Za použití čtyřdobého jednoválce Rotax a vlastnoručně zkonstruované kyvné vidlice předního kola zdokonalil
Berlíňan Reiner Wendel cenově nenáročný motocykl s přívěsným vozíkem značky Jawa – do stroje zároveň zabudoval
dobrosrdečného skřítka provokatéra.
Vendelín se zachoval vzdorovitě. Jeho tvůrce, berlínský prodejce motocyklů Reiner Wendel, jako obvykle uvolněně
prošlápl nakopávací páku. Navzdory tomu ze sebe Vendelínův čtyřtakt nevydal, vyjma suchého zakašlání, žádný tón.
Typické a nezaměnitelné úvodní divadýlko. Wendel si Vendelína přeměřil vyčítavým a káravým pohledem. Pak ho několika
nemilosrdnými a tvrdými prošlápnutími přivedl k rozumu. Vendelín se zdánlivě ospale oklepal, čtyřdobý jednoválec
konečně naskočil a testovací jízda mohla začít.
V oné nezapomenutelné hodině se Vendelín nezdál být tím, čím ve skutečnosti je. Byl to pro nás vylepšený motocykl
s přívěsným vozíkem české provenience, jednoduše Wendel-Jawa, kterou Berlíňan během své průkopnické práce proměnil
pomocí jednoválce Rotax a vlastnoručně zkonstruované kyvné vidlice v pozoruhodný kousek německého motocyklového
umění. Po prezentaci svého výtvoru v TF 5/87 se nyní měl Vendelín vydat velkou jízdu.
Jenže místo poklidné túry s motocyklem s přívěsným vozíkem na nás čekaly tři týdny plné překvapení. Wendel-Jawa
proměnila náš všední den svým vlastním tak neobvyklým způsobem existence, že jsme ji brzy vnímali jako
nezaměnitelnou typickou osobnost dobrosrdečného skřítka provokatéra. Přezdívka „Vendelín“, která má sladko
kyselou příchuť, se nám připomínala na každém kroku.
Neboť sotva se Wendel obrátil ke svému stvoření zády, začal nás Vendelín škádlit svými neomalenými kousky. Tlumené
světlomety se rozhodl použít pouze tehdy, když se mu to hodilo, třeba přes den nebo když nás provázelo slunce.
V noci jsme obvykle hojně tápali tmou, což nám dělalo nejvíce radosti zvláště na dálnicích utápějících se v mlze.
Střízlivé povahy by hádaly na nefunkční kontakt v zámku zapalování, který se u Jawy ještě dnes ovládá pomocí
hřebíku, který je pověstný ještě z dob zakladatelů konstrukce motocyklů. My jsme však zůstali u teorie čiperné
a nezdolné skřítkovské bytosti, ve které nás Vendelín jen utvrzoval: Po zbývající čas testovací jízdy ponechal
totiž své světlo předpisově svítit, jako kdyby nám chtěl říct: „Koukněte, tak špatný přece jen
nejsem…“.
Zato si z nás dělal blázny jednoválec Rotax. Někdy i třicet vehementních sešlápnutí startovací páky zůstalo
bez jakékoli odezvy, roztahování se stalo populární zábavou. Nicméně jindy, když jsme se k Vendelínovi přiblížili
obzvlášť nasupeně, se mohlo stát, že naskočil už jen, když jsme se podívali na klíček zapalování.
Jiným oblíbeným vtípkem ze své nevyčerpatelné zásoby škodolibostí nás často bohatě obšťastňoval při zastavení
na semaforech. Bez jakékoli výstrahy přerušil svoji činnost motor, pokud jsme ho včas se zataženou spojkou
pomocí přidávání plynu nedrželi při životě. Pro plynulý volnoběh měl čtyřdobý jednoválec jen málo pochopení.
