Robot Robby
Jawa 50 Robby
V tomto redakčním testu vám představíme novinku Jawy pro rok 2001, motocykl se čtyřdobým
motorem o zdvihovém objemu 50 ccm a elektrickým startérem.Vtip? Ne.
Jawu 20 a 21 z produkce Povážských strojární, všeobecně zvanou také Pionýr, zná určitě každý.
I když se už pěkných pár let, či spíš desetiletí nevyrábí, naše cesty stále brázdí kluci na
Pionýrech. Nejen pro svoji finanční dostupnost (rozuměj za tisícovku) bývá tou úplně první
motorkou u většiny mladých chlapců. Zásoby náhradních dílů na vsi u prarodičů se už pomalu
tenčí a začíná hrozit vyhubení tohoto přepotřebného dopravního prostředku. Na čem jiném má
mládež získat první zkušenosti z jízdy, když ne na 50-ce, která je pro tu věc jako stvořená.
Naštěstí v pravý čas přichází po letech jeho nástupce - Jawa Robby 50, i když tyto dva motocykly spojují jen
nápisy Jawa a cílová skupina mladých lidí, kterým má určitě co nabídnout. Vzhled je první věcí, která se hodnotí.
Ten se podle mého názoru určitě podařil. Potvrzovali to i otáčející se hlavy lidí podél cesty. Měla na tom velký
podíl výrazná červená barva v kombinaci se stříbrnou. jen palivová nádrž by si zasloužila dvě mínus, protože
rušila jinak pěkný celek.
Vliv na to, že se hlavy okolo cesty otáčely, měl i dostatečně sytý zvuk čtyřtaktu ve vysokých otáčkách. Čtyřdobá
padesátka se v našich končinách často nevidí. Stejně se divili i všichni, kteří značku Jawa poznají podle staré
u nás jezdící produkce. Někteří byli přesvědčeni o ukončení výroby motocyklů Jawa v podniku Týnec nad Sázavou a
byli mile překvapeni při vysvětlení, že Jawa stále produkuje motorky a kromě "nesmrtelné tři a půly" má ve svém
výrobním programu čtyřdobou 125-ku nebo takovou zajímavou 50-ku.
Malý čtyřdobý motor je sice z produkce čínské firmy, ale jeho konstrukční základ ještě v sedmdesátých letech
položili inženýři firmy Honda a dnes se vyrábí ve stotisícových sériích, což může svědčit o jeho spolehlivosti.
Motor ožívá při prvním našlápnutí nebo lépe řečeno prvním pohybu startovací pákou. Mnouhem častěji jsem k tomu
účelu používal černé tlačítko na řidítkách. Jawa s elektrickým spouštěčem, přiznám se, že jsem měl při jeho
používání smíšené pocity. Po nastartování se z výfuku začalo ozývat hluboké bublání připomínající velké čtyřtaktní
enduro a z motoru znělo příjemnétiché svištění rozvodového řetězu. Po přidání do vyšších sfér se s postupujícími
otáčkami zvuk postupně měnil na vysokootáčkové vrčení, které při maximu (přibližně okolo 9000 ot./min.) už
produkovalo decibely, na které by mohl být hrdý i objemnější motocykl než padesátka. Čtyřdobá pohonná jednotka
má oproti konstrukčně jednodušímu dvoutaktu mnoho výhod, z čehož asi největší je nabídka výkonu už od nejnižších
otáček. Ten k mému milému překvapení projevoval i na 50-ce Robby a čtyřka se po úplném zpomalení skoro k zastavení
(5 km/h) dokázala po přidání plynu z toho vytáhnout s mírným zakašláním a od rychlosti 15 km/h to šlo nahoru
už plynule bez prskání. Při jízdě sólo to znamená minimální řazení a žádné nutné točení motoru do otáček před
zařazením vyšší rychlosti, tak jak to bylo u jeho dávného předchůdce Pionýra. Jedním z nedostatků testovacího
modelu byl příliš do pomala naladěný sekundární převod. Zadní ozubená rozeta byla příliš velká, naštěstí u dovozce
Jawy na Slovensko není problém obstarat menší, která dodá Robbymu svižnější rychlosti. I když ani testovaný stroj
nebyl nejpomalejší, 50-ka šla v pohodě a když člověku není líto srdcervoucího řevu jeho motoru, vyšplhá se
ručička tachometru těsně nad číslo 65, což už je pro začínající mládež možná až příliš. Rychlejší sekundární
převod by mu seděl lépe, protože bych nemusel čtyřku zdímat nadoraz a motůrek by takového zpřevodování jistě
utáhl, když jednička byla tak pomalá, že jsem se pravidelně rozjížděl na dvojku. Když jsme u převodovky, je třeba
vzpomenout ještě malou odlišnost v uspořádání jednotlivých převodů. Ty se řadí od prvního až po čtvrtý všechny
dolů, přičemž neutrál je až nad jedničkou, takže se mi zpočátku někdy stalo, že místo přeřazení na vyšší stupeň
zařval nižší, v lepším případě neutrál.
