Jak krásně a přitom rychle mohou uběhnout tři měsíce? To jsem se přesvědčil při velkém letním testu
Jawy 660 Sportard. Tři měsíce, tři velké cesty a co největší počet najetých kilometrů. Mnou stanovené minimum
začínalo na 20.000 km. Zdá se to jednoduché, vypadá to lákavě, ale tentokrát jsem si vzal velké sousto.
Ještě že jízdy s týneckou novinkou probíhaly v naprosté pohodě.
Velkou výhodou byla dobrá zkušenost s předchozím modelem. Vždyť s Jawou 650 Dakar jsem najezdil
bez několika málo kilometrů rovných čtyřicet tisíc. Mimo jiné mě dovezla i s manželkou Lenkou do Dakaru a
po skončení světoznámého závodu ještě dál, do Mali a Burkiny Faso. Tentokrát ovšem rakouský jednoválcový
čtyřtakt Rotax nahradil italský motor Minarelli stejného výkonu a motocykl prošel značnou úpravou.
Zde tolik kritizovaná tříoká maska byla za hranicemi vysoce hodnocena a díky seřízení musím pochválit
perfektní funkčnost světlometů. Co dělá Sportard Sportardem, to jsou bezesporu široké leštěné hliníkové
ráfky, na které lze nazout vzadu stosedmdesátku (na přání i stoosmdesátku) pneumatiku. Tak sportovní jízdu
jsem nezažil ještě v sedle žádné jiné jawy.
Použitý jednoválcový, kapalinou chlazený motor Minarelli o objemu 660 ccm je jistě dobrou volbou, vždyť léty
prověřený motor je použit v mnoha modelech renomovaných značek. Důležité je to, že motorová brzda potvrdila
plný počet koňských sil, jen je třeba pořádně tahat za plyn a hlavně řadit a řadit. I v tomto režimu je však
motor velmi úsporný. Brzy a rád jsem si zvykl na úžasně nízkou hodnotu spotřeby benzínu. Vždyť jezdit za
"čtyři na sto", to je radost sama, a při ceně benzínu, například ve Skandinávii až 45 Kč za litr, jsem si této
vlastnosti velmi cenil.
Ale pojďme na samý začátek testu. První cesta vedla do berounské firmy Moto S+P, kde mi byla namontována
trojice kufrů GIVI, které při dlouhých zahraničních cestách přišly vhod. Dlouho jsem nevěřil, co všechno
pojmou postranní kufry Cruiser o objemu pouhých 21 litrů. Říkal jsem si, že jsou snad nafukovací ... Hodně
dělá vypouklé víko, pod které toho ještě mnoho složíte. O tom, že jízda s Jawou 660 byla radost sama,
svědčí i to, že šestý den po převzetí měla najetu už první tisícovku, to když jsem ji vzal provětrat do Krkonoš.
Zpáteční cesta vedla do pražské ulice Zakrytá. Zde partner testu, novopacká firma Motopoint, slavnostně otevíral
svou prodejnu a Jawa 660 byla první, která prošla zdejším servisem. Po dohodě byla vybavena řetězem EK v barvě
motocyklu, destičkami CL brakes a olejem Bel Ray. Když už jsem u toho oleje, musím zmínit naprosto nenáročný
provoz, jen si hlídat včasnou výměnu oleje a také jeho hladinu. Časem se ale ukázalo, že množství olejové náplně
se nemění po celou dobu servisního intervalu. Potvrdila to především rychlocesta do Fara (3280 km), kterou
se podařilo zvládnout za dva a půl dne. Účast na megasrazu v jihoportugalském Faru přinesla navíc jasou důvěru
v chladící systém. Zdejší společná vyjížďka několika tisíc motocyklů do centra Fara je tou nejnáročnější
zatěžkávací zkouškou, jakou si jen umíte představit. Navíc, věřte nebo ne, po celou dobu testu nebylo třeba
chladící kapalinu doplňovat. Zpáteční cesta přes alpské pasy, kde nad 2000 metrů sněžilo, zase dostatečně prověřila
mrštnost v zatáčkách a dostatek výkonu v prudkých stoupáních.
To samé se opakovalo o měsíc později na Apeninském poloostrově, kde byl motocykl plně obsazen a na nádrži ještě
přibyl tankruksak Lojzo. V Neapoli, právě ve chvíli, kdy bylo na tachometru patnáct tisíc, mě zastihla jediná
závada na motocyklu. Tou byla výměna spojkového lanka, které jsem měl prozřetelně s sebou. Vypadlý šroubek gumové
stupačky, to byla prkotina, kterou vyřešily rychlopásky. Radikální změnou klimatických podmínek byla zářijová cesta
do Skandinávie. Při přejezdu švédsko-norské hranice naskočilo na tachometru 20.000 km. Díky nízké a všemi
respektované maximální rychlosti (většinou 80-100 km/h) bylo v Norsku dosaženo úžasné spotřeby 4,2 l/100 km.
Když po návratu rekapituluji své tři měsíce v sedle Jawy mezi motorkáři v Bravanticích ve vyhlášeném Motobaru
u Hanky, ani se mi nechce věřit, že všech 23.000 km bylo ujeto na jednu přední pneumatiku. Faktem je, že na konci testu
už bylo těžké s ní udržet přímý směr. A nebýt fotografování Sportarda na písčité motokrosové dráze ve Švédsku,
nezaznamenal by za všechny ty kilometra ani nejmenší újmu na kráse. Takhle to odnesl levý přední blinkr při statické
fotografii, a to i přesto, že byl stojan podložen kamenem. Byly to krásné tři měsíce, kdy se Jawa osvědčila
na španělských pláních, báječně zvládla alpské průsmyky i italská čtyřicetistuňová vedra, a nakonec i skandinávský
chlad a vlhko.
Jaroslav Šíma, foto: autor a Jan Dvořáček | Supermoto 8/2011 |
MOTOR | |
Typ | čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec |
Rozvod, ventilů na válec | 2x OHC, 4 |
Vrtání x zdvih | 100 x 84,0 mm |
Zdvihový objem | 659,7 cm3 |
Výkon | 48 k (35,3 kW)/6000 1/min |
Točivý moment | 57,5 Nm/5250 1/min |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Plnění motoru | elektronické vstřikování Mikuni |
Mazání | tlakové oběžné |
Zapalování | elektronické |
Spouštění | elektrické |
PŘEVODY | |
Spojka | vícelamelová v olejové lázni |
Převodovka | pětistupňová |
Sekundární převod | řetězem |
PODVOZEK | |
Rám | dvojitý páteřový, ocelový |
Přední odpružení, zdvih | Paioli, 43 mm, 155 mm |
Zadní odpružení, zdvih | Bitubo, nastavitelné, 175 mm |
Přední brzda | 2x 320 mm, dvoupístkový třmen |
Zadní brzda | 220 mm, jednopístkový třmen |
Přední pneumatika | 120/70-R17 |
Zadní pneumatika | 170/60-R17 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor | 1500 mm |
Palivová nádrž | 17 l |
Pohotovostní hmotnost | 198 kg |
Cena | 168.500 Kč |
SERVISNÍ ÚKONY | |
2 500 | olej Bel Ray 10W-40 olejový filtr řetěz EK 525 MVXZ (v barvě motocyklu) brzdové destičky CL brakes UltraSeal |
7 960 | zadní pneu Michelin Pilot Power |
10 900 | olej Bel Ray 10W-40 olejový filtr vzduchový filtr |
15 035 | spojkové lanko |
17 620 | olej Bel Ray 10W-40 olejový filtr vzduchový filtr zadní pneu Continental Conti Road Attack |