Jawa 660 Sportard
se představuje
http://www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/jawa/jawa-660-sportard-se-predstavuje-18251.html
Roky byla ve vývoji, dlouho na ni věrní fandové značky čekali, a když už je konečně na světě, nikdo stále
mnoho neví. Řeč je o nové Jawě 660 Sportard, která je už pár týdnů na světě. Jelikož však týnecká společnost
na reklamu a komunikaci s médii moc nesází, začal se Sportard prodávat bez jakéhokoliv marketingového humbuku,
a tak jsme se sami pokusili zjistit některé informace, o nichž se nejen na našem fóru živě diskutuje. Dobrou
zprávou rozhodně je, že všichni se s novou Jawou budeme moci seznámit už tuto sobotu u příležitosti prvního
z řady Jawa-dnů.
Jak to s Jawou po roce 1989 vypadá, vědí u nás asi všichni, kdo se o motorky aspoň trochu zajímají. Ztráta tradičních
odbytišť, technologická stagnace výroby, neprůhledné majetkoprávní vztahy, to vše a možná spousta dalších záležitostí,
o nichž možná nemáme ani potuchy, hrály svou roli při úpadku kdysi slavné značky. Ačkoliv Jawa během posledních dvaceti
let uvedla na trh několik nových modelů, žádný z nich nedokázal v tvrdé konkurenci otevřeného trhu byť jen připomenout
někdejší popularitu největší české motoznačky. Skoro jako o propadáku se pak dokonce dá hovořit o zpočátku ambiciózním
projektu Jawy 650 s motorem Rotax, který se v roce 2004 objevil v několika verzích (Classic, Style, Bizon, Dakar) a který
měl po zákazu prodeje nesmrtelných třistapadesátek otevřít Jawě cestu do kategorie „plnohodnotných“ čtyřtaktních strojů.
Bohužel víme, jak to dopadlo. Neustálé technické problémy i toho nejzákladnějšího charakteru (slabé praskající dráty
v kolech, nekvalitní elektroinstalace atd…) ve spojení s chybějící servisní sítí a vysokou cenou oproti spolehlivější
konkurenci způsobily, že si 650ku pořídili jen ti opravdu nejvěrnější jawaři. To samozřejmě na stabilizaci společnosti
nestačilo a Jawa 650 skončila spíše jako sběratelský artikl srdcařů, kteří museli věnovat moře času, úsilí a peněz, aby
svou motorku vyladili aspoň do přijatelné (spolehlivé) podoby.
Když byl proto před více než dvěma lety oznámen vývoj dalšího velkého čtyřtaktu, tentokrát s motorem Minarelli 660, mnozí
si klepali na čelo. Vzápětí se ale rozproudila čilá diskuze, jak by nová Jawa (ne)měla vypadat, co by měla nebo neměla
mít… Od uvedení prototypu na Motocyklu 2009 uběhly dlouhé dva roky, během nichž se stále spekulovalo - faktů a konkrétních
informací, co to v Jawě vlastně vzniká, bylo jako šafránu. Aby také ne, když vedení týnecké společnosti tak nerado
komunikuje s veřejností i novináři. Uvedení 660ky bylo po planých slibech neustále odkládáno, Jawa se k situaci vyjadřovala
vyhýbavě. Na tom se nic nezměnilo ani letos v březnu před motocyklovými výstavami, které mohly být dobrou (a možná i poslední
seriózní) příležitostí, jak novou Jawu důstojně představit veřejnosti. Ačkoliv byla týnecká značka dlouho v seznamu
vystavovatelů Motosalonu 2011, těsně před výstavou z něj zmizela, k čemuž se vedení společnosti odmítlo vyjádřit - dle
obchodního manažera Jawy pro tuzemský trh Jiřího Krafta byla důvodem zpožděná dodávka komponentů pro sériovou výrobu.
Podle posledních zpráv je však Jawa Sportard 660 už téměř měsíc v prodeji. První prodaný kus již jezdí v Rusku, kde podle
týnecké společnosti sklidil na motocyklové výstavě velmi pozitivní ohlas, podobně jako na nedávné výstavě v Irsku,
a připravuje se také export do Belgie.
U nás zatím prvních pět zákazníků čeká na „první edici“ (tzv. nultou verzi) Sportarda, která se však vinou objemné zakázky
dvoudobých třistapadesátek do zahraničí mírně opozdila. Nultá edice v počtu celkem 20 kusů za 168 500 Kč má však „nadstandardní“
výbavu v podobě pneumatik Continental Conti Road Attack (zadní plášť navíc 180ku oproti standardní 150ce), svařovaná řidítka,
diodová světla a čiré mini-blinkry. Pozdější série Sportarda, o níž podle Jiřího Krafta projevily předběžný zájem desítky
zákazníků, půjdou s cenou o něco níže. Do konce září navíc platí speciální akce, kdy ke každé zakoupené Jawě obdrží zákazníci
přilbu, bundu a tričko, a ke Sportardu navrch víkendový pobyt na české chalupě.
A co nabízí samotná Jawa Sportard 660? Především starý známý jednoválec Minarelli 660 ccm, s nímž se už nějakou dobu setkáváme
třeba u Yamahy (modely XT a Ténéré). Tenhle vyhlášený držák o výkonu 48 koní při 6000 ot. a krouťáku 57,5 Nm o 500 ot. níže
nabízí především výborný poměr cena/výkon/spolehlivost. Pětirychlostní Sportard o provozní hmotnosti 198 kg (tedy s plnou 15
litrovou nádrží) vyjel na sedmnáctipalcových kolech s nazutou 120kou vpředu a 150 vzadu (případně je připravena „motardovitější“
verze 130/180.
Zajímavý je také výčet provenience jednotlivých komponentů, který dokazuje, že nová Jawa není žádná asijská skládačka. Z domácí
výroby pochází rám motocyklu, brýle, výfukový systém, středy kol s výpletem, řetěz, sedlo a nádrž s plasty. Z Itálie pochází
kromě motoru Minarelli také přední teleskopy Paioli, zadní kyvná vidlice, tlumící jednotka Bitubo a ovládací přepínače.
Chladič a ráfky jsou německé provenience, vstřikování a airbox z Japonska. Přístrojovka se vyrábí na Taiwanu a „Made in China“
byste našli na brzdových třmenech Brembo (totožné s Yamahou 660 Ténéré). Jawa slibuje, že se poučila z potíží, které provázely
výrobu předchozí 650ky, a že nyní kladla na výběr kvalitních komponentů velký důraz.
V našem fóru nebo na oficiálních facebookových stránkách Jawy již ohledně Sportarda probíhá bouřlivá diskuze, a stejná se jistě
rozproudí i pod tímto článkem. Samotná Jawa se snaží zamezit spekulacím a hodlá veřejnost seznámit s novým modelem
prostřednictvím série předváděcích akcí. První Jawa Den se tak uskuteční již tuto sobotu 16.4. v Táboře u zimního stadionu,
kde bude ke svezení kromě starších modelů Jawa připraven samozřejmě i nový Sportard. Všichni tak budou mít možnost si novou
Jawu detailně prohlédnout a také vyzkoušet její jízdní vlastnosti. A pokud to máte do Tábora daleko, nezoufejte. Další Jawa
Dny se připravují v Berouně, v Praze nebo na Kladně.