„Plné nasazení“ se však Vendelínovi pozdávalo mnohem více. Přiveden k životu a osvěžen karburátorem Amal
o průřezu 34 mm táhl Rotaxový motor jako traktor ze samotného sklepa svých otáček a vyletěl jako hasiči daleko
nad jmenovité otáčeky 6000/min. Pokud jde o radost z jízdy, nechal tento jednoválec své konkurenty, jako
např. Hondu XBR 500 nebo Yamahu SR 500, daleko v závěsu za sebou. Pokud však nebyla na dohled červená
na semaforu.
Z hlediska řidiče a spolujezdce se vibrace držely ve snesitelných mezích, ve srovnání s tím bylo některé příslušenství
přetěžováno vydatným kmitáním rakouského útrojí. Byli jsme nuceni několikrát vyměnit žárovky zadních a brzdových
světel, rezignovali jsme na funkčnost otáčkoměru VDO z nadstandartní výbavy Wendelovy soupravy, na závěr testu
jsme nakonec museli levý kastlík sloužící jako olejová nádrž přidržovat nohou, abychom ji včetně jejího obsahu
neztratili. Od té doby ukládal přičinlivý tuner Jawy olejový zásobník do gumy.
Podvozek, který považoval ve srovnání s MZ za podstatně vhodnější, s 27 dobře vyživovanými koňmi podrobil
Reiner Wendel v rámci dopilování zcela zásadní léčbě. Sériově vyráběný rám motocyklu a loďku Velorex spolu
se čtyřmi připojovacími výztuhami ponechal netknuté, u vedení předního kola však vstoupil na zcela
neprobádanou cestu.
Vpředu osadil kyvnou vidlici vlastní konstrukce dvěma tlumiči Marzocchi, na paprskovém kole o průměru 16 palců
sedí zcela obvyklá pneumatika Pirelli. Rozhodl-li se vepředu z důvodu lepšího vedení ve stopě kola a z důvodu
malého sklonu k aquaplaningu vědomě pro motocyklovou pneumatiku, tak pak byla vzadu nezbytná zejména odolnost
proti opotřebení. Wendel použil 15 palcový ráfek s automobilovou radiální pneumatikou, která dosahuje mnohonásobku
životnosti motocyklové pneumatiky. Ten, kdo by si přesto přál mít i vpředu a na přívěsném vozíku automobilové
pneumatiky, může je dostat, když si připlatí 400,00 DM.
Použití cenově výhodné pneumatiky Barum, kterou upřednostňoval pro svou přestavbu MZ Dirk Wildschrei (viz TF 3/86),
Berlíňan na svém motocyklu principiálně z bezpečnostních důvodů zcela odmítl. Jinak však postupoval u postranního
vozíku: Zde může být česká tvrdá guma z důvodu omezené přilnavosti smysluplná.
V rychlých levotočivých zatáčkách začíná motocykl s přívěsným vozíkem mnohem dříve plavat, riziko obávaného salta
přes předek přívěsného vozíku je však zredukován na minimum.
Pro šetřílky je v nabídce Wendel-Rotax i v provedení s originálním podvozkem s 18 palcovou pneumatikou, teleskopickou
vidlicí s průměrem trubek 36 milimetrů, 65 milimetrovým závlekem a bubnovou brzdou. Cena: 8.835,00 DM. Aby však
alternativ nebylo málo: Vendelín je k mání i s teleskopickou vidlicí a s baculatými 16 palcovými pneumatikami.
To je však cenově méně výhodné řešení, neboť v příplatku ve výši 2.100,00 DM za testovaný stroj je zahrnuta,
ve srovnání se základním modelem, i kompletní souprava s kyvnou přední vidlicí a kotoučovou brzdou, jako
jednotlivé díly by tuto cenu za přestavbu vyhnaly na 3.000,00 DM.
