Vycházející západoněmecký časopis Motorrad ze Stuttgartu publikoval v čísle 9/1988 detailní popis motocyklu
Wendel-Rotax s československým postranním vozíkem Velorex. Ze zajímavého textu jsme vybrali pro naše čtenáře
nejduležitější části:
Český podvozek Jawa s lodičkou Velorex a rakouským jednoválcem Rotax – to je recept, jak je možné co nejvíce
snížit cenu motocyklu s postranním vozíkem v kategorii do 20 kW (27 koní). Původně byl ve zdvojeném rámu
usazen dvouválcový dvoutaktní motor Jawa, Britský dovozce Jawy byl první, kdo přišel s myšlenkou jednoválec
500 ccm Rotax do tohoto rámu dvojitého rámu vsadit. Tato pětistovka, původně pracující k krosových a enduro
motocyklech, je známá svojí robustností a spolehlivostí. Čtyřventilový motor s jednou vačkovou hřídelí
poháněnou ozubeným řemenem pasuje do podvozku Jawa jako ulitý.
Pro obchodníka s motocykly Reinera Wendela ze západního Berlína bylo tedy přirozené, česko - rakouské díly
použít jako základ pro cenově výhodnou soupravu motocyklu s postranním vozíkem. Jeho příslěvek k tomuto
mezinárodnímu projektu nespočívá jen v připojení československé lodičky Velorex 562. Vzhedem k nedostatečné
stabilitě přední vidlice a velkému poloměru zatáčení, rozhodl se tento díl nahradit kyvnou vidlicí vlastní
konstrukce s dvěma tlumícími a pružícími jednotkami Koni.
Slabá bubnová brzda, která je nedostatečná již při sólo jízdě, ustoupila kotoučové brzdě, kterou Wendel
převzal z MZ. Firma z NDR je nakupuje v Itálii u Bremba a pouze na lepí firemní emblém na brzdový třmen. Kdo si
myslí, že takováto skládačka motocyklu nebude fungovat, je u sidecaru Wendel-Rotax na omylu.
„Proběh 50 000 kilometrů a více bez citelných závad není u mých zákazníků nic neobvyklého“, hlásí západní
berlíňan. Po vícehodinové jízdě po okresních silnicích je jasné, jak pevná tahle souprava je. Přirozeně si
člověk nemůže klást stejné nároku jako u moderní sajdkáry za 30 000 Marek. Konečně tato 27-mikoňová souprava
stojí jen 10 900 Marek. A to je v této kategorii pozoruhodně nízká cena.
Ta pravá zábava přijde, když jedete na hrbolaté okresce. Ačkoli se zdá nastavení podvozku motocyklu tvrdé,
postranní vozík je v důsledku celkem pohodlný. Kolo vozíku vede krátká vlečená kyvná vidlice, tlumič Koni se
s nerovnostmi vozovky vyrovnává dobře. Spolujezdec ale stejně bude trpět. Velkáni nemají žádnou šanci si natáhnout
nohy, Velorex je opravdu krátce stavěný. Odškodněním za nepohodlné sezení je vysoké plexi dobře chránící
před pruděním vzduchu a deštěm.
Pasažér musí být opravdu neohrožený. Rozchod kol je s 1 060 milimetry tak malý, že spolujezdec spolu s loďkou
v pravých zatáčkách často, více než je mu libo, pluje ve vzduchu. Kromě toho burácení jadrného čtyřtaktního
jednoválce je v blízkosti levého ucha tak silné, že se musí obávat o svůj sluch.
Řidič se však cítí pohodlně. Nanejvýš, i přes vyvažovací hřídel, můžou citlivější povahy trpět vibracemi motoru
Rotax.
Silák z alpské země působí se svými 20 kW (27 k) velmi živě. Napevno do rámu přišroubovaný odvádí svoje vibrace
nefiltrovaně do řidítek. Od asi 5000 jesou tyto vibrace nepřehlédnutelné. Z tohoto důvodu a také proto, že docházejí
zásoby paliva, přijde přestávka na tankování po 150 km vhod. Přesto jde všechno do maximální rychlosti 108 km/h,
kterou určuje postranní vozík, dobře. Hmotnost cestujícího už pak není vůbec cítit.
Jde-li o zrychlení, z místa dosáhneme cestovní rychlosti 100 km/h za 19 vteřin. To dobře postačuje k splynutí
s provozem. Nicméně, pouze techdy, když se člověk nebojí dát motoru pořádně zabrat. Otáčky od 8000/min jsou
u této soupravy poměrně časté.
I přesto zústává spotřeba nicméně mírná. Průměr v techtu byl asi 7,4 litrů olovnatého benzínu Super na 100 km.
