Dvěstěpadesátky byly v minulosti pro Jawu nejšťastnější třídou. Po válce pérák a později na něj
navazující kývačka Jawa 250 představovaly přitažlivý moderní motocykl s největší užitkovostí pro každodenní
provoz i pro rekreaci.
Pouze monokultura stotisícové roční výroby ekonomicky výhodnějších třistapadesátek, zejména pro
vývoz do tehdejšího Sovětského svazu s požadavkem připojení sajdkáru, přerušila vývojovou cestu dvěstěpadesátek
Jawy.
A jaká je situace dnes? Dvoudobé dvouválcové třistapadesátky nesplňují předpisy EU a jejich prodej
je omezený. V současné době je největším odběratelem Kuba. Pro běžné zájemce a trvalé příznivce Jawy je
šestsetpadesátka s motorem Rotax příliš drahá a jednoválcové čtyřdobé stopětadvacítky, zejména nejlevnější
Jawa 125 Travel v těžším podvozku, svými výkonovými parametry nesplní požadavky náročnějších jezdců. Konečně
přichází na trh Jawa 250 Travel, která by měla nahradit mezeru po oblíbené třistapadesátce na všech trzích,
neboť bude splňovat emisní limity i podle nových předpisů Euro 3.
Hlavním požadavkem na nový motocykl byla přijatelná cena, a tedy i ekonomická výroba, využívající
osvědčené díly podvozku z třistapadesátky. Rám je uzavřený trubkový, ale pouze s jednou přední trubkou. Přední
vidlice je původní teleskopická a zadní kývačka je odpružena dvěma postranními pružícími a tlumícími jednotkami.
Mohutná je přední kotoučová brzda, vzadu bohužel zůstává brzda bubnová. Styl nádrže v tvarové návaznosti
na dvojsedlo nezapře designérskou linii Jawy posledních let.
Srdce motocyklu tvoří dovážený dvouválcový řadový čtyřdobý agregát TMEC (licenčně vyráběná Honda).
Vzduchem chlazený motor má elegantně žebrované válce i hlavy. Výkonové parametry musely být podřízeny splnění
předpisu Euro 3, a tak kromě vyladění karburátoru na čistý a ekonomický provoz jsou ještě použity dva účinné
katalyzátory a přisávání vzduchu do výfuku. Výsledkem těchto úprav je výkon 13 kW při 8500 1/min a hladký chod
motoru. Výkon motoru dostačuje pro běžný silniční provoz, ale pro ostrou jízdu na dálnici je dvěstěpadesátka
slabá. V bloku s motorem je pětistupňová převodovka, k dispozici je elektrický spouštěč.
Dvěstěpadesátka byla poprvé představena na letošní výstavě MOTOCYKL a dlouholetý zaměstnanec Jawy,
dnešní zástupce ředitele, p. Hruška mi řekl: "V dubnu chceme dát na trh nový motocykl s vysokou užitnou hodnotou,
který plně nahradí třistapadesátku a je perspektivní v plnění předpisů i v budoucnosti. Naším cílem je stlačit
prodejní cenu k hodnotě 60.000 Kč."
Text: Pavel Husák, Motocykl 5/07 |