Robot Robby
Jawa 100 Robby
Na první pohled vypadá jako známé Mosquito, snad jen přední blatník přilepený ke kolu
vám může napovědět. Naprostou jistotu získáte sluchem. Zvuk čtyřdobého jednoválce Jawa
100 Robby by totiž slušel i mnohem většímu motocyklu.
V letošním roce se konečně rozjela sériová výroba modelu Jawa 587.0, který
se pokouší navázat na starou tradici této kubatury založenou Jawou 100 Robot před
druhou světovou válkou, podepřenou typem Roadster/Cross 90 v šedesátých letech a poté
na dlouhé roky přerušenou monokulturou notoricky známé třistapadesátky.
Krátce po výstavě Motocykl 2000 jsme dostali možnost udělat s Jawou
krátkodobý test a nyní vám přinášíme první jízdní dojmy z nového českého motocyklu.
Podvozek pochází bez výrazných změn z typu 585 Mosquito. Jeho základ tvoří
páteřový ocelový rám z trubek kruhového průřezu. Přední šestnáctipalcové kolo vyrobené z
hliníkové lehké slitiny vede nezměněná teleskopická konvenční vidlice, zadní kolostejné
konstrukce a rozměru běží v kyvné vidlici z ocelových čtyřhranných profilů a je
odpruženo párem klasických pružících a tlumících jednotek s nastavitelným předpětím
ve čtyřech polohách. V předu je hydraulicky ovládaná kotoučová brzda o průměru 200 mm
s dvoudílným dvoupístkovým pevným třmenem, vzadu potom mechanicky ovládaná jednoklíčková
bubnová o průměru 124 mm. Design stroje, plastové díly a vybavení se shodují s již
známým Mosquitem. Motocykl působí v nových barvách svěžím a dynamickým dojmem. Podívejme
se ale na motor, který nás v tomto případě zajímá nejvíce, protože vlastně činí
Robbyho Robbym.
Technické údaje |
motor |
typ | čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec |
rozvod, počet ventilů | OHC,2 |
vrtání x zdvih | 50 x 49,5 mm |
zvihový objem | 97 cm3 |
výkon | 4,75 kW (6,5 k)/7750 1/min |
točivý moment | 6,5 Nm/5500 1/min |
kompresní poměr | 8,8 : 1 |
plnění motoru | karburátor Yuang-Fu |
mazání | tlakové oběžné |
zapalování | digitální CDI |
spouštění | el. spouštěč, pedál |
spojka | vícelamelová v olejové lázni |
převodovka | čtyřstupňová |
sekundární převod | válečkovým řetězem |
podvozek |
rám | ocelový páteřový |
přední odpružení | teleskopická vidlice zdvih 80 mm |
zadní odpružení | dvojice tlumících a pružících jednotek nastavitelé předpětí pružiny zdvih 70 mm |
přední pneumatika | 2,5 - 16 |
zadní pneumatika | 3,0 - 16 |
přední brzda | 200 mm dvoupístková |
zadní brzda | 124 mm bubnová |
rozměry a hmotnosti |
rozvor | 1200 mm |
výška sedla | 730 mm |
světlá výška | 125 mm |
palivová nádrž | 6,5 l |
pohotovostní hmotnost | 87 kg |
Pohonná jednotka není žádný mladíček. Jeden pohled stačí, aby řada z nás
poznala Hondu ST70
ze sedmdesátých let. Dnes se tento motor vyrábí ve třech provedeních
v Číně pod značkou Linhai. Z původních 70 cm3 se zdvyhový objem tohoto agregátu
zvětšil na 97 cm3 (Jawa Robby 100), ale také zmenšil na přibližných 50
cm3. Podle některých informací z Jawy by tato nabídka čínského výrobce mohla
pro české začínající motocyklysty znamenat příchod čtyřdobé (!) padesátky Jawa.
Nicméně lze tento motor považovat za lety prověřený a na obsluhu
nenáročný stroj. Čtyřdobý jednoválec s dvouventilovým rozvodem OHC je chlazen vzduchem a
v rámu Robbyho je podvěšen příčně s válcem skloněným vpřed pod úhlem 30°. Při prvním
setkání zaujme čistý vzhled podpořený sympatickou kombinací barev v kontrastu s nepříliš
příjemným, neupraveným povrchem palivové nádrže vyrobené z recyklovatelného plastu,
který podle údajů výrobce přináší závžnou nevýhodu - nesnese žádné lakování ani polepení,
a tak tato část strje působí jaksi nedokončeně. V podobném stylu se nese vlastně ještě
několik detailů, celkem zdařilé prvky jsou často rušeny nedotaženými drobnostmi, například
přístrojový panel příjemného vzhledu se spínací skříňkou na patentní klíček má trojici
kontrolek utopenou hluboko pod svým povrchem. Signalizace je tak výborně chráněna před
slunečními paprsky, ale nezakryté otvory v plastu působí lacině a navíc je jimi vidět
plechový podklad kontrolních svítilen, jenž by mohl být třeba v černém provedení, aby
tolik neprovokoval. Zařízení na sklápění světlometu podle zatížení je robustní, s dvojicí
přesných poloh, ale jeho zpracování nepřesvědčí - vše je z pozinkovaného plechu. V
základní výbavě je hlavní stojan, ale chybí pohotovostní; dobře, jedná se o lehký motocykl
a manipulace s ním není nic složitého, ale ono postavení, spíše řečeno vytažení na stojan
chce trochu cviku a při snímámí je lepší stojánek podržet nohou, protože rád poskakuje
po zemi. Nicméně stroj umí stát na stojánku se zdviženým předním nebo zadním kolem, jak
si přejete při právě prováděné údržbě, a to je praktické. Sekundární převod je řešen
obyčejným válečkovým řetězem bez O-kroužků, nechráněným proti nepřízni počasí. To
vyžaduje jeho častější údržbu, naproti tomu částečné krytí úspěšně bránísebemenšímu
ušpinění nohavice odletujícím mazivem, což mnohdy trápí i mnohem dražší stroje.
