Pokud si dobře vzpomínám na své první motorkářské krůčky, vždy byly spojeny
se stroji značky Jawa. Ostatně dnešní začínající jezdci asi po jiné značce také
nesáhnou. Já si však odbýval vše na dvoutaktech a dnešní mladící si již mohou
zataktovat čtyřikrát.
Je pravdou, že motorkářský dorost je potřebné vychovávat rovnou od kolébky. Stejná
filosofie se rýsuje i v novém výrobním programu týneckého producenta motocyklů
Jawa. Její pověst v posledním desetiletí značně utrpěla a privatizační tahanice
to ještě podpořily. Dnes je ale situace poněkud jiná a v městečku nad řekou Sázavou
znovu nabírají dech. Tedy spíše zlehýnka se nadechují, a tak každý rok představují
nový stroj. Z pohledu "velkého" motorkáře bych měl ještě dodat, že básnění o nových
mašinách skončilo.
V loňském roce obohatil výrobní program Jawy motocykl s podivným objemem motoru,
Robby 100. Mladí motorkáři na těchto strojích jezdit nesmějí (alespoň podle předpisů)
a pro odrostlejší jezdce je tahle kategorie zase příliš malá. Všechno jsem pochopil,
když jsem se rozjel po rozbitých vesnických silničkách, a poté zamířil polní cestou
podél vody. Tahle motorka je ideální pro rybáře. Pode mnou to krásně vrní a v klidu
se rozhlížím podél břehu, kde je nejvhodnější místo pro rozložení prutů a dalších
propriet. Když nemám rybářské sedátko, tak si těch 82 kg postavím na hlavní stojan a
nachytám si pár šupináčů přímo ze sedla. Pochybuji, že motorkáři jsou vášnivými
rybáři a tak hledám i další uplatnění. Pokud dobře počítám průměrnou spotřebu cca
2 litry a přidám k tomu naprostý odpor k městské hromadné dopravě, součet mě nenechá
na pochybách, že za cenu lístku MHD obkroužím Prahu kolem dokola a přitom nemusím pořád
poslouchat - "ukončete výstup a nástup...". Navíc s vhodným batohem na zádech se tenhle
mrňous jeví jako ideální nákupní taška. Uplatnění tedy mám, a tak si jen musím zvyknout,
že v kopci trochu zvadne a na delších trasách zase jiná půlená část těla pořádně
ztvrdne, a to i přesto, že za hodinu můžu ujet až 80 kilometrů, když pojedu stále
maximální rychlostí.
Konstrukční zásahy do novinky letošního roku, tedy Robbyho s označením 50, se odvíjely
od maximální rychlosti 45 km/h. Po drobných úpravách dokáže padesátka jezdit poněkud
rychleji, ale to se zase nesvezou nejmladší vyznavači jedné stopy, neboť nový zákon
je v oblasti maximální rychlosti dost nekompromisní. Oba stroje jsou ve shodném rámu
a používají jednoválcové srdce čínských továren Linhai, i když rodný list motoru byl
napsán v sedmdesátých letech japonskými konstruktéry Hondy. Oba motory se vyrábějí ve
stotisícových sériích a rozebrané působí celkem dobře. Dílenské zpracování je určitě
na velmi dobré úrovni. Převodovka nese také rysy asijské konnstrukce. Pamětníci zašlé
slávy Jawy si jistě rádi připomenou "obrácené" řazení - jednička nahoře a ostatní
rychlosti dolů. Zkušenější motorkář pak dokonale roztočí motor do vysokých otáček,
když po rozjetí řadí dle zaběhnutých rituálů a místo vyšší rychlosti získává neutrál.
Chvíli to trvalo, než jsem si na tuhle záludnost zvykl, zejména proto, že první
rychlostní stupeň je u padesátky opravdu jen na odpíchnutí. Vzhledem k tomu, že o nějaké
to kilo navíc, a to nejen vůči hmotnosti motocyklu (80 kg), není divu, že asi nejsem
ideální postava pro tuto kategorii motocyklů. Ovšem na druhou stranu, tahle padesátka
by mohla být dobrým odrazovým můstkem pro úplně nejmladší motorkáře. I na malém můstku
lze pilovat styl, který se na těch větších bude určitě hodit.
Štěpán, foto Zdeněk |
ČMN, 23.březen 2001 |
|
Jawa 50 Robby |
motor |
čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec |
objem |
49,5 ccm |
vrtání x zdvih |
39 x 41,4 mm |
výkon |
2,5 kW při 8500 min-1 |
max. rychlost |
48 km/h |
převodovka |
čtyřrychlostní |
objem nádrže |
6,5 l |
Jawa 100 Robby |
motor |
čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec |
objem |
97 ccm |
vrtání x zdvih |
50 x 49,5 mm |
výkon |
4,75 kW při 7750 min-1 |
max. rychlost |
80 km/h |
převodovka |
čtyřrychlostní |
objem nádrže |
6,5 l |
|