Co se týká podvozku, Robbymu v tomto ohledu není co vytknout. Přední vidlice z produkce firmy ČZ byla dostatečně
stabilní, při brzdění se téměř vůbec neponořovala a ani při prudkém průjezdu větší dírou v cestě nebo při menším
skoku nešla na dorazy. Podvozek měl také dobrou oporu v brzdách, hlavně přední jednokotoučová (třmen stejné značky
používají i motocykly Derbi) byla jak v účinnosti tak i v oblasti dávkování výborná, ale bohužel nenašla dostatečnou
oporu v přední úzké sériové pneumatice. Její výměna za kvalitnější není finančně náročná.
I přes několik vzpomínaných nedostatků jsem si Robbyho oblíbil jako vlastního, a to i pro nízkou spotřebu paliva
malého čtyřdobého motoru. I když nesplnil výrobcem udávaných 1,4 litru, naše průměrná spotřeba 1,8 l/100 km je
víc než výborná. Tento malý nárůst je odrazem poctivého testování všemi možnými cestami s různou úrovní
stoupání, jezděním ve dvojici a častým městským provozem. Spotřeba byla dokonce tak nízká, že uzavřený palivový kohout
jsem si uvědomil až po ujetí 3/4 kilometru. Výhodou čtyřtaktu je také to, že cenu benzínu nezvyšuje přimíchávání
oleje tak jako u dvoutaktů, takže při mimoměstském provozu s natankováním benzínu za stovku si můžete udělat
200 kilometrový výlet. K tomu už není co dodat.
|
|
text: M.Lacko, překlad: Bert, foto: P.Lovíšek |
Svet Motocyklov 10/2001 |
Technické údaje |
typ motoru | čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec, 2 ventily, SOHC |
zdvihový objem | 49,5 ccm |
vrtání x zdvih | 39 x 41,4 mm |
kompresní poměr | 8,5:1 |
maximální výkon | 2,5 kW/8500 1/min |
největší točivý moment | 3,2 Nm/5500 1/min |
zapalování | tranzistorové |
příprava směsi | karburátor |
spouštění | elektrický a nožní spouštěč |
převodovka | 4 stupňová |
sekundární převod | řetěz |
rám | jednoduchý ocelový s hlavním horním nosníkem, motor zespodu zavěšený |
přední odpružení | teleskopická vidlice, zdvih 80 mm |
zadní odpružení | dvojice tlumících a pružících jednotek, ve třech stupních nastavitelé předpětí pružiny, zdvih 70 mm |
přední brzda | jednokotoučová o průměru 200 mm, ovládaná jednopístkovým třmenem |
zadní brzda | bubnová o průměru 124 mm |
přední pneumatika | 2,5 x 16 |
zadní pneumatika | 3 x 16 |
rozvor | 1200 mm |
výška sedla | 730 mm |
objem palivové nádrže | 6,5 l |
suchá hmotnost | 80 kg |