logo Jawa V tempu s Tempem
Jawa 250/593 - 100.000 km

   Jen málokdo věřil tomu, že je možno s motocyklem Jawa 250 "Tempo", typového označení 593, uskutečnit stotisícový test. Nakonec se to podařilo jednoho loňského listopadového večera za tmy, mlhy a deště na dálničním úseku u Říčan po 900 dnech od zapůjčení a 480 dnech provozu.

Březen 1997, Maroko - Vysoký Atlas. (58.240 km)    Shodou náhod jsem se toho večera vracel z valné hromady sportovní mototuristiky, kde mi byl již potřetí udělen titul mistra republiky v této disciplíně. K němu mi napomohl právě tento motocykl.
   Hned na začátku je třeba připomenout, že v roce 1995 mi byla tato jawa zapůjčena na motoristickou sezónu jako jediný motocykl, který byl ve výrobním podniku v Týnci n. Sáz. zrovna "po ruce" a měl SPZ. Po úspěšné sezóně, kdy jsem si motocykl oblíbil, a v touze najít hranici životnosti jsem přišel s návrhem testu 50.000 km (Motocykl 10/96). Po jeho dokončení, jak jste se mohli dočíst, byla většina dílů takřka nedotčena, chci hledat a hlavně se nechci rozloučit s tak skvělou motorkou.
Jen velice obtížně se mi daří přesvědčit podnikové vedení. Sami se totiž obávají vysokého procenta neúspěchu. Riziko je velké, ale já jawě věřím. Ve zmíněném testu byl popsán stav opotřebení jednotlivých částí, ještě se zmíním o nutných výměnách a úpravách, po nichž koncem listopadu 1996 vyjíždím vstříc dalším 50.000 km. Největší a jediný zásah na motoru, který bylo třeba učinit, a to pouze z preventivních důvodů, abychom nemuseli někdy v 70 či 80 tisících km motor znovu půlit, byla výměna jehlového ojničního ložiska na klikovém hřídeli.Nahrazena byla také všechna gufera a těsnící "O" kroužky mezi válcem a hlavou i veškerá další těsnění. Díky nápadu a šikovným rukám pana mechanika Křížka jsem osvobozen od zbytečného neutrálu mezi 4. a 5. převodovým stupněm a měkčími pružinami převodového systému tak při řazení zažívám příjemné pocity, které dobře znají majitelé japonských motocyklů. Tak přesné, krátké a lehké řazení i vyřazování bych přál všem majitelům jaw. Bohužel dostat tuto malou úpravu do sériové výroby se asi těžko podaří. Na předním kole se dočkal výměny opotřebovaný brzdový kotouč a namontována byla i nová centrální tlumící jednotka, která ztratila těsně před koncem testu svou účinnost v důsledku úniku oleje okolo vydřené pístnice a gufera. Předznamenávám, že tato závada se bude těsně před koncem druhé části testu opakovat. Tentokrát bude vyměněna pouze vydřená pístnice a gufero. Jelikož vyjíždím z bran strašnického vývoje před zimní sezónou, byly na motocyklu provedeny ještě některé úpravy. Montáž chrániců rukojetí si vyžádala zásah na kapotáži z důvadu zachování plného, již tak malého poloměru otáčení. Zakrytí karburátoru nepřineslo kýžený efekt, protože mi při mrazech pod -10 °C karburátor stejně zamrzá vlivem proudění studeného vzduchu uvnitř tělesa.
  
