Klasické silniční jednoválce ve stylu Ymahy SR 500 nebo Hondy XBR 500 zcela vyšly z módy. Nyní míří
Jawa, poslední česká slavná firma na výrobu motorek, s 650 Style do této mezery na trhu.
Je hezčí, rustikální a nezapře svůj původ z východu Evropy a stylově navazuje na model 640 z 90. tých
let, poslední model Jawy 350 s dvoutaktním motorem. S tímto zastaralým motorem už bylo skončeno a nový Style
je poháněn čtyřtaktem Rotax, chlazeným vodou a již po delší dobu silně a spolehlivě slouží v BMW F 650.
Příslušenstvím je vybaven spíše konzervativně. Žádné benzinové čerpadlo, žádné vstřikování, žádný katalyzátor
řízený lambda sondou, žádné šrtící klapky, tudíž také plní jen normu Euro 2. Místo výše uvedeného je Karburátor
Bing s difuzorem 33 mm se sitičem pro pomoc při startování za studena, se kterým jednoválec sice trochu váhavě
jde za plynem, ale který Style nakonec přeci jen čile popožene.
Na zkušební stolici vykázal jednoválec v Jawě přeci jenom 45 koňských sil, ale výkonostní křivka
vykazuje viditelný nárůst při 3500 ot./min., který je za jízdy zřetelně citelný. V průměru si jednoválec vezme
5,4 l/100 km benzinu s okt.č. 95 v silničním provozu. Není to žádná špičková hodnota, ve spojení s nádrží
o obsahu 17 l benzinu je dojezd více jak 300 km. Tyto kilomtry lze ujet ve vzpřímeném posedu a v solidně
vypolstrované sedačce i na jedné půlce zadnice. Komfortní jsou i jednoduché pružící prvky, ovšem vykazují
již brzy své hranice. Rázný chod doplňuje Style houbovitými jízdními vlastnostmi a možnost zaujetí šikmé
polohy jezdce je úzce omezena. Mimo toho vykazuje vidlice u naprosto se zpožďujících brzd na nekvalitní
vozovce dosedání na doraz.
Silniční jednoválec Jawa stojí na klasických drátěných paprskových kolech s průměrem 16 palců. Jsou
garantem lehkého ovládání. Ale při výběru pneumatik vsadili Češi na špatného koně. Ploché domácí pneumatiky zn.
Mitas mohou být sice dobré pro motorku s přípojným vozíkem (Style je také dodávána se sidecarem), ale v sólo
jízdě jsou klopivé a poskytují jen málo jistoty. Zato ale stojí jen 120 € včetně montáže. Vzhledem k pořizovací
ceně 650 Style za 6.420,- € včetně dalších nákladů to je ovšem jen slabá útěcha.
text: Norbert Kappes, překlad: Nikola P. | Motorrad 16/2006 |