Nakonec mě poněkud rozčarovalo zajištění sedla, pod nímž je malý prostor pro drobné
nářadí a jinou výbavu. odjištění se totiž děje pouze zatažením za drátové táhlo, což
v znamená, že vaše věci pod sedlem jsou volně přístupné prakticky komukoli.
Prohlížím si Robbyho, než zasunu klíček do zámku řízení na levé straně hlavy
rámu. potěší ocelí opletená brzdová hadice k přednímu třmenu. První poloha klíčku v
zapalování patří zapalování a obrysovým světlům. Palivový kohout je na pravé straně.
Sytiče je třeba jen při opravdu studeném startu. Na pravém řidítkovém ovladači zapínám
pojistkuzapalování a tisknu tlačítko startéru. Motor běží a výfuk vydává příjemný bublavý
zvuk. Druhá poloha klíčku zapalování zapíná hlavní světlomet. Spojka jde měkce, jednička
dolů ... řazení je zde velká zvláštnost, za jedničkou totiž následuje dolů také dvojka,
trojka a čtyřka. neutrál je jediný a to ten nad jedničkou. Při dojezdu do křižovatky to
vyžaduje dávku citu, neboť tento systém nedovoluje řadit neutrál z druhého stupně jako u
ostatních strojů. Obrovským kladem pohonné jednotky je absence jakýchkoli nepříjemných
vibrací. Zrcátka se chvějí jen lehce, a to spíše od nerovností vozovky neodfiltrovaných
podvozkem. Jednoválec příjemně běží již od poměrně nízkých otáček se slušným zátahem.
V kopcovitém terénu to znamená, že při průměrném vzrůstu a hmotnosti jezdce, který se v
sedle Robbyho celkem pohodleně usadí, dokáže motocykl i do táhlých svahů držet bez
protestů ryhlost 60 km/h na čtvrtý ryhlostní převod. Ostatně v otevřené krajině na
okresních silnicích nejste ani příliš nuceni podřazovat. Vyloženě prudká stoupání zvládá
trojka padesátkou.
Ovladatelnost je díky nízké hmotnosti 87 kg dobrá. Zadní odpružení je i na
méně kvalitní silnici šlechetné k zadním partiím jezdce. Přední teleskopická vidlice
pracuje také dobře, ovšem na hlubších výmolech odskakuje s kovovými rázy, které
jízdní pohodě určitě nepřispějí.
Brzdám nelze vzhledem k nízké hmotnosti stroje a dosahovaným rychlostem nic
vytknout, navíc při sjíždění z kopců je možné počítat s určitým deceleračním účinkem
motoru s příjemnou zvukovou kulisou.
Velkým a příjemným překvapením je provozní spotřeba paliva 2,2 l Naturalu
95 na 100 km. Na úplně syrový nezajetý stroj a poměrně svižný způsob jízdy to je velmi
pěkný výsledek. Věřím, že po záběhu a při citlivém zacházení se majitélé nebudou
pohybovat daleko za údajem výrobce (1,8 l/100 km).
Robby 100 patří určitě k nejpříjemnějším motocyklům značky Jawa. Jeho cena,
necelých 43.000 Kč, také není s přihlédnutím k použité pohonné jednotce slušné technické
úrovně přemrštěná. Tím se také dají omluvit určitá jednoduchá řešení (obyčejný nekrytý
řetěz, neuzamykatelné sedlo apod.), které by se při vylepšení jistě negativně promítla
v konečné ceně.
Koho tedy má Jawa 100 Robby nejvíce oslovit? Po absolvování několika
bleskových průjezdů přecpanou Prahou si myslím, že vzhledem k ceně a vskutku minimální
spotřebě paliva (úbytek motorového oleje nebyl zaznamenán) osloví například městské
jednostopé posly a konečně i ostatní, jež hledají svižný městský a příměstský dopravní
prostředek a z nějakých důvodů (spotřeba, pořizovací cena ...) odmítají skútr. Stejně
tak velikou službu prokáže při kratších meziměstských cestách do zaměstnání anebo za
zábavou, protože jiný motocykl, který dokáže udržet trvalou cestovní rychlost mezi
70 a 80 km/h, spokojí se se dvěma litry benzínu na sto kilometrů a prodává se za cenu
výrazně pod 50.000 Kč, se na našem trhu bude těžko hledat. A kolik že to vůbec jede?
Pst! Motor ještě není po záběhu ... ale devadesát tam určitě dostanete!
Supermoto 5/2000