Technické údaje
motor
Dvoudobý jednoválec objemu 246,2 ccm. Vrtání/zdvih - 70x64 mm. Max. výkon 19 kW/6500 ot. Max. točivý moment 29 Nm/6500 ot. Kompresní poměr 10,9. Typ rozvodu pístem, sání ovládáno jazýčkovým ventilem. Mazání motoru směsí olej/benzín, olej dávkován čerpadlem. Karburátor Jikov 2930 CE. Bezkontaktní zapalování Ducati. Akumulátor YUASA 12V/5,5Ah.
převodové ústrojí
Mechanická s ozubenými koly, dvouhřídelová. Pětistupňová s postupným nožním řazením. Primární převod ozubenými koly s přímým ozubením a převodovým poměrem 2,857.
podvozek
Rám uzavřený, jednoduchý rozvidlený pod motorem svařený z ocelových trubek pravoúhelníkového a kruhového průřezu. Přední teleskopická vidlice, zdvih 150 mm. Vpředu kotoučová brzda, hydraulicky ovládaná o průměru kotouče 265 mm. Vzadu bubnová, mechanicky ovládaná o průměru bubnu 160 mm. paprsková litá kola, vpředu i vzadu 2,15x18. Pneumatiky se vzdušnicí, vpředu 90/90 - 18, vzadu 100/90 - 18.
rozměry a hmotnosti
Rozvor 1430 mm, světlá výška 104 mm. Pohotovostní hmotnost 157 kg. Palivová nádrž na 17 l benzínu, z toho 2,5 l rezerva.
funkční vlastnosti
Max. rychlost v sedě 115 km/h, v leže 121 km/h. Zrychlení 0-400 m/18,4 s. Max. stoupavost při celkové hmotnosti 337 kg - 48%.
   Malým, ale příjemným doplňkem jsou takzvané mechové rukojeti, jejichž funkci naplno ocením až v letních měsících při dlouhých cestách, kdy útlum i těch nejmenších vibrací zabrání vzniku mozolů a přispěje výrazně k jízdnímu komfortu.
Květen 1997, Jordánsko - cestou k rudému moři. (77.130 km)    Na tomto místě bych rád ubezpečil všechny nedůvěřivce, že jsem zpočátku vůbec neuvažoval o využití "Tempa" pro dlouhodobý test 100.000 km a všechny opravy, úpravy, demontáže a montáže, přestože byly prováděny ve strašnickém podniku, se děly vždy za mojí asistence, a tak je zaručena autentičnost všech dílů. Některé jsem si tajně označil. Udivené pohledy účastníků obou demontáží naznačovaly, že takovémuto stavu motoru, jehož příčiny budou dále osvětleny, je po absolvovaných kilometrech opravdu nelehké uvěřit. A to byly pro druhou část testu stanoveny mnohem extrémnější podmínky, i když na druhé straně vezpůsobu zacházení jsem zvolil ještě laskavější přístup k vytáčení motoru, což se také projevilo v průměrné spotřebě paliva, která činila v první části testu 4,63 l, zatímco nyní jen 4,09 l. Vycházející celkový průměr 4,37 l je v kontextu s tím, že jawa byla většinou obsazena dvěma osobami a jejich zavazadly, více než uspokojivý. Během oněch 480 dnů v sedle jsme s jawou navštívili 27 států a pravidelný čtenář si jistě vzpomene na uveřejněné reportáže z cest, kdy Jawa Tempo překonávala polární kruh, dosáhla nejsevernějšího evropského bodu Nordkkapu, stoupala v Pyrenejích a Alpách, aby vzápětí byla vystavena nelítostnému slunci španělských plání či sicilskému peklu. Byla bičována přívaly deště v Belgii a Polsku, ale i v rumunských Transylvánských Alpách. V loňském roce prošla tvrdými zkouškami v pohoří Atlas, zdolávala marocké pisty, stoupala a klesala v nepřehledných zatáčkách tureckého pobřeží, odolávala větrům v syrské poušti, s hladinou Mrtvého moře se dostala 390 m pod hladinu moře Středozemního, aby se nakonec dotkla saúdskoarabských hranic za jordánskou Aqabou u klidné hladiny Rudého moře. Všechny cesty jsem absolvoval bez závažných problémů, které by mě přinutily vyndat nářadí na dobu delší než pět minut. Nejčastější závadou byla enormě praskající vlákna žárovek hlavního světlometu, která, jak se ukázalo, praskala vždy při dosažení hranice maximální rychlosti (vibrace). Proto jsem se tomuto režimu raději vyhýbal. Další častou závadou bylo poškození krytu řetězu, způsobené ne vždy včaas napnutým řetězem, který pak s tímto krytem přišel do styku. Přetržené lanko plynu či spojkypo desítkách tisících kilometrech nutno brát jako běžnou provozní záležitost a dvakrát prasklý paprsek zadního kola jde jistě na vrub přetížení motocyklu a stavu silnic, s jakými se běžný český motocyklista nesetká. Z téže kategorie jsou i povolené sroubky číselníku otáčkoměru, kapotáže a nakonec i uklepané ukazatele směru (hlavně v první části testu).
   Již někdy od 85.000 km začaly problémy s dobíjením, projevující se stále rozsvícenou kontrolní žárovkou, a to i přesto, že měření prokázalo správné dobíjecí hodnoty. Docházelo k tomu většinou pouze ve vlhkém prostředí, a tak sprej vytěsňující vlhkost a kontrola zemění nakonec žárovce vždy domluvily. Bohužel 1200 km před ukončením testu řekl své poslední slovo regulátor napětí. Naštěstí byl po ruce náhradní, ale ani na cestě není třeba mít z této situace obavy. Jawa "chytne" na pouhé našlápnutí i při úplně vybitém akumulátoru díky samostatnému zapalovacímu okruhu. Mnou tolik kritizované pojistkové pouzdro, roztavujícíse s železnou pravidelností každých 25.000 km, doznalo změny materiálu a zatím (26.000 km) drží. Jinak bezproblémová spojka se ozvala 1.000 km před závěrem testu, kdy při měření zrychlení a maximální rychlosti začala prokluzovat v důsledku unavených pružin. Vyřešili to milimetrové podložky a jinak nepoškozené lamely začaly opět přenášet plný výkon. Nejvyšší rychlost vleže 125,5 km/h, naměřená na letišti v Hořovicích (průměr z obou směrů) a 129 km/h (v jednom směru), odpovídá hodnotám nového motocyklu! Neopotřebení motocyklu a jeho plnou sílu prokázalo měření na motorové brzdě doc. Jaroše u firmy Ešner v Nymburku (viz graf). Ve chvíli kdy hranice 100.000 km byla na dohled a motocykl dosud neprokázal zásadní opotřebení či závadu, jsem odložil rukavičky, jawu prohnal mosteckým okruhem, přinutil ke skokům na motokrosové trati v Benátkách n.J., a zase nic. Je opravdu tato "jawa nové generace" tak dobrá? A čím to je? Zdařilá konstrukce a parametry Jawou vyvinutého motoru jsou znásobeny přesným a kvalitním zpracováním pražské Technometry. V Rakousku nanesená vrstva nikasilu spolu s vynikajícím olejem Pennzoil 2T Semisynthetic přinášejí válci po 100.000 km vynikající výsledky měření a zanechávají minimální stopy po karbonových úsadách. Polosyntetický olej Pennzoil byl dávkován čerpadlem v poměru 1:84. Dokládá to téměř "čtyřtaktně" zbarvený originální výfuk a tlumivka , jakož i potřeba první a poslední potřebné dekarbonisace tlumivky v 82.000 km! Na použití převodového oleje Pennzoil GL-4 si převodovka také naříkat nemohla. Pokus, kdy jsme posledních 20.000 km olej neměnily, pouze dolévali (2 dl) ! a při konečné demontáži spatřili zlatavý, neznečištěný olej, prokázal správný výběr. i ostatní náplně, tlumičový olej, brzdová kapalina a nemrznoucí směs, nesly značku Pennzoil. Použití palivového filtru a správná funkce čističe vzduchu zamezily přístupu nečistot do válce, a zajistily tak neporušenost pracovní plochy. To jsou, spolu s jízdní stylem a způsobem využití, kdy lze s trochou nadsázky říci, že zařazená "pětka" si předla při 4.000 otáčkách téměř půl dne, hlavní příčiny úspěšného dokončení testu. Pro úplnost ještě musím dodat, že na jawě byly použity zásadně svíčky Brisk L 15 Y, které se v rámci pokusů měnily v intervalu 4 - 15 tisíc km. Spotřebováno bylo také 11 řetězů značky ČZ 520. V jednom případě bylo na tento "O" kroužkový řetěz najeto před výměnou řetězové sady úctyhodných 18.000 km. S použitím spreje spreje téhož výrobce. Jedenkrát použitý "neókroužkový" exemplář se neosvědčil. Proti hovoří 4.400 km životnosti (oproti "O" kroužku, kdy průměr činí 11.800 km) a jeho časté napínání. K jawě patří neodmyslitelně pneumatiky Barum. Počet čtyř předních a sedm zadních pneumatik na 100.000 km říká o jejich životnosti vše. Tři sady brzdových destiček a originální obložení zadní bubnové brzdy! Předchozí údaje, minimum závad a oprav vypovídají o jawě jako o nenáročném, spolehlivém a provozně levném motocyklu, který v rukou šetrného motocyklisty dokáže podat dlouhodobě stabilní výkony a vyhoví širokému spektru použití.
   V začátku článku zmíněnou hranici životnosti stále ještě nepovažuji za definitivní, proto se s vámi budeme, já a modrá Jawa 250, setkávat na našich silnicích i nadále. Již nyní je jasné, že dojde k výměně jen těch nejnutnějších dílů motoru, kterými podle tabulky opotřebení budou pístní kroužky, spojkové pružiny a opět pouze preventivně ojniční ložisko.
   Po 100.000 km dobrý výsledek, co říkáte?

