logo Jawa Tradice pokračuje
nová Jawa 250

  Dvěstěpadesátky byly v minulosti pro Jawu nejšťastnější třídou. Po válce pérák a později na něj navazující kývačka Jawa 250 představovaly přitažlivý moderní motocykl s největší užitkovostí pro každodenní provoz i pro rekreaci.

Poprvé se seznámila naše veřejnost s novou Jawou 250 na výstavě MOTOCYKL 2007.   Pouze monokultura stotisícové roční výroby ekonomicky výhodnějších třistapadesátek, zejména pro vývoz do tehdejšího Sovětského svazu s požadavkem připojení sajdkáru, přerušila vývojovou cestu dvěstěpadesátek Jawy.
  A jaká je situace dnes? Dvoudobé dvouválcové třistapadesátky nesplňují předpisy EU a jejich prodej je omezený. V současné době je největším odběratelem Kuba. Pro běžné zájemce a trvalé příznivce Jawy je šestsetpadesátka s motorem Rotax příliš drahá a jednoválcové čtyřdobé stopětadvacítky, zejména nejlevnější Jawa 125 Travel v těžším podvozku, svými výkonovými parametry nesplní požadavky náročnějších jezdců. Konečně přichází na trh Jawa 250 Travel, která by měla nahradit mezeru po oblíbené třistapadesátce na všech trzích, neboť bude splňovat emisní limity i podle nových předpisů Euro 3.
  Hlavním požadavkem na nový motocykl byla přijatelná cena, a tedy i ekonomická výroba, využívající osvědčené díly podvozku z třistapadesátky. Rám je uzavřený trubkový, ale pouze s jednou přední trubkou. Přední vidlice je původní teleskopická a zadní kývačka je odpružena dvěma postranními pružícími a tlumícími jednotkami. Mohutná je přední kotoučová brzda, vzadu bohužel zůstává brzda bubnová. Styl nádrže v tvarové návaznosti na dvojsedlo nezapře designérskou linii Jawy posledních let.
  Srdce motocyklu tvoří dovážený dvouválcový řadový čtyřdobý agregát TMEC (licenčně vyráběná Honda). Vzduchem chlazený motor má elegantně žebrované válce i hlavy. Výkonové parametry musely být podřízeny splnění předpisu Euro 3, a tak kromě vyladění karburátoru na čistý a ekonomický provoz jsou ještě použity dva účinné katalyzátory a přisávání vzduchu do výfuku. Výsledkem těchto úprav je výkon 13 kW při 8500 1/min a hladký chod motoru. Výkon motoru dostačuje pro běžný silniční provoz, ale pro ostrou jízdu na dálnici je dvěstěpadesátka slabá. V bloku s motorem je pětistupňová převodovka, k dispozici je elektrický spouštěč.
  Dvěstěpadesátka byla poprvé představena na letošní výstavě MOTOCYKL a dlouholetý zaměstnanec Jawy, dnešní zástupce ředitele, p. Hruška mi řekl: "V dubnu chceme dát na trh nový motocykl s vysokou užitnou hodnotou, který plně nahradí třistapadesátku a je perspektivní v plnění předpisů i v budoucnosti. Naším cílem je stlačit prodejní cenu k hodnotě 60.000 Kč."

Text: Pavel Husák, Motocykl 5/07

Jawa 250 nebude vládcem dálnic, ale to jí majitelé odpustí, bude-li její cena atraktivní. Dvěstěpadesátka by měla být nosným programem Jawy Týnec.