Jawa konečně předvedla veřejnosti sériové provedení dlouho očekávaného nástupce řady 650.
Stalo se tak během Jawa dne v Táboře.
Poprvé mohla veřejnost zřít Jawu 660 na veletrhu Motocykl v roce 2009. Tehdy to byla první předzvěst
nutnosti nahradit emisím nevyhovující šestsetpadesátku s motorem Rotax něčím novým. V Jawě sáhli
po osvědčeném jednoválci Minarelli 660, který je vybaven stříkačkou, tudíž s emisní normou problém
nemá a pro své kvality jej využívají i další renomovaní výrobci. Motor v Jawě zabudovali do modifikovaného
podvozku modelu 650 Dakar. Z něj vychází také design.
Loni ani letos ale Jawa na žádném veletrhu nefigurovala, a tak i novinka ustoupila z myslí. Další
zprávy jsme vám mohli přinést na konci roku 2010. kdy jsme jako jediná redakce měli možnost na vlastní
kůži vyzkoušet prototyp Jawy 660 Sportard. Bylo jasné, že motocykl se bude ještě upravovat, než
přijde do série.
Před pár dny Jawa zveřejnila cenu své novinky, která je 168.500 Kč, a také informaci, že model Sportard
660 je již oficiálně v prodeji. Zájemci o něj si počkají přibližně měsíc na vyřízení objednávky.
Pořád se ale čekalo na oficiální představení sériového provedení. A to právě proběhlo během prvního
z Jawa dnů, který se konal v Táboře minulou sobotu. Továrna na prostranství před zimní stadion přivezla
kromě dvou 660 (jedna zkušební) také zástupce dalších modelových řad od nejmenších padesátek přes
čtyřdobé osminky a čtvrtlitry až po zmíněnou 660. Zájemci tak měli možnost okusit (i když bohužel jen
na ploše parkoviště) hned několik strojů. Podle slov zástupců Jawy tuto možnost využilo na padesát
motorkářů.
Čím se tedy liší sériové provedení v nulté sérii proti prototypu? První, co jsme zaregistrovali, je lak.
Černá grafika a tradiční logo jsou na červeném laku ještě překryty bezbarvým lakem, což vypadá povedeně.
Druhou nepřehlédnutelnou záležitostí je kokpit. Oproti prototypu budou v sérii ručičkové ukazatele
rychlosti a otáček. Další povedená záležitost, alespoň z mého pohledu, protože původní malá univerzální
digitální palubka se mi prostě nelébila.
Změnou prošlo také uchycení zadního brzdového třmenu. Původní axiálně uložený nahradil radiální třmen.
Nultá série je také obuta do širších zadních pneu, které mají rozměr 170/60 na sedmnáctipalcovém ráfku.
Detailem pak jsou čiré blinkry a ledkové zadní světlo. Posledním prvkem, o kterém nebylo při zkouškách
rozhodnuto, byla řidítka. Nakonec se v Jawě přiklonili ke svařovaným. Kde prostředek je z trubky a konec
z tyčoviny. Řidítka jsou tak na koncích těžší, což by mělo tlumit vibrace. Jen dodejme, že motor Minarelli
dává 48 koní při 6000 otáčkách. Zadní tlumič dodává Bitubo a přední teleskopy jsou Paioli.
Jawa 660 Sportard je prvním modelem v řadě šestsetšedesátek. Později by mohl přibýt také retro model.
Autor: Petr Pour | ČMN 16/2011 |