JAWA 593 TEMPO - NAMĚŘENÉ OPOTŘEBENÍ PO 100.000 KM
válecklikový hřídel
Montážní rozměr ..... 70,000-70,012 mm
Naměřeno ..... 70,005-70,010 mm
Pístní kroužek v horní úvrati ..... 70,025 mm
Poznámka: čistá pracovní plocha
Hlavní ložiska (valivá)
Poznámka: stav valivých drah visuálně bez závad
pístojniční ložisko (jehlová klec)
Montážní rozměr/limit opotřebení ..... 69,96-69,97/69,91 mm
Naměřeno ..... 69,925 mm
Poznámka: čistá pracovní plocha bez rýh
Montážní vůle/mez opotřebení ..... 0,020-0,025/0,045 mm
Naměřeno ..... 0,035 mm
Poznámka: odpovídá proběhu 50 tis. km od výměny
vůle pístuspojka (lamely, tloušťka obložení)
Montážní vůle ..... 0,030-0,052 mm
Naměřeno ..... 0,085 mm
Montážní rozměr ..... 3,65-3,80 mm
Naměřeno ..... 3,6-3,7 mm
Poznámka: v pořádku
pístní kroužky (vůle v drážce)spojkové pružiny
Montážní vůle 1./2. kroužek ..... 0,030-0,055/0,035-0,060 mm
Naměřeno 1./2. kroužek..... 0,030-0,060/0,020-0,040 mm
Poznámka: dolní mez vůle vlivem úsad karbonu
Vůle kroužků bez závad
Montážní rozměr/mez použití ..... 38,4-39,6 mm
Naměřeno ..... 38,8-38,5 mm
pístní kroužky (vůle v zámku)řazení, vidličky
Montážní vůle 1./2. kroužek ..... 0,3-0,4/0,3-0,4 mm
Naměřeno 1./2. kroužek..... 0,75/0,85 mm
Poznámka: odpovídá proběhu 100 tis. km
Poznámka: čistě zaběhaná pracovní plocha
brzdový kotouč
Průměrné opotřebení ..... 0,8 mm
Poznámka: odpovídá proběhu 50 tis. km od výměny


