logo Jawa Jawa 500 Rotax

   Dnes vyráběná Jawa 650 s motorem Rotax není originálním nápadem dnešního vedení podniku. Jawa Rotax vznikla před dvaceti lety v Anglii a nikoliv na půdě Jawy.

   Ač je to z dnešního pohledu s podivem, bývaly československé motocykly i exportním artiklem. Nikoliv artiklem úspěšným, neboť dosahované ceny sotva pokrývaly náklady na jejich výrobu, nicméně plánované hospodářství uneslo všechno. Šlo přeče o devizy. Jednou ze zemí, kde levné české motocykly Jawa a ČZ a vozy Škoda nacházely uplatnění v chudších vrstvách jako druhá nebo třetí vozidla v rodině či pro cesty do práce, byla Anglie.
Jawa 500 Rotax
Jawa 500 Rotax
Jawa 500 Rotax
Jawa 500 Rotax
Jawa 500 Rotax

   SKODA GREAT BRITAIN Ltd. se základnou ve východoanglickém King´s Lynn byla afilací Motokovu s českým managmentem, ve které všechna vozidla procházela úpravami tak, aby splňovala některé požadavky trhu a odpovídala příslušným předpisům. Technický úsek motocyklové divize měl na starosti pan Jiří Čáp, bývalý servisní technik Jawy, muž zkušený a zručný. Z jeho hlavy vzešla myšlenka rozšířit bezpohlavní řadu motocyklů ČZ 125/175 a Jawa 350 o motocykl, který by splňoval alespoň základní očekávání anglického spotřebitele. Tím byl čtyřdobý motor. Volba motoru Rotax byla jednoduchá, protože Jawa s touto firmou spolupracovala při vývoji soutěžních motocyklů. Podvozek motocyklu Jawa 634, který byl první modifikací Jawy 500 R, byl dostatečně robustní, a tím i vhodný pro jednoválcový půllitr.
   Nicméně zástavba nebyla nic jednoduchého. Především partie tlumiče sání si vyžádala dlouhodobé zkoušky, ale i další úpravy na rámu. Volby výfukového systému, ovládací prvky a další byly poměrně náročné práce. Afilace neměla zkušebnu a zázemí vývojového podniku jako Jawa, a tak se motocykl rodil jen na základě zkušeností a schopností jeho tvůrců. V podstatě Jiří Čáp pracoval na Rotaxu po práci, o víkendech, protože pracovní čas musel být věnován přípravě standardního zboží. Jízdními zkouškami byly cesty do práce za každého počasí. Celý projekt mohl být vůbec spuštěn i díky pochopení tehdejšího ředitele afilace, pana Jaroslava Petra.

  ...něco už s tou Jawou udělat!

   Šlo o čiré fandovství a vnitřní potřebu něco už s tou Jawou udělat. V roce 1986 byl postaven první vzorek. Motor, čtyřdobý jednoválec OHC s vrtáním 89 a zdvihem pístu 79,4 mm, měl zdvihový objem 494 ccm a při kompresním poměru 8,2:1 dával výkon 34 k. Byla to "nejměkčí" verze z motorů Rotax, aby se dal "ušlápnout" nohou. Kvůli ceně nebyl vybaven elektrostartérem. Převodovka měla pět stupňů. Jako nejvhodnější se nakonec ukázal karburátor Amal a výfuk Micron. Podvozek byl v podstatě identický s modelem Jawa 350 typ 634 s obvyklými úpravami pro anglický trh, což byl asymetrický světlomet pro levostranný provoz, rychloměr v mílích, schválená zadní svítilna a některé další drobné úpravy. Na levé straně řidítek byla páčka dekompresoru. Nádrž paliva pojala 15 litrů, olejová nádržka z Oilmastera místo levé schránky tři litry. Kola 18" s čelisťovými brzdami o průměru 160 mm byly slabým místem zejména při provozu s postranním vozíkem Velorex. Celková hmotnost činila 170 kg. Motocykl sólo dosahoval maximální rychlosti 145 km/h. Spotřeba paliva se pohybovala okolo čtyř litrů na 100 km. Veřejnosti byl motocykl představen na Motocycle Show v Birminghamu v roce 1987 a u Angličanů vzbudil poměrně slušný zájem. Jednoduchý čtyřdobý jednoválec byl vždy "anglický" motocykl, a v té době na trhu nic podobného nebylo. Pouze sofistikované jeponské víceválce. Přijatelná cena 1548 liber vedla k rozhodnutí spustit malou sérii. V King´s Lynn vyrobili svépomocí cca 50 kusů Rotaxů. V nesrovnatelných podmínkách! V jednoduchých přípravcích se páraly úchyty rámu a vařily se nové, upravoval se tlumič sání, vyměňovaly se všechny bowdeny, montoval se výfuk. V roce 1988 Jawa začala vyrábět inovovaný model s označením 638 a v Jawě konečně podlehli tlaku pánů Petra a Čápa a začali s přípravou podvozku přímo v Týnci.


  Konečně v Týnci

   Konstrukčně se tomu věnoval ing. Stanislav Valeš a hodně zrodu komponentů pro Anglii pomohl. V roce 1988 se postupně vyrobila asi stovka podvozků, do kterých se v Anglii montoval motor, výfuková soustava, bowdeny a některé další drobnosti. Výfuk byl prozíravě veden na pravé straně, takže kombinace se sajdkárem Velorex byla vyvážená a byl dostatek místa u levostranného přívěsu, mimo bezprostřední hluk tlumiče výfuku. Soupravě hodně pomohla i přední kotoučová brzda, rovněž dodatečně montovaná v Anglii.
   Jawa 500 Rotax byl projekt, který si vynutila situace, protože nešlo do nekonečna nabízet a na různých výstavách předvádět stále stejné nemoderní motocykly. Lidé ze Škoda Great Britain Ltd. byli konfrontování s tvrdou realitou tržního světa a dokázali, že se dá i za nepříznivých podmínek nalézt nějaké, byť dílčí řešení. Když se chce, tak jde všechno, ale koncem osmdesátých let se v československém socialismu moc nechtělo. Jawa nakonec v tuzemsku předváděla Rotax jako výsledek svého snažení a dokonce asi dvacet v Anglii zrozených Rotaxů sloužilo jako eskortní motocykly u policie, tehdy Sboru národní bezpečnosti. To jsou ale paradoxy. Každopádně obdiv patří jenom pánům Čápovi a Petrovi a jejich anglickým spolupracovníkům.


Miroslav Straka, foto archiv Supermoto 1/2006