logo Jawa Velký test malé Jawy
Jawa 125 Dakar

  Se stopětadvacítkou do Dakaru? Čiré bláznovství, vykřikovali jedni. Bude slušný test, oponovali druzí. A test je zde. Možná si řeknete jaký velký test, jenom 6200 kilometrů. Vzhledem k podmínkám je to ale pětinásobek normálního provozu. Pětinásobek, který ukázal, že Jawa 125 Dakar není "malým" motocyklem.

Jawa 125 Dakar

  Projednávání zápůjčky počátkem prosince znamenalo, že motocykl bude předán ze sériové výroby a bez jediné úpravy. Chci to, co si koupí ostatní. Při převzetí mě ale zaskočila nedůvěra zaměstnanců. Tedy ne ve mě, ale v to, co vyrábějí.   Hlava se mi začala plnit katastrofickými předpověďmi od rozpletených kol přes výměnu brzdových destiček a kotoučů každých 2000 km až po každodenní dolévání poloviny olejové náplně, což představuje půl litru. Ale pouze v případě, že bych měl smůlu na porézní písty. Dnes je mi to k smíchu. Možná mě chtěli vystrašit a připravit mě o svezení na jejich skvělém stroji. Přesto jsem vyjížděl z vrátnice týnecké Jawy rozladěn. V garáži Hondu Varadero na dlouhodobý test a já si vymyslím tohle. Ale byla tu ta výzva - na Dakaru do Dakaru. A také ujišťování, že Hondu tak moc nezrazuji. Vždyť čtyřdobý, vzduchem chlazený jednoválec, vyráběný desítky let ve všech světadílech ve statisícových sériích, je vlastně licence osvědčeného "cébéčka" od Hondy.

Příprava
  Po osmadvaceti kilometrech se začaly naplňovat černé chmury. Začalo to prasklým náhonem rychloměru, večerní jízdy byly ve znamení výměn žárovky zadního světla a kapotáž začaly opouštět šroubky zajišťující její celistvost.
  To vše se vyřešilo (mimo náhon) na servisní prohlídce, motor dostal olejovou náplň a na dobodružnou cestu jsem byl vybaven množstvím náhradních dílů. předem mohu prozradit, že nic z toho jsem nepoužil.
Řetěz, rozetu, zadní i přední brzdový kotouč včetně destiček nebylo potřeba měnit.   Na nosič přibyl plastový kufr Kappa o obsahu 28 litrů, jediný uzamčený prostor. Stan, spacák a osobní věci se vtěsnaly do textilních brašel Lojzo a od stejnojmenného výrobce pocházel i tankruksak, který byl vrchovatě necpán náhradními díly. V pouštních etapách ještě zaujal místo na zadním sedle pětilitrový kanystr s benzínem a dvoulitrová láhev s vodou. K tomu připočtěte moji maličkost, která má v motocyklové výbavě lehce přes metrák, a náročný test mohl začít.

Dakarské dobrodružství
  Pneumatiky s přípravkem UltraSeal proti píchnutí se španělské silnice dotkly dvě stě kilometrů pod Barcelonou. Jízda podél pobřeží Středozemního moře ukázala, že motocykl si svou maximální rychlostí 95 km/h může "vrnět" klidně celý den. Prubířským kamenem byla stoupání v pohoří Sierra Nevada. Místy jsem "šel" až na třetí rychlostní stupeň, ale kromě podstatného snížení cestovní rychlosti žádný problém. I ranní starty při několika stupních pod nulou neinily problémy. Naprostou většinu jsem prováděl nožní pákou, elektrický startér jsem používal jen pro kontrolu, zda bezchybně funguje. Ke konci to chtělo jen déle držet tlačítko, než nastal start, zřejmě zanesené kontakty.
Největší pozornost jsem věnoval vzduchovému filtru, došlo na tři výměny molitanu.   Třínáct koníků bojovalo na západní Sahaře statečně se silným protivětrem a pochvalu si zaslouží i spojka, která sice úpěla při plně vytočeném motoru, když se zadní kolo protáčelo v mauretánských píscích, ale na její funkci se to neprojevilo. Na senegalských asfaltkách plných děr, střídajících se s písečnými objezdy, dostal pořádně zabrat podvozek. Tlumiče šly každou chvíli na doraz a divím se, že se nic neutrhlo.

Zhodnocení
  Počítal jsem mimo poruchu snad se vším, s defektem, utrženým lankem nebo prasklými dráty v kole. Výsledkem byla absolutně bezstarostná jízda. A ani jediný povolený šroubek kapotáže. Trvající problém se zadní žárovkou se vyřešil sám, když praskla plastová parabola. S prachem a saharským pískem se jednoduchý molitanový vzduchový filtr vyrovnal bez úhony. To byl vedle napínání řetězu jediný servisní úkon, který jsem cestou prováděl. Trojí napínání, stejně jako trojí výměna vzduchového filtru. Největším překvapením byl olej. který si držel svou hladinu a z pěti litrů oleje, jež jsem vezl s sebou, jsem nepoužil kromě výměny ani kapku. Překvapenímk jsou i obě originální pneumatiky. Zpředního vzorku mnoho neubylo a na přetížené zadní pneu Mitas C-01 je stále slušný zbytek. Jistě i díky Ultrsealu, který prodlužuje životnost běhounu.
  Jak jinak tedy zhodnotit dakarské dobrodružství motocyklu Jawa 125 Dakar - než nad očekávání úspěšné. Maximální spolehnutí za všech okolností v těch nejnáročnějších podmínkách, co více si přát. A pokud jej bude používat ten, komu je určen, bude i průměrná spotřeba, která byla v mém případě 4,2 l/100 km, výrazně nižší.

Text a foto: Jaroslav Šíma Supermoto 4/2005

Jawa 125 Dakar
motor
typčtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec
rozvod, ventilů na válecOHC, 2
zvihový objem124 cm3
vrtání x zdvih56,5 x 49,5 mm
výkon9,4 kW (12,8 k)/8200 1/min
točivý moment9,2 Nm/7000 1/min
kompresní poměr9:1
plnění motorukarburátor Scheng-Wey-PD3
mazánítlakové oběžné
zapalováníelektronické
spouštěnínožní/elektrické
převody
spojkavícelamelová v oleji
převodovkapětistupňová
sekundární převodřetězem
podvozek
rámjednoduchý, trubkový z oceli
přední odpruženíteleskopická vidlice, zdvih 170 mm
zadní odpruženícentrální, seřiditelné, zdvih 150 mm
přední brzda1x kotouč, průměr 220 mm
zadní brzda1x kotouč, průměr 180 mm
přední pneumatika2,75 X 19
zadní pneumatika3,5 x 16
rozměry a hmotnosti
rozvor1330 mm
výška sedla830 mm
palivová nádrž6,5 l
pohotovostní hmotnost103 kg
cena66 121 Kč