Vendelínovo přední kolo je zpomalováno hydraulickou jednokotoučovou brzdou Brembo v ceně 560,00 DM, která je
použita jako dodatečná výbava i u MZ 250. Mechanické bubnové brzdy Simplex pro zadní kolo a kolo postranního
vozíku jsou ovládány společně pomocí pedálu.
Wendel používá nově pro ložiska kol z přesvědčení kvalitativně vysoce hodnotný materiál SKF, i v kyvné nápravě
předního kola jsou použity kovové vložky s plastovým povrchem, které nevyžadují údržbu a nepodléhají rychlému
opotřebení. Aby byl potlačen sklon k oscilaci při rychlostech pod 40/km/h, namontoval Wendel šestistupňově
nastavitelný tlumič řízení, který je v normálním provozu plně dostačující i v těch nejlabilnějších
polohách.
Při jízdě je Vendelín agilním, dobře ovladatelným motocyklem s přívěsným vozíkem nižší střední třídy, lze ho
nejlépe porovnat s Walcherem SR 500 (viz TF 6/86). V přímé jízdě a radosti ze zatáček vyniká Vendelín stejnou
měrou, jeho mimořádná síla spočívá v kontrolovaném driftu: V levotočivých zatáčkách inklinuje motocykl s prázdným
přívěsným vozíkem opravdu velice rychle k dobře míněnému přehnanému řízení, oproti tomu v pravotočivých
zatáčkách zvedá Vendelín kolo postranního vozíku. Leda, že by se ve vozíku nacházela vyrovnávací zátěž
a silnice by byla kluzká.
I v případě rázných brzdných manévrů zůstává Vendelín bezpečně ve své stopě, je nutno však najednou aktivovat
ruční i nožní brzdu. I přesto, že jsou použity nechvalně známé tlumiče Marzocchi, je pérování obdobně jako
u trojkolek MZ nepřekonatelné svou komfortností, která by se dala očekávat u některých větších motocyklů
s přívěsným vozíkem. Je patrné a nepopiratelné, že východoevropské silnice vyžadují ještě dnes u motorových
vozidlech něco navíc.
Poloha sezení je uvolněná a přesně uspůsobená k jízdě. Dostatečně polstrovaná sedačka nemění ani dlouhé etapy
na jízdu utrpení, to samé platí i pro sezení a prostor pro nohy v postranním vozíku Velorex. Jen nastupování
je trochu komplikované, kvůli neohebně přišroubovanému, strmému a tempo ubírajícímu čelnímu sklu ho zvládne
bez použití lžíce na obouvání jen sportovně trénovaný spolujezdec. Postranní vozík české provenience je totiž
přibližně o číslo menší než srovnatelné moderní vozíky, což ale samozřejmě vyhovuje motoru a podvozku lehkého
motocyklu s přívěsným vozíkem. Přiměřeně cenově nenáročné je tedy i vybavení postranního vozíku. Opravdu
zanedbatelný úložný prostor se musí vyrovnat se životem bez jakéhokoli krytu, krycí plachta může sloužit
maximálně jako ochrana proti výhledu, při deštivém počasí je funkční asi tak jako síto.
Podobně jako u motocyklů s přívěsným vozíkem značky Juca či Walcher by musel být postranní vozík přišroubován
daleko vzadu na rámu a přední sklo by muselo být provedeno o něco nižší a plošší, aby bylo možno vyloučit
převržení v levotočivých zatáčkách a zoptimalizovat spotřebu pohonných hmot.
Většinu času jsme jezdili bez použití čelního skla ubírajícího stroji na síle a stlačili jsme tím i spotřebu
pohonných hmot téměř na sedm litrů olovnatého Superu na 100 km. Navíc Vendelín letěl „nahoře bez“ po dálnici
o dobrých 10 km/h rychleji.
Za 10.900,00 DM Reiner Wendel nabízí rovněž patřičně zušlechtěnou trojkolku MZ, která je přitažlivým motocyklem
s přívěsným vozíkem s dobrou základní koncepcí, který však v pár detailech ještě vyžaduje některá vylepšení.