Stav rychloměruZávada
180 km nevypíná spojka (povolená matka spojkového koše)
5692 km únik oleje kolem startovací páky (přetěsnění)
7984 km roztavené pojistkové pouzdro
9378 km prasklý levý spodní držák motoru (opraveno svařením)
17306 km opětné prasknutí stejného držáku (nahrazen novým)
23721 km popraskaný plastový kryt řetězu
30127 km popraskané plastové kryty chladiče
30665 km výměna sekundárního kolečka a převodníku (rozety) a výměna brzdových destiček
32424 km přetržené plynové lanko
34086 km výměna opotřebované hřídelky, ložiska 6000 a gufera 10x22x8 vodního čerpadla
34490 km lehce vymačkaný držák jazýčkového ventilu - lícování
35223 km přetržené lanko spojky
43194 km stržený závit víčka chladící kapaliny
45238 km roztavené pojistkové pouzdro
52097 km přetržené plynové lanko
54570 km uvolněný číselník otáčkoměru
54680 km unik oleje z předních tlumičů (výměna obou gufer)
64737 km prasklý ráfek zadního kola
64737 km poškozený plastový kryt řetězu
74312 km roztavené pojistkové pouzdro
77415 km popraskané plastové náběhy chladiče
88518 km přetržené plynové lanko
89692 km prasklý ráfek zadního kola
94756 km poškozený plastový kryt řetězu
94756 km vydřená pístnice zadního tlumiče a opotřebení gufera
98391 km prasklá expanzní nádobka (v závitu)
98813 km prasklé ovládací lanko olejového čerpadla
98813 km výměna regulátoru napětí
99037 km prokluzování spojky (podložení pružin)

   Po dobu testu výměna 9 ks žárovek hl. světlometu, 6 ks žárovky parkovací a 7x výměna ulomeného (uklepaného) ukazatele směru.

Motocykl 2/98