Dnes vyráběná Jawa 650 s motorem Rotax není originálním nápadem dnešního vedení
podniku. Jawa Rotax vznikla před dvaceti lety v Anglii a nikoliv na půdě Jawy.
Ač je to z dnešního pohledu s podivem, bývaly československé motocykly i exportním
artiklem. Nikoliv artiklem úspěšným, neboť dosahované ceny sotva pokrývaly náklady
na jejich výrobu, nicméně plánované hospodářství uneslo všechno. Šlo přeče o devizy.
Jednou ze zemí, kde levné české motocykly Jawa a ČZ a vozy Škoda nacházely uplatnění
v chudších vrstvách jako druhá nebo třetí vozidla v rodině či pro cesty do práce,
byla Anglie.
SKODA GREAT BRITAIN Ltd. se základnou ve východoanglickém King´s Lynn byla afilací
Motokovu s českým managmentem, ve které všechna vozidla procházela úpravami tak, aby
splňovala některé požadavky trhu a odpovídala příslušným předpisům. Technický úsek
motocyklové divize měl na starosti pan Jiří Čáp, bývalý servisní technik Jawy, muž
zkušený a zručný. Z jeho hlavy vzešla myšlenka rozšířit bezpohlavní řadu motocyklů
ČZ 125/175 a Jawa 350 o motocykl, který by splňoval alespoň základní očekávání
anglického spotřebitele. Tím byl čtyřdobý motor. Volba motoru Rotax byla jednoduchá,
protože Jawa s touto firmou spolupracovala při vývoji soutěžních motocyklů. Podvozek
motocyklu Jawa 634, který byl první modifikací Jawy 500 R, byl dostatečně robustní,
a tím i vhodný pro jednoválcový půllitr.
Nicméně zástavba nebyla nic jednoduchého. Především partie tlumiče sání si vyžádala
dlouhodobé zkoušky, ale i další úpravy na rámu. Volby výfukového systému, ovládací prvky
a další byly poměrně náročné práce. Afilace neměla zkušebnu a zázemí vývojového podniku
jako Jawa, a tak se motocykl rodil jen na základě zkušeností a schopností jeho tvůrců.
V podstatě Jiří Čáp pracoval na Rotaxu po práci, o víkendech, protože pracovní čas
musel být věnován přípravě standardního zboží. Jízdními zkouškami byly cesty do práce
za každého počasí. Celý projekt mohl být vůbec spuštěn i díky pochopení tehdejšího
ředitele afilace, pana Jaroslava Petra.
...něco už s tou Jawou udělat!
Šlo o čiré fandovství a vnitřní potřebu něco už s tou Jawou udělat. V roce 1986 byl postaven
první vzorek. Motor, čtyřdobý jednoválec OHC s vrtáním 89 a zdvihem pístu 79,4 mm, měl
zdvihový objem 494 ccm a při kompresním poměru 8,2:1 dával výkon 34 k. Byla to "nejměkčí"
verze z motorů Rotax, aby se dal "ušlápnout" nohou. Kvůli ceně nebyl vybaven elektrostartérem.
Převodovka měla pět stupňů. Jako nejvhodnější se nakonec ukázal karburátor Amal a výfuk
Micron. Podvozek byl v podstatě identický s modelem Jawa 350 typ 634 s obvyklými úpravami
pro anglický trh, což byl asymetrický světlomet pro levostranný provoz, rychloměr v mílích,
schválená zadní svítilna a některé další drobné úpravy. Na levé straně řidítek byla páčka
dekompresoru. Nádrž paliva pojala 15 litrů, olejová nádržka z Oilmastera místo levé
schránky tři litry. Kola 18" s čelisťovými brzdami o průměru 160 mm byly slabým místem
zejména při provozu s postranním vozíkem Velorex. Celková hmotnost činila 170 kg.
Motocykl sólo dosahoval maximální rychlosti 145 km/h. Spotřeba paliva se pohybovala
okolo čtyř litrů na 100 km. Veřejnosti byl motocykl představen na Motocycle Show
v Birminghamu v roce 1987 a u Angličanů vzbudil poměrně slušný zájem. Jednoduchý
čtyřdobý jednoválec byl vždy "anglický" motocykl, a v té době na trhu nic podobného nebylo.
Pouze sofistikované jeponské víceválce. Přijatelná cena 1548 liber vedla k rozhodnutí spustit
malou sérii. V King´s Lynn vyrobili svépomocí cca 50 kusů Rotaxů. V nesrovnatelných
podmínkách! V jednoduchých přípravcích se páraly úchyty rámu a vařily se nové, upravoval
se tlumič sání, vyměňovaly se všechny bowdeny, montoval se výfuk. V roce 1988 Jawa začala
vyrábět inovovaný model s označením 638 a v Jawě konečně podlehli tlaku pánů Petra a Čápa
a začali s přípravou podvozku přímo v Týnci.
Konečně v Týnci
Konstrukčně se tomu věnoval ing. Stanislav Valeš a hodně zrodu komponentů pro Anglii
pomohl. V roce 1988 se postupně vyrobila asi stovka podvozků, do kterých se v Anglii
montoval motor, výfuková soustava, bowdeny a některé další drobnosti. Výfuk byl prozíravě
veden na pravé straně, takže kombinace se sajdkárem Velorex byla vyvážená a byl dostatek
místa u levostranného přívěsu, mimo bezprostřední hluk tlumiče výfuku. Soupravě
hodně pomohla i přední kotoučová brzda, rovněž dodatečně montovaná v Anglii.
Jawa 500 Rotax byl projekt, který si vynutila situace, protože nešlo do nekonečna
nabízet a na různých výstavách předvádět stále stejné nemoderní motocykly. Lidé ze Škoda
Great Britain Ltd. byli konfrontování s tvrdou realitou tržního světa a dokázali, že se dá
i za nepříznivých podmínek nalézt nějaké, byť dílčí řešení. Když se chce, tak jde všechno,
ale koncem osmdesátých let se v československém socialismu moc nechtělo. Jawa nakonec
v tuzemsku předváděla Rotax jako výsledek svého snažení a dokonce asi dvacet v Anglii
zrozených Rotaxů sloužilo jako eskortní motocykly u policie, tehdy Sboru národní
bezpečnosti. To jsou ale paradoxy. Každopádně obdiv patří jenom pánům Čápovi a Petrovi
a jejich anglickým spolupracovníkům.
Miroslav Straka, foto archiv |
Supermoto 1/2006 |
|