Každého holt nepotěší skřítek provokatér, i když s dobrosrdečnými úmysly – Wendel by měl Vendelínovi jeho
šelmovské kousky rozumně rozmluvit.
autor: Axel Koenigsbeck, překlad: miatranslate | Tourenfahrer 3/88 |
Wendel-Rotax 500 R Sidecar | |
---|---|
motor | |
Vzducham chlazený čtyřtaktní jednoválec, nahoře uložená vačková hřídel poháněná ozubeným řemenem, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříní, přímo řazená pětistupňová převodovka, vícelamelová spojka v olejové lázni, sekundární převod řetězem. | |
zvihový objem | 481 cm3 |
vrtání x zdvih | 89,0 x 77,4 mm |
kompresní poměr | 9,7:1 |
výkon | 20 kW (27 k) při 6000/min |
točivý moment | 36 Nm při 5000/min |
pístová rychlost | 15,5 m/s při 6000/min |
plnění motoru | 1 karburátor Amal, prům. 34 mm |
zapalování | magnetické, bezkontaktní |
výkon alternátoru | 200 W |
baterie | 12 V/5 Ah |
podvozek | |
Dvojitý páteřový rám Jawa z ocelových trubek, postranní vozík Velorex 562 se čtyřbodovým uchycením, vlečená kyvná vidlice, bubnová brzda, přední kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, jednokotoučová přední brzda, zadní kyvná vidlice, 2 pružící a tlumící jednotky, zadní bubnová brzda | |
úhel hlavy řízení | 65° |
závlek | 25/50 mm |
rozvor | 1400 mm |
rozchod | 1060 mm |
celková délka | 2100 mm |
celková šířka | 1480 mm |
šířka řidítek | 710 mm |
průměr brzdy přední/zadní/postranní | 280 mm/160 mm/160 mm |
zdvih průžení přední/zadní/postranní | 110 mm/110 mm/100 mm |
rozměr ráfku přední/zadní/postranní | 2,15x16/3,00x15/1,85x16 |
obutí přední/zadní/postranní | 3,50-16 MT 33 Pirelli 125 SR 15 radial Uniroyal 3,25-16 M 11 Barum |
světlomet | 40/45 W/průměr 178 mm |
rozměry a hmotnosti | |
výška sedla | 800 mm |
využitelná délka sedla | 600 mm |
průměr otáčení | 4760 mm |
hmotnost plně natankovaného vozidla | 245 kg |
hmotnost suchá | 234 kg |
nosnost | 245 kg |
objem nádrže | 15,5 litru |
servisní údaje | |
servisní interval | každých 6000 km |
výměna oleje | každých 3000 km |
výměna olejového filtru | každých 6000 km |
objem motorového oleje | 2,5 litru |
svíčky | NGK D8E8 |
vůle ventilů sací/výfukový | 0,05 mm/0,05 mm |
tlak v pneumatikách přední/zadní/postranní | 2,2 bar/2,5 bar/2,2 bar |
zkušební hodnoty | |
nejvyšší rychlost | 108 km/h |
zrychlení | sólo(se spolujezdcem) |
- 0-60 km/h | 4,8 (5,5) s |
- 0-100 km/h | 15,3 (18,7) s |
- 0-400 m | 19,0 (19,9) s |
- 0-1000 m | 39,9 (40,3) s |
zrychlení na 5. převodový stupeň | 19,7 (28,6) s |
brzdná dráha (zpomalení) 100-0 km/h | 53,1 m (7,26 m/s2) |
přesnost tachometru - ukazuje/změřeno | 50/50, 80/85, 100/104 km/h |
síla na páčce spojky | 60 N |
průměrná spotřeba v testu | 7,4 l/100 km |
teoretický dojez na jednu nádrž | 210 km |
spotřeba oleje | v testu neměřitelná |