V čtenářské anketě o nejlepší motocykl roku s obsahem do 50 cm3,
pořádané v rámci výstavy motocykl '99, zvítězila letos Jawa Union Dandy 50.
A jejikož první série těchto strojů s motorem Minarelli AM6 určená pro domácí
trh už opustila brány vodňanského závodu, museli jsme být samozřejmě při tom.
Dvoumístný cestovní sportovní motocykl je vybaven osvědčeným motorem italského
výrobce Minarelli o zdvihovém objemu 49,7 cm3 (40,3 x 39 mm) o výkonu
6 k (4,5 kW)/8700 1/min. Točivý moment 4,2 Nm dosahuje svého maxima při 8500
otáčkách. Rozvod motoru je řízen pístem, sání je vybaveno klapkovým ventilem.
Směs připravuje karburátor dalšího neméně známého italského výrobce Dell'Orto
s ručním sytičem a samočinným ohřevem proti zamrznutí v případě, že jedete v
mimořádně nepříznivém počasí. Bezdotykové elektronické zapalování je samozřejmostí.
Mazaní kapalinou chlazeného jednoválce zajišťuje dávkovací čerpadlo s regulací
dodávky podle zatížení. Točivý moment se přenáší přes vícelamelovou spojku v
olejové lázni a šestistupňovou převodovku na zadní kolo řetězem.
Tato první série je vybavena motory s elektrickým spouštěčem a vyvažovacím
hřídelem. V případě potřeby a zájmu lze na trh dodávat i levnější model s
mechanickou nožní spouštěcí pákou a bez vyvažovacího hřídele.
Podvozek tvoří uzavřený, pod motorem rozdvojený rám svařený s smontovaný z
ocelových profilů. Přední kolo je vedenou teleskopickou vidlicí o průměru 30 mm
s kapalinovým dorazem a zdvihen propružení 170 mm, zadní kolo je uloženo v kyvné
vidlici odpružené centrální pružící a tlumící jednotkou se zdvihem 150 mm.
Sportovní charakter stroje podtrhují třípaprsková kola z lehké slitiny. K zpomalení
84 kg těžkého stroje slouží přední kapalinově ovládaná kotoučová brzda o průměru
220 mm, zadní kolo je osazeno bubnovou brzdou 124 mm.
Plastovou palivovou nádrž na 6,5 l paliva překrývá polokapotáž s vestavěným
obdélníkovým světlometem pevně spojeným s rámem.
Dandy 50 je pohodlný, velmi lehce ovladatelný motocykl, motor si říká o otáčky,
což není s šestistupňovou převodovkou, umožňující maximálně využít jeho potenciál,
žádný problém. Výkonný motor ve spojení s tuhým podvozkem umožňuje jak rychlou
sportovní jízdu, tak cestování ve dvou s lehkou batožinou, již lze připevnit na
standardně montovaný nosič.
Jihočech Dandy 50 s italským srdcem patří k tomu nejlepšímu, co kdy bylo v této
kategorii u nás vyrobeno. Je určen především začínajícím adeptům motocyklismu k
zvládnutí abecedy jízdy na dvou kolech, kterou posléze lze využít za řidítky strojů
vyšších kubatur.
František Gorczyca | Supermoto 9/1999 |