Testováno Dakarem
S Jawa 650 Dakar nejen do Dakaru
Mít v redakčním testu Supermota Jawu 650 Dakar a nevyrazit s ní na Dakar, to by bylo jistě
trestuhodné. Zvláště když jsem podobnu cestu podnikl už před dvěma roky s její slabší sestřičkou, Jawou
125 Dakar. A do třetice tu byla loňská cesta s BMW F 650 GS Dakar, takže bylo co srovnávat.
Navíc to měla být i vzpomínka na Jawu Rotax, se kterou se před dlouhými devatenácti lety
postavil na start Dakaru český jezdec Pavel Ort. Podstatný rozdíl byl však v tojm, že on jel závod, zatímco
já se pouze přesouval s doprovodnou kolonou od bivaku k bivaku. Vzhledem k letošní trase Dakaru bylo předem
jasné, že některé úseky mi budou zapovězeny, nejen proto, že šlo o čistě sériový motocykl, ale především
z toho důvodu, že jsem po dvou letech vyrazil na Dakar opět ve dvou a těžké písčité terény východní
Mauretánie byly nad schopnosti nejen motocyklu, ale i jejího řidiče.
Úpravy pro Dakar
Dojet k Růžovému jezeru, i když ve dvou, by jistě nebylo nijak mimořádné, vždyť stejnou jízdu
jsem podnikl i se stopětadvacítkou Jawa. Proto byl dakarský cíl pouze odrazovým můstkem k další, měsíc trvající
cestě do nitra západní Afriky s cílem poznat a projet Mali a Burkinu Faso. Vrcholem měla být cesta domů
po vlastní ose, započatá pouhé tři stupně nad rovníkem. V první fázi testu jsem s redakčními kolegy najel
na motocyklu 8500 km, ale africké dobrodružství už vyžadovalo nějaké úpravy. Škoda jen, že nebyl čas začít
s nimi dříve, byly by rozsáhlejší. Základem bylo snížení stupaček spolujezdce, které nejsou stavěny pro
denní porce pět set a více kilometrů. Výbava našla své místo v platovém kufru a postranních brašnách Lojzo,
které se opíraly o trubkové rámy. Nejdůležitější byla montáž krytu motoru a výfukového potrubí, které je
vedeno pod ním. Trubky přední vidlice překryly neoprénové návleky Acerbis, plastové kryty se objevily
na rukojetích rozšířených a zvýšených řídítek a velmi příjemnou změnou bylo prodloužení štítku kapotáže.
Snižování hmotnosti se dotklo pouze pravého zrcátka a jednoho předního kotouče s brzdičem. Na výměnu řetězu
rozměru 530 za lehčí 520 nedošlo, stejně jako na montáž předníh kola rozměru 21“ s úzkou pneumatikou 90/90,
které by při maximálním propružení teleskopické vidlice Paioli naráželo do chladiče. Zato došlo k výměně
zadního ráfku za užší a tudíž lehčí, kde byla použita pneumatika Mitas E-07 rozměru 130/80-17. Bohužel
i se slabšími dráty, což byl hlavní kámen úrazu, ale nepředbíhejme. Největší péči věnovali v týnecké fabrice
utěsnění airboxu a na mě byla aplikace přípravku UltraSeal jako prvenci proti píchnutí a opatření výrazně
ovlivňující životnost pneumatik. Jawa byla vybavena i dvěma elektrickými zásuvkami, jedna byla určena pro
nabíječky, z druhé byla trvale napájena satelitní navigace Garmin GPSMAP 60CSx, můj nový partner na cestách.
|
|
Cestou necestou
První jihoevropské kilometry utekly jako voda a Jawa se bez varování, ale také bez odmlouvání začala zakusovat
do dvoutisícovek marockého pohoří Rif. První dva prasklé dráty zadního kola po dvou tisících kilometrech
naznačily problémové místo. Po jejich výměně však Jawa dál bezstarostně „letěla“ vstříc Západní Sahaře
a statečně se poprala i s písečnou bouří uprostřed mauritánské pouště. Zde se síla větru podepsala
na spotřebě, která se z obvyklých šesti litrů přehoupla krátkodobě i přes osm.
Ve chvíli, kdy se dakarský maratón přesunul daleko na východ Mauritánie, vybral si nesprávný ráfek svou další
daň a po spotřebování železné zásoby náhradních drátů a niplů bylo třeba pro zdárné pokračování žádat
o pomoc. Z týnecké Jawy byl odeslán již originální zadní ráfek na dakarskou adresu, kam se s odbočkou
do místa posledního senegalského bivaku, vydala Jawa opět společně s dakarskou kolonou. Dojezd k Růžovému
jezeru, kam dojeli jen ti nejlepší, byl tak částečně i úspěchem jednoválcové Jawy,m která však byla zatím
pouze ve třetině své náročné cesty.
Během preventivního servisu v dakarské dílně u mistra Wadeho mimo výměnu oleje a olejového i vzduchového
filtru došlo i na montáž nového ráfku. Na něj byla obuta nejen slušivá, ale hlavně funkční pneumatika
Mitas E-09, která měla brzy předvést svoje kvality na písečných maliských pistách. Celý týden trvající
okružní cesta z Bamaka do Bamaka vedla po značně nekvalitních asfaltových silnicích,k kde dostal zabrat
rám i tlumiče, a opět došlo i na pisty. Jawa znovu šplhala do hor a při průjezdu Burkinou musela odolávat
teplotám nad 50 °C. Je proto otázkou, zda na dvojí nenastartování (motocykl bylo třeba roztlačit, v druhém
případě dokonce roztáhnout) měla vliv tato extrémní teplota, nebo za ním stálo tankování paliva, o jehož
kvalitě se dalo s úspěchem pochybovat.
Věřte nebo ne, ale za posledních 5500 km do španělské Barcelony, odkud se již Jawa vezla pro zachování
africké patiny a uchránění posádky před zimním chladem a vlhkem na korbě kamiónu, nenastal sebemenší
problém. Očekával jsem, že alespoň praskne lanko spojky nebo plynu. Marně, Jawa jela přímo skvostně, a tak
nebýt onoho nesprávného ráfku, který jsem si prosadil, a z něho vzniklých potíží, byla by Jawa vše absolvovala
bez jediného problému.
I tak to byl úžasný výkon, jehož natolik hladký průběh jsem ani sám neočekával.
Jaroslav Šíma, foto: autor, Lenka Šímová |
ČMN 12.leden 2007 |
Veškeré práce, prováděné během dvou měsíců trvání africké cesty |
1. |
zadní kolo - 2x výměna prasklých drátů |
2. |
nový vzduchový filtr - měněn 2x |
3. |
žárovka hlavního světlometu - 2x |
4. |
kontrola svíček při problémech se starováním, zřejmě problém nekvalitního benzínu! |
5. |
výměna zadních brzdových destiček po 14.000 km |
6. |
výměna zadní pneu (před cestou do písku obuta Mitas E-09) |
7. |
utahování šroubů kapotáže |
8. |
kontrola chladící kapaliny. Ukázalo se, že jí není třeba. Motocykl si "řekne" sám ve chvíli,
kdy se i v chladnu pár kilometrů po startu roztočí větrák. |