je nutné použít sytič, jehož ovládání najdeme přímo na karburátoru. Po chvíli
lze páčku přepnout do druhé, méně "sytící" polohy. Před rozjetím vyřadíme sytič úplně,
je to bezpečnější než posléze při jízdě.
K spouštění motoru ještě jednu poznámku. Tlačítka spouštěče a vypínání motoru jsou
umístěny a ovládají se palcem pravé ruky. Jsou stejně malá, obě černá a odlišují se
pouze malinkými, sotva čitelnými symboly. Několikrát se nám dařilo vypnout motor
"startérem". Přitom by stačilo málo, třeba ho natřít na červeno...
Nyní už můžeme zaředit jedničku a vyrazit. Na řadící páku je mutné trochu přitlačit,
ale jinak je řazení přesné, najít neutrál mezi jedničkou a dvoujkou nedělá problémy.
Motor je příjemný, chod pravidelný, tichý, průběh výkonu a točivého momentu je
lineární, bez jakéhokoli propadu a špičky. Vytočíte-li jednoválec při zařazené pětce
na 7000 otáček, odpovídá to zhruba 90 km/h. Jelikož bylo při přebírání motocyklu na
počítači necelých třicet kilometrů, nějakou dobu trvalo, než jsme se odhodlali plyn
podržet a počkat, až se ručička rychloměru dotkne čárky se 105 km/h. Motor se
ochotně vytáčel, i když se ve vyšším pásmu otáček přenášejí vibrace do stupaček (to
je ale také otázka uložení), zanechává velmi příjemný dojem "držáku", potvrzující
správnost volby pro motocykl, který je schopný připravit svému majiteli mnoho
příjemných zážitků, ještě navíc při velmi nízké spotřebě.
Uzavřený jednoduchý rám je svařený z ocelových trubek kruhového průřezu. Přední
devatenáctipalcové kolo vede teleskopická vidlice (zdvih 155 mm), zadní kolo o rozměru
šestnáct palců je uloženo v dvouramenné kyvné vidlici odpružené dvojicí tlumících
jednotek se zdvihem 105 mm. Všechny komponenty, o ktarých byla nyní řeč, se vyrábí v
tuzemsku a to je také sympatické.
Jawa Chopper 125 není žádné tintítko, přesto vědom si toho, že se jedná o stopětadvacítku
s pohotovostní hmotností 122 kg, usedal jsem za řidítka s obavami. Přiznám se totiž,
že na motocyklu s podobným objemem jsem naposledy pořádně seděl někdy před deseti lety.
Nejdříve jsem byl kolegou ujištěn, že se pode mnou motocykl neztrácí, druhé příjemné
překvapení mně připravily velmi dobré vlastnosti motoru, a přesně podle přísloví do třetice
všeho dobrého teď musím pronést pochvalná slova o celém podvozku. Motocykl je především
velmi lehce ovladatelný, dá se pohodlně překlápět, rychle za sebou následující zatáčky
mu činí radost. Šířka řidítek, která se z pohledu pozorovatele jeví jako přehnaná,
najednou nevadí, k pohodlnému posazu přispívá i pohodlné sedlo (to neplatí pro spolujezdce)
a nízko umístěné stupačky.
Za zmínku stojí přístrojový panel s nadstandardním otáčkoměrem. Standardní je i rychloměr
s celkovým a denním počítačem kilometrů a pro řidiče všechny potřebné kontrolky umístěné
nahoře uprostřed mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Příjemné je uzamykání řízení klíčkem
ve spínací skříňce, jak je tomu u všech dospělých motocyklů.
Jawa Chopper 125 typ 810 je příjemný motocykl, dobře a lehce se řídí a ovládá. Je vhodný
zejména pro mladé, začínající motocyklisty, kteří ocení dostupnou cenu jak nového motocyklu,
tak náhradních dílu i servisních služeb. Myslím ale, že se na něm rádi "sklouznou" všichni,
kteří už nechtějí lámat žádné rekordy, jen tak pro radost z bezstarostné jízdy na dvou
kolech. Výhodně uzavřená smlouva Jawy s leasingovou společností umožňuje koupit motocykl
i těm, kteří nevlastní najednou patřičnou hotovost. To je přece příježitost, která by se měla
využít, co říkáte?
František Gorczyca, foto autor | Supermoto 5/1998 |
Technické údaje | |
---|---|
motor | |
typ | čtyřdobý, vzduchem chlazený |
počet válců, uspořádání | 1, svislý |
rozvod, počet ventilů | OHV,2 |
zvihový objem | 124 cm3 |
vrtání x zdvih | 56,5 x 49,5 mm |
výkon | 8,7 kW/8500 1/min |
točivý moment | 10 Nm/7000 1/min |
kompresní poměr | 9 : 1 |
plnění motoru | karburátor |
mazání | olej motorové skříni |
zapalování | elektronické |
spouštění | elektrické |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převody | |
primární převod | ozubenými koly |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převodovka | pětistupňová |
sekundární převod | řetězem |
podvozek | |
rám | jednoduchý trubkový uzavřený |
přední odpružení | teleskopická vidlice |
zadní odpružení | kyvná vidlice |
ydvihy kol | 155/105 mm |
přední kolo | 1,85 x 19" |
zadní kolo | 2,15 x 16" |
pneumatiky | přední neudává/3,5 x 16" |
přední brzda | kapalinová kotoučová |
zadní brzda | bubnová 160 mm |
rozměry a hmotnosti | |
výška sedla | 750 mm |
pohotovostní hmotnost | 122 kg |
spotřeba při testu | 3,2 l/100 km |
cena | 69.720 Kč |
výrobce | Jawa Týnec nad Sázavou tel.: 0301/901 526 |