Jste v pořadí, nezavěšujte! Domluvit si najedno testovací odpoledne motorku Jawa dá přibližně stejnou práci jako
dostat se pod sukni anglické královně. Každopádně po třičtvrtěročním přemlouvání výrobce jsme Jawu 650 Dakar
v prosincovém ubrečeném počasí skutečně ochutnali.
Její test mezitím vyšel snad i v oběžníku Rychlých šípů, Průvodci motorkáře Kida a v komiksové podobě regionálního
plátku Začínajícího, což nás opravdu mrzí. Na sezonu 2005 ČMN ve spolupráci s Jawou postavili bíločervený dragster
(vymyslel a zorganizoval to celé náš brněnský redaktor Ondřej Hrůza), snažili jsme se mu dělat čest a slávu
a po roce jsme byli odměněni, slabě řečeno, komunikační neochotou. v Jawě valí dělníci brzo od rána, takže jsme
si schůzku domluvili na devítku ranní. V Týnci jsme si pak ještě hodinku počkali v autě (bylo třeba nabít Jawě
baterku...), než se nám dostal Dakar do rukou.
Rotaxum ruxuplex
Čtyřventilový Rotax podává síly docela dost a ani moc nebrní. Byl jsem sice ztuhlej, ale i tak mám
pocit, že v oblasti výkonu a krouťáku je na tom Jawka opravdu dobře. Motor je docela pružný, gumový, nemá tendenci
cukat. Dá se enormě přetáčet a nevšiml jsem si žádného omezovače. Otáčky lezly někam k osmi tisícům, kde už motor
netáhne a chroptí, ale zas vás omezovač nebací ostře a nemilosrdně. Fajn je také hladký nástup výkonu ze zavřeného
plynu v lehce pootevřený, takže ani méně citliví jezdci se nemusejí děsit brutálního nástupu. Jawa ale stojí před
úkolem zamontovat v budoucnu stříkačku.
Moc se mi nelíbila hodně pomalá jednička, která je na kluzkém povrchu zrádná, není totiž cítit, kdy
už kolo hrabe, dvojka vůbec nenavazuje, ale na to jsem si ztěžoval i u XT660R. Holt endurácká převodovka. Nepříjemný
je taky velice dlouhý chod plynu, jawaři na to jsou zvyklí, ale ostatní motorkáři už léta ne. Když pak s mašinou
letíte štěrkem, potřebujete mít nad plynem kontrolu, s přehmatávající rukou nebo překrouceným zápěstím to dobře
nejde.
Asfalt jo, polňačku ne
Na polní něbo štěrkové cestě (a mokrém asfaltu) byste rozhodně ocenili méně kousavé brzdy, zadní kolo
se zablokuje při nepatrném zmáčknutí pedálu (mimochodem: je cenťák nad stupačkou) a na předek rozhodně nemakejte
na hlíně nebo na trávě. Dvojité dvoupístky s opletenými hadicemi jsou nastavené spíš na použití na asfaltu, kde
ale brzdí excelentně. Mně se na docela krátké rovince podařilo Jawu podle tacháče rozhicovat asi na 170 a i
několikeré brzdění natvrdo předkem soustava přežila bez vadnutí. Při maximálním brzdění, kdy vidlice sedne na
doraz (nebo při skocích v terénu) nám dřel přední blatník o gumu, při dorazu se zdeformoval a skřípl o ochranný
plast pod motorem.
Jizdě ve stupačkách po polní cestě nepřejí boční kastlíky, které jsou moc široké a vytahují vám nohy
do strany ze stupaček, ani řidítka, která jsou úzká a hodně nízká. Při stání ve stupačkách jste tak trošku
nepřirozeně předkloněni. Při jízdě po asfaltu vsedě vás budou bolet zadek a vnitřní strany stehen z krátkého
sedla a jeho ostrých hran. Nic pohodlného to není, ale snad by to polstrování šlo nějak upravit. Posez připomíná
stopětasedmu ČZ 477, uzoučká nízká řidítka blízko u sedla, dnešním cestovním endurům se tak trochu vyhnul.
Stupačky jsou sklopné jen ve velmi malém úhlu, a hlavně jsou dost nešikovně přimontované - na kusu
pásoviny, která je přivařená z boku trubky rámu. Nerad bych spekuloval, ale ze zkušenosti vím, že páka stupačky
nad slabounkou tenkostěnnou trubkou už při menším pádu většinou vítězí.
text: Kuba, foto: PtP a autor | ČMN 12.leden 2007 |
Technické údaje - Jawa 650 Dakar | |
motor | čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, DOHC/4 |
objem | 652 ccm |
výkon | 35,4 kW (48 k)/6500 ot./min. |
točivý moment | 57 Nm/5000 ot./min. |
kompresní poměr | 9,7:1 |
plnění motoru | karburátor 40 mm |
startér | elektrický |
převodovka | pětistupňová |
brzdy | vpředu 2 kotouče průměru 320 mm, dvoupístkové třmeny vzadu 1 kotouč průměru 220 mm, dvoupístkový třmen |
rozvor | 1518 mm |
výška sedla | 860 mm |
hmotnost | 195 kg (suchá) |
nádrž | 17 l |
cena | 169 900 Kč |