Ten zahrnoval i 150 km po dálnici. Tam je plný plyn jediný správný, i přesto jezdí souprava mezi náklaďáky.
Když to není zcela nutné, je lépe se dálnicím vyhnout.
Zpátky ve svém živlu, na malých vedlejších silnicích, ohromila souprava svými příjemnými jízdními vlastnostmi. Neobtěžuje
kmitáním řídítek, což se stává i u některých dražších souprav, ani neleká nepředvídatelnými vrtochy v rozsahu nejvyšších
rychlostí. Rovně jede výborně a při driftu v levých zatáčkách je snadno ovladatelná. V ostře projížděných zákrutách se ovšem
spolujezdci otevírá nepříjemný pohled na náklon předního kola. Pokud však odhlédneme od takových extrémních situací, může řidič
dirigovat své vozidlo naprosto bezpečně.
Bezmeznou chválu si zasluhuje přední kotoučová brzda, která si lehce poradí s váhou takřka 400 kilogramů včetně řidiče a spolujezdce.
Při tak solidních vlastnostech je třetí kolo zajímavé zejména pro jízdu v zimě. Kdo má zájem o větší komfort a výkon, musí rozhodně
zaplatit víc než za cenový hit od Wendela.
překlad: Bert a miatranslate | Tschechoslowakische motor revue 12/88 |
Wendel-Rotax 500 R Sidecar | |
---|---|
motor | |
Vzducham chlazený čtyřtaktní jednoválec, nahoře uložená vačková hřídel poháněná ozubeným řemenem, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříní, přímo řazená pětistupňová převodovka, vícelamelová spojka v olejové lázni, sekundární převod řetězem. | |
zvihový objem | 481 cm3 |
vrtání x zdvih | 89,0 x 77,4 mm |
kompresní poměr | 9,7:1 |
výkon | 20 kW (27 k) při 6000/min |
točivý moment | 36 Nm při 5000/min |
pístová rychlost | 15,5 m/s při 6000/min |
plnění motoru | 1 karburátor Amal, prům. 34 mm |
zapalování | magnetické, bezkontaktní |
výkon alternátoru | 200 W |
baterie | 12 V/5 Ah |
podvozek | |
Dvojitý páteřový rám Jawa z ocelových trubek, postranní vozík Velorex 562 se čtyřbodovým uchycením, vlečená kyvná vidlice, bubnová brzda, přední kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, jednokotoučová přední brzda, zadní kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, zadní bubnová brzda | |
úhel hlavy řízení | 65° |
závlek | 25/50 mm |
rozvor | 1400 mm |
rozchod | 1060 mm |
celková délka | 2100 mm |
celková šířka | 1480 mm |
šířka řidítek | 710 mm |
průměr brzdy přední/zadní/postranní | 280 mm/160 mm/160 mm |
zdvih průžení přední/zadní/postranní | 110 mm/110 mm/100 mm |
rozměr ráfku přední/zadní/postranní | 2,15x16/3,00x15/1,85x16 |
obutí přední/zadní/postranní | 3,50-16 MT 33 Pirelli 125 SR 15 radial Uniroyal 3,25-16 M 11 Barum |
světlomet | 40/45 W/průměr 178 mm |
rozměry a hmotnosti | |
výška sedla | 800 mm |
využitelná délka sedla | 600 mm |
průměr otáčení | 4760 mm |
hmotnost plně natankovaného vozidla | 245 kg |
hmotnost suchá | 234 kg |
nosnost | 245 kg |
objem nádrže | 15,5 litru |
servisní údaje | |
servisní interval | každých 6000 km |
výměna oleje | každých 3000 km |
výměna olejového filtru | každých 6000 km |
objem motorového oleje | 2,5 litru |
svíčky | NGK D8E8 |
vůle ventilů sací/výfukový | 0,05 mm/0,05 mm |
tlak v pneumatikách přední/zadní/postranní | 2,2 bar/2,5 bar/2,2 bar |
zkušební hodnoty | |
nejvyšší rychlost | 108 km/h |
zrychlení | sólo(se spolujezdcem) |
- 0-60 km/h | 4,8 (5,5) s |
- 0-100 km/h | 15,3 (18,7) s |
- 0-400 m | 19,0 (19,9) s |
- 0-1000 m | 39,9 (40,3) s |
zrychlení na 5. převodový stupeň | 19,7 (28,6) s |
brzdná dráha (zpomalení) 100-0 km/h | 53,1 m (7,26 m/s2) |
přesnost tachometru - ukazuje/změřeno | 50/50, 80/85, 100/104 km/h |
síla na páčce spojky | 60 N |
průměrná spotřeba v testu | 7,4 l/100 km |
teoretický dojez na jednu nádrž | 210 km |
spotřeba oleje | v testu neměřitelná |