První dojmy
Jawa 660 Sportard
http://www.motorkari.cz/clanky/prvni-jizda/jawa/jawa-660-sportard-prvni-dojmy-18288.html
Tolik diskutovaná novinka Jawa 660 Sportard byla konečně k vidění na živo a v akci. Předminulou
sobotu se totiž v Táboře uskutečnil první z řady Jawa dnů a zájemci si tak mohli novou Jawu nejen
prohlédnout, ale i vyzkoušet.
Na parkoviště u zimního stadionu v Táboře zavítalo několik stovek zvědavých motorkářů i pěšáků. Kromě
výstavy vyráběných modelů, doprovodného programu a stánků s občerstvením a firemními suvenýry si pro
ně týnečtí přichystali lákadlo v podobě vyhrazené jízdní dráhy, kde bylo k dispozici několik zkušebních
modelů, mezi nimiž nechyběl ani nejnovější model Jawy, Sportard 660.
O této novince se vedly diskuze už dávno před jejím uvedením. Mnozí se na ni toužebně těšili, mnozí ji
předem odsuzovali. Jawa chtěla zamezit různým spekulacím a dohadům, a proto tedy představila veřejnosti
nový model pěkně zblízka, na živo a v akci! "Chceme, aby měl každý možnost si motorku vyzkoušet a udělat
si vlastní autentický názor," objasnil myšlenku Jawa Dnů obchodní ředitel Jawy pro tuzemský trh Jiří Kraft.
Sportard byl v Táboře k vidění ve dvou verzích - jako černošedý prototyp, který za dva roky vývoje najezdil
při sbírání důležitých údajů přes 104 tisíc zkušebních kilometrů u nás i v zahraničí (Francie, Itálie,
Slovensko, Německo, Rakousko), při nichž pro zajímavost vykázal průměrnou spotřebu lehce přes 4 litry.
Nejvážnější provozní závadou byl podle Jiřího Krafta blinkr, který ve Francii přestal blikat. Svezení
na šedivém Sportardovi jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít, ale pěkně popořádku - nejprve se podívejme
zblízka na červenočerného Sportarda, pocházejícího z prvních dvaceti kusů seriové výroby.
Tyto motocykly z tzv. nulté "limited" edice nabízejí oproti pozdějším (levnějším) sériím širší pneumatiky
Continental Conti Road Attack, svařovaná řidítka, diodová světla a čiré blinkry. Hodnocení designu je vždy
výsostně subjektivní záležitostí. K Jawě má navíc snad každý motorkář u nás nějaký osobní vztah, ať už
prostřednictvím různých pařezů a fichtlů, veteránů nebo dosud oblíbených "třiapůlí". Nejvíce diskuzí se
vede okolo výrazné přední masky odvozené z předchozího modelu Dakar 650. Špičaté tvary masky se třemi
vykukujícími čočkami vzbudily u motorkářské veřejnosti kontroverze, ale o to přece jde! Originální maska
dodává Sportardovi neokoukaný vzhled a v současné záplavě designově mnohdy podobných jednostopých strojů
si novou Jawu rozhodně nespletete. Naopak zcela klasické jsou ovládací prvky a široká přehledná přístrojovka,
kde kromě analogového otáčkoměru a tachometru najdete také jednoduchý digitální displej, který zobrazuje
stav palivoměru, napětí na akumulátoru, denní a celkovou hodnotu najetých kilometrů.
K "špičatému" vzhledu Sportarda přispívá 15 litrová palivová nádrž, z jejíchž boků jsou k přední masce
natažené ohýbané trubky v černé laku s decentní mřížkou. Nepřehlédnutelné jsou také postranní kryty chladiče
a podsedlové plasty, jak jinak než ostře řezané, díky nimž budí Sportard dojem větší šířky, než jakou
ve skutečnosti má. Do toho všeho je zabalen osvědčený motor Minarelli 660 s max. výkonem 48 koní, na který
je napojena dvojice velkých nerezových tlumičů, které jsou pod plastovým zakrytím vyvedeny až nahoru
ke koncovému světlu. Tlumiče výfuku české provenience se mohou u koncovek pochlubit slušivým detailem
v podobě gravírovaného loga Jawy. Jak upozornil Jiří Kraft, motor byl u italského výrobce naladěn přesně
na tyto koncovky, díky nim tak výkon i krouťák vrcholí ve vyšších otáčkách.
Na krátké testovací dráze se sice ze Sportarda nedalo vymáčknout moc výkonu, ale i tak bylo poznat, že tento
jednoválec je díky přeprogramované řídící jednotce moc rád v točkách. Asi okolo 3,5-4 tisíc ot. přichází
opravdu výrazný výkonový kopanec a u omezovače (7000 ot.) jste, ani nemrknete. Ostrý projev motoru s dost
razantním zátahem ve vyšším spektru otáček zkrátka pěkně odpovídá hranatě agresivnímu vzhledu Sportarda
a mně osobně (odkojenému dvoutaktní třipade) bylo tohle "živé" pásmo opravdu sympatické - motor díky
němu rozhodně není nudný. S tím trochu kontrastuje tlumené bublání jednoválce skrz dvojici výfuků, které
ani ve vyšších otáčkách není nijak ohlušující...
Dobrý dojem zanechaly také brzdy, jmenovitě přední dvojitý kotouč 305 mm s plovoucím třmenem a zadní 220 mm
kotouč s radiálním brzdičem. Ty sice nemohly na testovací dráze, kde se ručička tachometru vyšplhala nejvýše
k šedesátce, ukázat všechny své trumfy, jejich silný účinek a plynulá dávkovatelnost byly však i tak patrné
a nelze jim co vytknout. Výborný dojem ve mně zanechala ergonomie posezu - trojúhelník širokých řidítek,
vyššího pohodlného sedla (870 mm) a níže umístěných stupaček poskytuje přirozenou polohu i vyšším jezdcům,
kteří se na Sportardovi rozhodně nebudou cítit jako vosa na bonbonu. Vzhledem ke krátké jízdní dráze nelze
hodnotit funkci štítku masky, Jiří Kraft ale prozradil, že se do výroby chystají i prodloužené verze předního
plexi. Podobně nemohla testovací dráha moc prověřit ani podvozek, který byl sice naprosto sametový, ale
tu pravou zkoušku zažije až ve vyšších rychlostech na vymlácených českých silnicích. Přední vidlice Paioli
a zadní kyvka s plně stavitelnou jednotkou Bitubo by však měly být dostatečnou zárukou kvality... Nízké
rychlosti a otáčky na koncích dráhy ale odhalily snadnou manipulaci se Sportardem, při níž se projevovala
výhoda širších řidítek, která při otáčení na místě dobře kompenzují provozní hmotnost 189 kg. Ta sice není
nejnižší, ale je vykoupena bytelnou konstrukcí, kterou se nová Jawa může pochlubit.
Odpoledne s Jawou v Táboře se proto z tohoto pohledu vydařilo na jedničku, kdo se chtěl s novinkou seznámit
na živo, měl výbornou příležitost. Pokud jste možnost vyzkoušet Sportarda propásli, máte stále šanci se
na novince povozit. Další Jawa Dny se totiž už plánují, zatím jsou potvrzeny lokality Beroun, Praha-Lipence
a Kladno, v jednání je Jawa Den u vodní nádrže Rozkoš. Na všech Jawa Dnech si kromě nejnovější 660ky
můžete vyzkoušet také další modely (Robby 50, Travel 125 a 250).